Seguretat
Ara Motor

Com preparar l'autopista per una glaçada o nevada intensa?

Us expliquem com es preparen les autopistes catalanes per situacions meteorològiques hivernals adverses

Com prepara Abertis el dispositius en cas de nevada intensa? / MARTA MASDEU Zoom

La nit de dilluns passat vam poder assistir al simulacre de vialitat hivernal organitzat per Abertis al Centre d’Operacions que la corporació catalana té a Granollers. En concret vam poder assistir en primera persona al simulacre organitzat als trams operats per Acesa, corresponents a l’AP-2 i l’AP-7 Nord, que arriba fins la forntera francesa (el tram sud, que s’allarga fins a Salou, ja havia realitzat el simulacre hores abans de la nostra arribada).

Un dels camions llevaneus que Abertis tenen preparats per actuar Zoom

Un dels camions llevaneus que Abertis tenen preparats per actuar / Marta Masdéu

Aquesta mena de simulacres són essencials per poder respondre de manera adequada i preveure els possibles problemes o incidències que puguin haver-hi als trams afectats per la climatologia hivernal, tals com la presència de gel al ferm o una nevada persistent.

L’objectiu del pla de simulacres de vialitat hivernal és garantir la seguretat dels usuaris de la xarxa d’autopistes arreu del territori estatal fins i tot en condicions meteorològiques adverses i extremes tals com nevades o glaçades importants. Aquest tipus de condicions meteorològiques extremes, tot i que no són massa freqüents al nostre país, tampoc són del tot estranyes, en especial en alguns trams de l’AP-2 (que enllaça fins a Saragossa) o al tram nord de l’AP-7 (abans d’arribar a La Jonquera).

Un camió salador carregant material al Centre d'Operacions de Granollers Zoom

Un camió salador carregant material al Centre d'Operacions de Granollers / Marta Masdéu

El dispositiu organitzat per Abertis organitzava un total de 131 persones i diverses màquines llevaneu i camions saladors repartits estratègicament al llarg de la xarxa d’autopistes per cobrir amb la major eficàcia i seguretat les possibles incidències que poguessin generar-se durant el simulacre, així com detectar els possibles errors que es poguessin originar per corregir-los en una situació real.

Els vehicles llevaneu disposen d'un sistema propi de radiocomunicació Zoom

Els vehicles llevaneu disposen d'un sistema propi de radiocomunicació / Marta Masdéu

En concret el dispositiu organitzat es gestionava i coordinava des del Centre d’Operacions de Granollers, gràcies a un sistema propi de radiocomunicació -ja que les línies de telèfon convencionals o mòbils podrien espatllar-se en cas de nevada intensa o condicions extremes- i mitjançant un sistema propi de geolocalització es pot controlar a temps real el recorregut dels camions saladors i llevaneu que actuarien en aquesta mena de condicions meteorològiques. 

Des d'aquesta sala es controla la seguretat de diversos trams d'autopistes del país Zoom

Des d'aquesta sala es controla la seguretat de diversos trams d'autopistes del país / F. Vital

En un cas real, a més, el Centre d’Operacions de Granollers i els diversos operaris repartits pel territori estan en contacte i coordinats amb els diversos serveis i cossos de seguretat, com ara bombers, emergències mèdiques o Mossos d’Esquadra, per exemple.