Motor Proves 14/09/2016

Mazda 3 1.5 SKYACTIV-D, dinamisme eficient

Provem el compacte japonès associat al nou motor dièsel d'un litre i mig de cilindrada

5 min

Brillar amb llum pròpia al competit segment C europeu, el segment corresponent al dels vehicles compactes, és una tasca molt complicada. Però el Mazda3 s’ha convertit en un dels protagonistes del segment gràcies a una personalitat ben definida, un disseny especial i un dinamisme per sobre de la mitjana dels seus competidors.

Mazda 3

L’actual Mazda3 correspon a la tercera generació d’aquest compacte aparegut l’any 2001. Tot i no ser un dels veterans del segment compacte, el Mazda3 aviat es va obrir un forat gràcies als seus dissenys, la seva agilitat i dinamisme i el compromís vers el conductor. D’aquesta manera, quan al 2013 va aparèixer la tercera generació (l’actual) va enlluernar a crítics i compradors gràcies a la introducció del nou llenguatge estètic de la marca (el KODO), que el convertia en un dels cotxes més bonics del seu segment.

Un disseny únic

I és que estèticament, el Mazda3 respon amb escreix a qualsevol necessitat real del vehicle (habitabilitat, coeficient aerodinàmic) amb un disseny fluid i elegant. De fet, el concepte KODO (mot que en japonès significa “ànima en moviment”) es basa en la idea de dotar al vehicle de formes suggeridores que convidin a la conducció, despertin la passió i en certa mesura converteixin el cotxe en un ésser viu, amb ànima pròpia.

La línia del Mazda 3 és elegant i esportiva

L’essència de la filosofia del disseny de la marca d’Hiroshima es plasma perfectament en el frontal del Mazda3. El frontal del cotxe es caracteritza per uns fars dotats de tecnologia LED allargats i estilitzats, que units a la generosa calandra davantera, les llums antiboira i les entrades d’aire inferiors doten al Mazda3 d’una fisonomia gairebé felina.

La vista lateral i la tres quarts del vehicle evoquen dinamisme i velocitat, gràcies a unes línies subtils i arrodides a les finestres laterals i a les nervadures laterals, que ascendeixen fins integrar-se als fars posteriors. Les formes arrodonides i definides fan que el Mazda3 esdevingui molt equilibrat visualment i fins i tot sembli una mica més petit del que en realitat és. La culminació de l’equilibri estètic i dinàmic del Mazda3 es troba en la zona posterior del cotxe, on la caiguda del pilar C (la lluna posterior del cotxe) i del maleter, en forma de cupè, dialoguen amb els espòilers i protectors inferiors, aportant una sensació de lleugeresa i agilitat al conjunt.

Vista posterior Mazda 3

Si les línies exteriors busquen el plaer estètic, els interiors mantenen l’esperit i el disseny del vehicle, tot introduint-hi una nova variable, tot oferint la màxima comoditat i habitabilitat als ocupants. I és que el disseny de la consola central i dels seients conviden als ocupants a relaxar i gaudir dels trajectes, mentre que a les places posteriors ofereix una capacitat gens habitual dins del segment: amb 136 centímetres d’amplada, les places posteriors permeten encabir-hi tres ocupants reals. A més, el maleter esdevé prou aprofitable gràcies als seus 364 litres de capacitat.

Interiors Mazda 3

A més, la nostra unitat de prova, equipada amb l’acabat Luxury, equipa unes boniques llandes de divuit polsades i un gran carregament tecnològic i estètic que inclou un sistema de “Head-up Display”, àudio BOSE amb vuit altaveus, climatitzador bizona, control de creuer amb radar incorporat que regula la velocitat i distància respecte el vehicle que circula al davant, seients de cuir beige, sensors de pluja i llums, ajustaments elèctrics del seient del conductor, alerta de canvi de carril, navegador i pantalla tàctil, control de llums de llarg abast (per evitar enlluernar els altres conductors), frenada d’emergència automàtica... cosa que el converteix en un dels vehicles millor equipats del segment.

Una mecànica estalviadora

La nostra unitat de proves equipa el nou motor 1.5 dièsel de quatre cilindres que eroga 105 cavalls, aparegut al primer trimestre de 2016. Fins aleshores, Mazda només oferia un motor dièsel 2.2 de 150 cavalls, a banda dels magnífics SKYACTIV de benzina d’un litre i mig o dos litres de cilindrada (els darrers motors atmosfèrics del mercat).

Motor 1.5 SKYACTIV-D

El nou propulsor que equipa la nostra unitat de prova neix de la necessitat de la marca d’Hiroshima per assolir majors quotes de mercat a Europa. El vell continent continua sent un reducte on el dièsel regna (malgrat els recents escàndols de les emissions) i Mazda creu que amb aquest nou propulsor, seixanta quilos més lleuger, podrà satisfer el gruix dels compradors europeus del segment, que per motius econòmics o culturals aposten majoritàriament per motoritzacions dièsel amb potències que oscil·len sobre els 100 cavalls.

Eficient, però complidor

Mazda ofereix la possibilitat d’acompanyar el motor dièsel 1.5 que equipa la nostra unitat de prova amb dos transmissions, una manual de sis velocitats i una automàtica, també de sis velocitats. Al vell continent l’opció majoritària (i més econòmica) és l’opció de muntar la caixa de canvis manuals, que és la que equipa la nostra unitat.

La caixa de canvis manual de sis velocitats es caracteritza per uns desenvolupaments curts que extreuen la potència del motor amb certa facilitat i permeten estirar-lo fins al llindar de les 4.000 rpm, generant un espai prou elàstic per utilitzar el propulsor dièsel. Val a dir, però, que per sota de les 1.800 rpm la potència erogada pel motor és més aviat escassa, i que a partir d’aquest punt el bufat del turbo permet que el cotxe empenyi amb més força i alegria el conjunt.

Mazda3 a la carretera

Un dels dubtes que em generava aquest motor abans de provar-lo era si seria capaç de moure el conjunt amb l’agilitat i alegria que hom suposa als vehicles fabricats per la marca nipona. La resposta no podria ser més contundent: el Mazda3 1.5 SKYACTIV-D és prou àgil i potent per la majoria de situacions de circulació. El motor transmet prou força a les rodes davanteres per moure amb dignitat els 1.345 quilos al buit que arrossega, i el tacte de la palanca de canvi de marxa, amb recorregut curt i precís, convida a jugar amb ell per extreure en tot moment la potència necessària tant a carreteres ràpides com a autopistes i autovies, o a moure’s amb agilitat per l’entramat urbà de les grans ciutats.

Per garantir el màxim confort a bord, el Mazda3 equipa un sistema de suspensions amb un tarat més aviat tou, molt pràctic per superar obstacles o paviments en mal estat, però que en conducció dinàmica pot arribar a fer oscil·lar la carrosseria més del compte.

Mazda 3 a la carretera

I és que les carreteres de muntanya no són l’hàbitat preferit de la nostra unitat de proves. Tot i que té una potència suficient, el Mazda3 no es troba excessivament còmode en trams revirats i girs lents, a causa del tarat de suspensions tou i una direcció bastant assistida. Amb tot, continua sent més divertit i efectiu que molts dels rivals del seu segment, fins i tot d’aquells que tenen un llarg historial o certa fama d’esportivitat.

Serà quan encetem un recorregut per autopistes i carreteres ràpides en bon estat quan el Mazda3 mostra els seus millors atributs, tals com la comoditat, modularitat, habitabilitat i un cosum real mixt (urbà i carretera) real de 5’3 litres als cent quilòmetres (no massa allunyat de la xifra oficial de 3’8 que homologa la marca).

Conclusió

En definitiva, el Mazda3 1.5 SKYACTIV-D ens ha semblat una aposta segura per aquells compradors (ideal per famílies joves) que busquin un compacte ben diferenciat de la resta i amb bona habitabilitat, certes dosis de dinamisme i amb un consum moderat.

stats