Ford Fiesta ST200

26600€

Ford Fiesta ST200

COMBUSTIBLE: Benzina

MOTOR: 1.6 EcoBoost de quatre cilindres

POTÈNCIA: 200 cavalls i 290 Nm de parell

TRACCIÓ: Davantera

MIDES I PES: 3975mm llarg / 1709 ample/ 1456 alt. 1163 quilos

Proves Cotxes
Ferran Vital

Ford Fiesta ST200, honestament esportiu

Provem el Fiesta ST200, un petit esportiu nord-americà

Tot i que Ford ja ha presentat la nova generació del Fiesta, la variant ST -la més esportiva de la gamma- encara mantindrà vigent la generació actual durant uns quants mesos. I és que el Fiesta ST200 és el model més potent fabricat mai sobre la base d’un Ford Fiesta, gràcies als 200 cavalls que eroga el seu motor de benzina 1.6.

Ford Fiesta ST200 Zoom

Ford Fiesta ST200 / Sergio Domínguez

Durant aquest 2016 el Fiesta ha celebrat els seus 40 anys, i per celebrar-ho, Ford ha iniciat la comercialització del Fiesta ST200, el model commemoratiu de l’aniversari de l’utilitari nord-americà, el més popular al vell continent durant quatre dècades.

Detall llandes i grups òptics Zoom

Detall llandes i grups òptics / Sergio Domínguez

El Fiesta ST200 es diferencia estèticament de la resta de la gamma gràcies a les exclusives llandes de disset polsades, els logos ST200 a la part davantera i posterior del vehicle les pinces de fre de color vermell o els seients davanters tipus bàquet, signats per Recaro. Totes aquestes novetats estètiques són de sèrie, així com també el sistema d’infoentreteniment SYNC o el climatitzador. La nostra unitat només equipava com extres el navegador i els sensors d’ajuda a l’aparcament, dos elements perfectament prescindibles en un vehicle d’aquestes característiques i que encareixen el preu final un miler d’euros més.

Frontal Fiesta ST Zoom

Frontal Fiesta ST / Ferran Vital

Uns interiors espartans

I és que els interiors, tot i resultar esportius, racionals i ergonòmics, sí que es veuen una mica desfasats tecnològicament. Per exemple, el sistema d’àudio del vehicle (signat per SONY) o la petita pantalla tàctil s’interaccionen mitjançant una incòmode consola central, que abusa dels botons i disminueix la rapidesa i funcionalitat que hom espera d’un vehicle d’aquest nivell.

Els interiors no són d'última generació Zoom

Els interiors no són d'última generació / Sergio Domínguez

En canvi, els seients Recaro o el volant són realment agradables, així com l’ergonomia d’ús amb el pedaler o la interacció amb la palanca del canvi de marxes. Potser la posició de conducció resulta un pèl elevada, però tot i així esdevé pràctica i eficaç.

Els seients Recaro són còmodes però esportius Zoom

Els seients Recaro són còmodes però esportius / Sergio Domínguez

Un dels aspectes que millor exemplifiquen el caràcter del Fiesta ST200 és l'absència de cap botó d'encesa i apagat automàtic del motor o mode de conducció ecològic per estalviar benzina. Aquest cotxe està pensat per gaudir al volant, i no vol enganyar als compradors.

Vista posterior Fiesta ST200 Zoom

Vista posterior Fiesta ST200 / Ferran Vital

La gran novetat mecànica del Fiesta ST200 és, sense cap mena de dubte, el seu motor. És el mateix bloc 1.6 turboalimentat de benzina que utilitzava el Fiesta ST de 180 cavalls, però optimitzant l’electrònica i l’admissió per oferir 200 cavalls de potència i un parell de 290 Nm (50 Nm més que l’antic ST).

El resultat del treball del departament Ford Performance ha estat realment notable, ja que el motor del nou ST200 és realment explosiu, pujant de voltes amb molta facilitat i oferint les seves millors virtuts a la zona alta del tacòmetre, emetent un so encisador que es converteix en una melodia que genera addicció a partir de les 3.500 revolucions.

Fiesta ST200 Zoom

Fiesta ST200 / Sergio Domínguez

A més, el propulsor fa un maridatge molt ben treballat amb el canvi manual de sis velocitats, que si bé no és el més ràpid o directe del mercat, sí que permet extreure amb contundència l’essència del petit esportiu nord-americà.

A diferència del seu germà gran (Focus RS) el Fiesta ST és un model disponible només amb un sistema de tracció davantera, cosa que el fa un pèl subvirador quan el circulem a un ritme àgil, però sense arribar a ser morrut.

Dinàmicament el Fiesta ST200 és una màquina molt efectiva Zoom

Dinàmicament el Fiesta ST200 és una màquina molt efectiva / Sergio Domínguez

Esportivitat pels quatre cantons

El punt fort del Fiesta ST200 és la seva capacitat dinàmica. Realitzar avançaments a l’autopista (fins i tot recuperant amb marxes llargues) és una tasca de nens pel nou ST200. De fet, el cotxe accelera amb tanta facilitat i es troba tan còmode a ritmes alts que pot arribar a resultar complicat mantenir-se dins de la velocitat màxima permesa.

L’hàbitat natural del Fiesta ST200 són les revirades carreteres de muntanya. Aquí el cotxe revela les seves dues millors virtuts: una suspensió prou rígida que aporta una dosi extra d’estabilitat i una direcció que fa que col·loquem al petit utilitari americà allà on volem només de pensar-hi.

A més, el Fiesta ST200 és un d’aquells cotxes pensats per divertir-se (i de quina manera) al volant, oferint sensacions de conducció pures al volant. Tot i que portat al límit és una mica subvirador, aquest ST200 manté uns paràmetres de seguretat molt alts, ja que l’electrònica –que no és gens instrusiva- actua allà on no arriben les nostres mans.

Però aquest ST200 destaca pel seu comportament noble, i aprendre amb ell traçar o entrar als revolts de forma fàcil i efectiva fa que la seva conducció sigui fàcil, segura i intuïtiva.

El perfil del Fiesta ST200 és dinàmic i esportiu Zoom

El perfil del Fiesta ST200 és dinàmic i esportiu / Sergio Domínguez

L’únic apartat negatiu (si volem veure-ho així) del conunt -interiors una mica obsolets al marge- és el del seu consum. Segons Ford, aquest Fiesta ST200 consumeix una mitja de 6’1 litres als cent quilòmetres. Arribar a igualar aquesta xifra és poc menys que una quimera, ja que a la mínima que circulem a un ritme alegre –però legal- el Fiesta ST200 registra mitjanes de 8’1 litres, i si ataquem amb tot trams revirats és possible situar-se molt a prop del llindar dels deu litres.