Comparativa
Ferran Vital

Comparativa: Alfa Romeo Giulia vs. BMW 320d

El BMW 320d fa molts anys que és el rei i el referent de les berlines esportives 'premium'. Li podrà plantar cara, la Giulia?

Comparativa: Alfa Romeo Giulia vs BMW 320d / FERRAN VITAL Zoom

Són les dues berlines més esportives i probablement més atractives del mercat, un darrer refugi en un espai dominat cada cop més per totcamins o compactes amb variants de carrosseria familiar. La Giulia i la Sèrie 3 competeixen pel tron del segment D amb arguments i capacitats força similars. ¿La nouvinguda italiana serà capaç de derrotar la Sèrie 3, fins ara dominadora del segment?

BMW 320D Efficient Dynamics Zoom

BMW 320D Efficient Dynamics

En aquest cas hem enfrontat les versions dièsel, amb una potència similar (cap a 180 CV) i motors de quatre cilindres i dos litres de cilindrada. A més totes dues berlines tenen una arquitectura calcada, amb una plataforma de tracció posterior i motor en posició longitudinal per garantir el més bon repartiment possible entre eixos.

Giulia Súper 180 Dièsel Zoom

Giulia Súper 180 Dièsel / Ferran Vital

Estètica

Fins a l'arribada de la Giulia, la Sèrie 3 de BMW era la referència estètica de tot el segment. En tots dos casos els dissenyadors han apostat per unes proporcions clàssiques i pràcticament infal·libles, com ara els capós llargs, la cabina lleugerament enrederida i una caiguda progressiva de la lluna posterior (pilar C) sobre el maleter que recorda un cupè. Per tant, escollir el disseny de l'un o de l'altre respon a criteris subjectius i personals.

La Giulia ens sembla una mica més elegant i esportiva Zoom

La Giulia ens sembla una mica més elegant i esportiva / Ferran Vital

En aquest sentit, la Giulia em sembla una mica més esportiva i elegant que la berlina bavaresa, que potser transmet més agressivitat però no té l'espurna esportiva que fa diferent la Giulia. A més, la majoria de la gent a qui he consultat considera que la Giulia transmet més passió en el seu disseny que la Sèrie 3.

La Giulia té un disseny més passional Zoom

La Giulia té un disseny més passional / Jordi Sala

Veredicte: guanya la Giulia.

Potència i consums

El BMW 320d Efficient Dynamics distribueix 163 CV i 400 Nm de parell del seu motor 2.0 Twin Power Turbo, mentre que l'Alfa Romeo GiuliaSúper ofereix 180 CV i 380 Nm de parell d'un motor de 2,2 L de cilindrada.

El 320d Efficient Dynamics és menys bevedor que la seva rival Zoom

El 320d Efficient Dynamics és menys bevedor que la seva rival / Ferran Vital

La Giulia és més generosa i esportiva a l'hora d'entregar la potència, cosa que permet allargar les marxes i oferir potència de forma progressiva, una característica que recorda fins i tot el funcionament d'un motor atmosfèric de benzina. Per la seva banda, el propulsor de BMW és menys progressiu però més contundent quan entra el turbo en funcionament i sent més la puntada de peu a la zona mitjana-baixa del tacòmetre, però sense notar-se tan potent com el motor que estrena la berlina italiana.

El BMW 320d Efficient Dynamics és menys potent que el seu rival Zoom

El BMW 320d Efficient Dynamics és menys potent que el seu rival / Ferran Vital

El motor de la Giulia és més aspre i sorollós que el del seu rival, mentre que el motor BMW és més refinat i ofereix mitjanes de consum una mica més baixes practicant una circulació àgil: 7 L va homologar la Giulia enfront dels 6,3 del BMW. Ara bé, en una conducció normal en una autopista per sota del límit legal, tots dos cotxes consumeixen més o menys el mateix, a l'entorn de 5 L.

Motor Alfa Romeo Giulia Zoom

Motor Alfa Romeo Giulia / Jordi Sala

Veredicte: guanya la Giulia. Amb uns consums gairebé calcats, preferim el motor més potent de la Giulia, tot i que és menys refinat que el del seu rival.

Equipament tecnològic

La Sèrie 3 equipa el sistema multimèdia iDrive de BMW, probablement el millor sistema d'infoentreteniment del mercat. La Giulia, per la seva banda, estrena un nou sistema multimèdia que tot i disposar d'un funcionament ràpid i intuïtiu no està encara al nivell del seu rival germànic.

El sistema d'infoentreteniment iDrive de BMW és el millor del segment Zoom

El sistema d'infoentreteniment iDrive de BMW és el millor del segment / Ferran Vital

Veredicte: guanya la Sèrie 3.

Habilitat i confort

Tots dos cotxes disposen d'uns paràmetres d'habitabilitat i confort similars. La Giulia té una batalla –distància entre eixos– més gran que la de la Sèrie 3 i, entre altres coses, això es tradueix en uns seients davanters un centímetre més llargs i amples i en tres centímetres més de llargada a les places posteriors. Pel que fa al maleter, tots dos empaten pel que fa a la capacitat: 480 L.

El BMW és més còmode que el seu rival Zoom

El BMW és més còmode que el seu rival

Un cop en marxa, la Sèrie 3 de BMW té més compromís amb la comoditat i el confort (insonorització de l'habitacle, comoditat dels seients, taratge de les suspensions, etc.), ja que el plantejament general de la Giulia la fa més seca i directa que la berlina bavaresa.

Veredicte: guanya la Sèrie 3.

Capacitat i dinàmiques

En aquest camp la Giulia brilla amb llum pròpia i eclipsa la Sèrie 3, fins ara referència del segment. Les dues berlines són àgils, reactives i ràpides, i totes dues responen al mateix esquema de motor longitudinal, propulsió (tracció posterior) i repartiment de pesos 50:50 entre eixos.

El comportament de la Giulia és molt més dinàmic que el seu rival Zoom

El comportament de la Giulia és molt més dinàmic que el seu rival / Jordi Sala

Mentre la Sèrie 3, però, té un comportament que comporta més subviratges (és a dir, té tendència a marxar de morro en situacions en què no hem entrat al revolt a la velocitat adequada), la Giulia –sobretot en mode esportiu– afavoreix clarament els sobreviratges i ens permet ballar amb derrapatges controlats. No debades, el disseny de les suspensions i eixos posteriors multibraç és hereu del Ferrari 458 Itàlia. A més, la direcció de la Giulia és més directa i comunicativa que no pas la de la Sèrie 3.

Dinàmica i elegant Zoom

Dinàmica i elegant / Jordi Sala

Veredicte: guanya la Giulia.

Preus

Totes dues berlines tenen uns preus força similars en qualsevol acabat i motor, però la Giulia sempre és una mica més econòmica que la seva rival bavaresa. En aquest cas concret l'Alfa Romeo Giulia Súper 2.2 dièsel de 180 CV té un preu de 35.050 €, mentre que el BMW 320d Efficient Dynamics en té un de 37.100 €, descomptes promocionals al marge. A més, la Giulia va lleugerament més equipada de sèrie que la Sèrie 3 (més altaveus, leds posteriors o pantalla central TFT).

Els acabats i extres d'equipament de la Giulia són més econòmics Zoom

Els acabats i extres d'equipament de la Giulia són més econòmics / Jordi Sala

Veredicte: guanya la Giulia.