LA GUANTERA

L’elèctric amb fil etern

Hyundai aspira a convertir-se en el primer fabricant asiàtic a Europa el 2021

El Hyundai Ioniq Plug-In és la tercera versió d’un mateix cotxe. / HYUNDAI Zoom

Hyundai fa vuit anys que no para de créixer. I ara aspira a convertir-se en el primer fabricant asiàtic a Europa el 2021, que és la data que s’han proposat per fer l’assalt definitiu a aquest mercat. Perquè això sigui possible compten llançar 30 models nous els anys vinents per situar-se en cadascun dels segments amb un model com a mínim.

Catorze dels cotxes tenen un plantejament clarament ecològic, tal com demanda el mercat i, sobretot, com apunten les tendències restrictives de la circulació que s’estan imposant a les grans ciutats. Aquest pla estratègic preveu el llançament de cinc híbrids, quatre que es puguin endollar, quatre models elèctrics i un cotxe que funcioni amb pila de combustible.

Entre aquests llançaments programats hi ha el model que presentem avui, la tercera versió d’un mateix cotxe: el Ioniq. Fins ara en coneixíem les versions híbrida i elèctrica, de les quals fins a tancar el primer semestre d’aquest any ja se n’havien venut 963 unitats i 24, respectivament, a l’Estat.

Ara arriba la tercera, l’híbrida que es pot endollar al corrent per fer tots els quilòmetres que vulguem, sense limitacions, com si fos un elèctric que anés permanentment connectat a través d’un fil amb una tirada infinita. El carregador per fer-ho possible està situat davant de la porta del conductor.

Els tres Ioniq haurien d’ajudar Hyundai a l’objectiu de tancar l’any amb 55.000 unitats venudes a Espanya, cosa que suposaria un creixement del 8% comparat amb el 2016.

Per ara, els cotxes que més hi contribueixen són el Tucson -que és el model de la marca que més ha crescut, amb 30.000 unitats venudes a l’Estat-, l’i30 i el nou Kona, que arribarà aviat a les botigues de la firma.

El Ioniq Plug-In (endollable) és, doncs, la tercera versió sobre una carrosseria que destaca per un bon treball aerodinàmic que permet obtenir un coeficient de penetració de només 0,24. Aquesta versió es diferencia de les altres dues per petits aspectes formals. D’entrada: porta llandes de 16 polzades, que no tenen els altres; equipa llums full led ; i té un maleter una mica més petit per poder portar una de les dues bateries de polímers de ió-liti que incorpora per al sistema elèctric. Aquest últim aspecte també fa que la tercera versió pesi cent quilos més (ara són 1.495) que l’híbrid normal, i això malgrat que els Ioniq utilitzen força l’alumini en la carrosseria, en lloc d’acer. Un avantatge dels Hyundai, sens dubte, perquè és l’única marca que té els seus propis alts forns per fondre l’alumini.

Aquest cotxe es carrega totalment en poc més de tres hores utilitzant un carregador semiràpid. Un de normal triga una mica més de quatre hores.

El disseny interior és molt semblant als altres dos germans de la marca, excepte que aquí -quan canviem la conducció al mode Sport- varia totalment l’aspecte del quadre on hi ha els indicadors. Aquest Plug-In arriba amb dos nivells d’acabats (Tecno i Style), fa les mateixes mides que els altres i podem triar entre nou colors.

La potència

El motor elèctric (amb una potència equivalent a 60 CV) ens permetria fer teòricament 63 quilòmetres de recorregut sense utilitzar el motor d’explosió. Però això és sobre el paper, perquè a la pràctica és menys. Superada aquesta autonomia, o quan volem fer tirades llargues de quilòmetres, a més velocitat, entra en funcionament el motor tèrmic, un quatre cilindres 1.6 de gasolina, que dona 105 cavalls.

La combinació dels dos motors dona una potència combinada d’uns 141 cavalls, que no corresponen exactament a la suma dels dos propulsors.

Una vegada en marxa, el cotxe sorprèn per la suavitat de funcionament, que en part ve donada per l’eficaç comportament de la caixa de canvis automàtica de doble embragatge.

El seu ús, sumat a la combinació dels dos motors, ens permet allargar l’autonomia del cotxe fins a uns nivells molt bons, perquè el fabricant assegura que el consum ponderat és de només 1,1 litres cada cent quilòmetres. El problema principal és el preu, que pica una mica menys amb els descomptes de la marca i les ajudes del pla Movea.

F itxa tècnica

PREU: Des de 35.000 €

EMISSIONS: 26 g CO 2 /km

MOTOR: Elèctric, 44 kW + Tèrmic, 1.6 gas. 105 CV

TRANSMISSIÓ: Davant

CANVI: Aut. doble embragatge 6 vel.

MIDES: 447 x 182 x 145 cm

PES: 1.495 kg

MALETER: 446 l

DIPÒSIT: 45 l