Llengua i tecnologia
Ferran Vital

Els cotxes no estimen el català

La presència de la llengua catalana en el món de l'automòbil és pràcticament nul·la, i si no s'hi posa remei, pot perdre el tren tecnològic en aquest sector

Els cotxes que no estimen el català / EMILI BOCIGAS Zoom

Catalunya compta amb un ampli bagatge en el món de l'automoció. De fet, Catalunya ha estat bressol de marques mítiques com Hispano Suiza, Elizalde, David, Pegaso o Nacional Pescara, i encara avui es beneficia de la presència de plantes de producció com les de Nissan a la Zona Franca o Seat a Martorell. Fins i tot el país compta amb un fabricant com Tramontana, dedicat a la producció artesanal de cotxes esportius i de luxe.

Ni tan sols els fabricants locals ofereixen opcions en català Zoom

Ni tan sols els fabricants locals ofereixen opcions en català / Sergio Domínguez

El pes de la indústria del motor a casa nostra, però, no és prou important per fer que els grans fabricants disposin d'opcions de funcionament en català, tot i que les fonts consultades asseguren que disposar d'un programari propi en llengua catalana no seria cap gran dificultat per als grans fabricants d'automòbils. Es tracta, doncs, d'una qüestió de voluntat.

El repte del futur

En poc més de 10 o 15 anys els cotxes autònoms haurien de ser una realitat normalitzada a les carreteres d'arreu del planeta. A més, molts dels cotxes que ja es comercialitzen avui en dia disposen d'un funcionament de reconeixement d'ordres per veu, però cap dels que disposen d'aquesta tecnologia estan programats per obeir les ordres en català.

L'actual panorama industrial, empresarial i tecnològic del món de l'automoció margina el català: cap dels cotxes que disposen d'ordres per veu estan programats en català

A més, imaginar un futur estat català independent tampoc assegura que la llengua catalana fos present en tots (o en bona part) dels vehicles que es comercialitzessin al país, si no hi hagués una política lingüística que apostés pel català, i que l'actual administració autonòmica no ha resolt. Prenent com a exemple la República d'Irlanda, podem constatar que pràcticament cap dels cotxes comercialitzats al país disposa del programari en gaèlic i cap d'ells està preparat per rebre ordres de veu amb la llengua autòctona de l'illa maragda.