Anàlisi
Ferran Vital

Tindrem cotxe, en el futur?

Analitzem el concepte de cotxe de propietat i la seva evolució i projecció els anys vinents

Tindrem cotxe en el futur? / PEUGEOT Zoom

Durant molts anys, una de les aspiracions de la majoria dels joves era aprovar el carnet de conduir i tenir un cotxe de propietat per poder desplaçar-se a gust amb independència dels progenitors. A mesura que els conductors feien anys, els gustos i necessitats familiars obligaven a canviar el cotxe per un de més nou, gran, segur i potent.

Els fabricants de cotxes, però, han detectat un canvi d'hàbits i tendències entre els conductors més joves. Disposar d'un cotxe de propietat ha deixat de ser la prioritat de milions de joves d'arreu del planeta –especialment a les zones urbanes del Vell Continent–, ja sigui per impossibilitat econòmica, per conviccions ecologistes o senzillament pel fet que no els crida l'atenció ser propietaris d'un tros de ferro fumejant i fer-se càrrec del seu manteniment.

El futur: vehicle compartit i cotxe autònom

Tenir cotxe a les grans ciutats aviat serà (si no ho és ara) insostenible mediambientalment i car econòmicament. Els fabricants saben que aviat no podran competir amb les plataformes de cotxes compartits o 'car sharing' i els taxis autònoms, la revolució que ve.  

Segons apunten alguns estudis internacionals, l'any 2030 les vendes de cotxes particulars hauran caigut un 70% o 80%, i la demanda es centrarà en un lloguer mensual o setmanal de vehicles autònoms i elèctrics per fer desplaçaments entre poblacions. Algunes projeccions fins i tot apunten que l'estalvi econòmic anual d'una família nord-americana en costos de desplaçament podria superar els 5.000 dòlars. Personalment, aquestes projeccions em semblen una mica fora de lloc amb la perspectiva d'avui en dia.

No tots els estudis, però, incideixen de la mateixa manera en el futur del cotxe compartit, ja que les previsions menys optimistes assenyalen que tan sols el 2% dels cotxes que circularan pels nostres carrers el 2030 seran elèctrics compartits.

Molt probablement, entre els dos estudis hi ha un punt mitjà realista. A mesura que avanci el segle XXI, els usuaris segurament prestaran menys atenció a la propietat d'un cotxe convencional (elèctric o no), però el gruix de mercat que encara voldrà mantenir un vehicle en propietat per motius de comoditat, aïllament geogràfic o vinculació emocional amb la seva màquina encara serà prou important per imaginar un món sense cotxes de propietat en menys de 13 anys.