Ferran Vital

Barcelona sense cotxes?

Barcelona vol recuperar una iniciativa fracassada de Jordi Hereu

Barcelona sense cotxes? / ARA.CAT Zoom

Aquesta setmana Barcelona celebra la Setmana de la Mobilitat Sostenible, coincidint amb la festa major de la ciutat. Dijous, dia 22, en el marc de les activitats d'aquesta setmana, l'Ajuntament de Barcelona imposarà el Dia Sense Cotxes, un esdeveniment que tallarà el trànsit de 58 carrers de la ciutat de Barcelona.

L'objectiu d'aquesta iniciativa és conscienciar la ciutadania de la necessitat de pacificar el trànsit a la ciutat i promoure hàbits de vida saldables. Amb tot, aquesta iniciativa no és nova: l'any 2003 el consistori aleshores dirigit pel socialista Joan Hereu va proposar una diada similar, que va ser un fracàs absolut.

El problema de Barcelona no és el trànsit interior, sinó les entrades i sortides de la ciutat en hores punta

I és que probablement el gran problema del trànsit de la capital catalana no és tant el trànsit interior (generalment els barcelonins fan ús del transport públic) com les entrades i sortides de la capital catalana, sumades a l'impossibilitat de comptar amb mitjans de transport públic eficients i puntuals (com ara el caos de Rodalies).

Hèlsinki vol viure sense cotxes el 2025

Les autoritats barcelonines farien bé de prendre nota de models nòrdics i les seves iniciatives, com ara la d'Hèlsinki. La capital de Finlàndia vol esdevenir un referent en l'aplicació i execució dels vehicles no contaminants i les emissions zero. Aquest mateix estiu el consistori finlandès ha proposat un ambiciós programa que vol acabar amb el vehicle privat dins la ciutat de cara al 2025. Per fer-ho, el govern de la ciutat proposa una xarxa interconnectada de transport públic, així com intentar promoure l'ús de plataformes de 'car sharing' (cotxe compartit), cosa que ja ha despertat reticències del gremi de taxistes de la ciutat.

Les iniciatives de la capital finlandesa han posat en peu de guerra el gremi de taxistes de la ciutat

'Smart city' aplicada al transport

D'aquesta manera, l'Ajuntament d'Hèlsinki proposa noves línies d'autobusos autònoms que disposaran d'una ruta fixa però que s'adaptaran a les dinàmiques i les necessitats específiques de mobilitat dels usuaris en hores punta o davant d'un esdeveniment massiu.

A més, el pla suposa que el ciutadà disposarà de cert control sobre la mobilitat de la ciutat, ja que mitjançant una aplicació al telèfon intel·ligent podrà organitzar viatges barats, en els quals fins i tot podran estar involucrats cotxes autònoms –sempre que ja siguin una realitat d'aquí deu anys–. En principi, el programa mirarà d'afavorir els vehicles menys contaminants, com ara els híbrids i els elèctrics.

Aquest sistema de transport a la carta podria ser el model a seguir per altres grans urbs (com ara Barcelona), sobretot perquè la mobilitat individual ja disposa d'aplicacions amb sistemes com els del polèmic Uber. Al final, l'objectiu és que cada viatger es mogui del punt A al punt B tan de pressa i amb tan poc impacte ecològic com sigui possible en una dinàmica que vol canviar el paradigma de la mobilitat dins la ciutat.