Ferran Vital

Alemanya acusa ara Fiat Chrysler de falsejar les emissions

El ministeri de Transport alemany denuncia la multinacional italoamericana davant la Comissió Europea

Motor 2.0 MultiJet / FIAT Zoom

El govern alemany ha denunciat el grup FCA davant la Comissió Europea per falsejament dels índexs d'emissions dels motors dièsel de dos litres de cilindrada del grup. Les acusacions, recollides per la revista WirtschaftsWoche, revelen que el grup presidit per Sergio Marchionne utilitza un sistema de catalitzador d'òxid de nitrogen que s'apaga en determinats moments i que origina alts índexs d'emissions de gasos contaminants.

El motor afectat seria el 2.0 MultiJet, que utilitzarien les variants dièsel de models tan populars com el Fiat 500X, el Fiat Dobló o el Jeep Renegade, investigats per l'agència alemanya del medi ambient. A més, FCA serveix aquest motor a altres marques del grup com ara Alfa Romeo i la seva Giulietta o fabricants externs, com ara el cas dels Opel/Vauxhall (Astra, Insignia i Zafira) o de Suzuki i el seu SX-4.

Un buit legal

Val a dir que les accions del ministeri de Transports alemany sembla que responen a una mena de revenja pel cas Dieselgate que va esclatar als Estats Units i que ha suposat pèrdues milionàries al grup Volkswagen. A ningú se li escapa que Volkswagen és una marca controlada parcialment per l'estat de la Baixa Saxònia (tradicional feu de la CDU i l'SPD) i pel mateix estat alemany, que controlen vora el 25% de la companyia.

L'altre gran enigma del cas és la potestat d'una afeblida Unió Europea per imposar sancions al gegant italoamericà. I és que els models 2.0 MultiJet sí que passen les normatives anticontaminació de l'estat italià, que permet dispositius que apaguin o anul·lin el funcionament dels filtres i tractament de gasos per protegir el motor. Un buit legal i un trencaclosques de difícil solució.

Els motors 2.0 MultiJet sí que passen les normatives anticontaminació de l'estat italià

Sembla clar que la Unió Europea no hi podrà fer gran cosa i que fins que no hi hagi una normativa comunitària unificada i realment eficaç no es podrà avançar en la lluita contra les emissions contaminants dels vehicles dièsel. De totes maneres, el que sí que hauria aconseguit el govern alemany amb aquesta acció és estendre el dubte i la taca del Dieselgate i la manipulació de les xifres d'emissions a marques no alemanyes, en una mena d'intent de salvaguardar la imatge de Volkswagen i, de retruc, de tota la indústria automobilística alemanya.