LA GUANTERA

El que els maies no van preveure dels cotxes

Superat el tràngol que els maies havien pronosticat per ahir, caldrà mirar endavant i programar l'agenda per als pròxims mesos. Arribats a l'època en què molts es plantegen deixar de fumar, fer règim, estudiar un idioma nou o anar cada dia al gimnàs, la planificació personal també hauria de preveure alguns aspectes relatius al nostre vehicle i a l'ús que en fem.

Per anar bé, abans d'acabar l'any hauríem de fer una sèrie de tràmits per no tenir sorpreses posteriors. En el supòsit que enguany hàgim venut algun vehicle tant a un particular com a una empresa, o que l'hàgim portat a desballestar, el RACC recomana notificar-ho a la Prefectura General de Trànsit abans del 31 de desembre; si el propietari nou no ha cursat correctament el canvi de nom, continuarem sent els responsables d'aquest vehicle, cosa que ens obligarà a assumir el pagament de l'impost municipal de circulació o el de les possibles multes que hi pugui haver.

Igualment, cal comunicar qualsevol canvi d'adreça tant pel que fa al carnet de conduir o al permís de circulació, ja que si no ho fem no rebrem les notificacions del pagament d'impostos o d'infraccions dins del termini de liquidació voluntària, cosa que ens faria perdre les bonificacions corresponents, o disposar de l'oportunitat de presentar un recurs, si escau.

De cara al 2013, una de les principals qüestions que haurem de tenir en compte és l'increment de la precisió del càlcul de la xifra de víctimes a les carreteres espanyoles. La DGT ha modificat el mètode, i si fins ara es comptaven els morts només durant les 24 hores posteriors als accidents, ara faran un seguiment de l'evolució mèdica dels afectats, creuant les dades procedents de l'Instituto Nacional de Estadística, el ministeri de Sanitat i altres organismes, durant els 30 dies següents al sinistre.

Una nova davallada

Les expectatives econòmiques per al 2013 en el sector de l'automoció i en el món de la mobilitat en general no són diferents de les d'altres camps de l'activitat econòmica. No s'espera un gran increment en la venda de cotxes nous, a diferència del que passarà amb els de segona mà, amb la repercussió sobre l'edat del parc que significa. Al contrari: s'espera una nova davallada, de més del 10%. De moment, els efectes del pla PIVE (programa d'incentiu de vendes de vehicles eficients) estan molt per sota del que esperaven. L'ajut de 2.000 € per la compra de determinats models, subjecte a condicionants, no ha estimulat el mercat com caldria. En teoria, al març s'acaba aquest incentiu per promoure la substitució de 75.000 cotxes, si és que abans no s'han exhaurit els 75 milions d'euros que l'Estat havia previst per a aquesta operació que va començar al setembre.

L'ajuda rebuda del PIVE, que cal cotitzar posteriorment a l'IRPF, està plena de trampes, ja que l'esforç de les marques no és proporcional a la inversió menor que fa l'Estat, ajudat -a més- per l'aportació de les comunitats autonòmes i que després acaba recuperant per la via dels impostos vinculats a cada venda de vehicle.

Aquest impuls promogut pels fabricants d'automòbils també el veiem en les ofertes constants de les seves tarifes de preus, i en les propostes de finançament, molt més competitives que les formulades per les entitats bancàries, que, a més, posen moltes traves a l'accés als crèdits al consum.