LA GUANTERA

El mercat de cotxes usats es dispara

Fins ara aquest any a Catalunya s'han venut 218.352 turismes i totterrenys d'ocasió, un 4,7% més que en el mateix període de l'any anterior. Aquesta xifra contrasta moltíssim amb els 89.819 cotxes nous que s'han despatxat en el mateix temps, una xifra que implica un descens en les vendes d'unitats per matricular del 9,2%. El creuament de les dues dades implica que, actualment, aquí per cada cotxe nou se'n venen 2,4 de segona mà. Aquesta proporció és semblant a la que hi ha a Alemanya (2,2), Itàlia (2,6) o França (2,7), però està una mica per sota de països en què el mercat dels anomenats vehicles d'ocasió té més dinamisme, com ara Gran Bretanya (3,6) i Portugal (3,9).

Segons Joan Dalmau, cap de proves del portal Coches.net -el més utilitzat pels compradors que busquen un cotxe econòmic en el mercat espanyol de segona mà-, "el preu mitjà dels vehicles usats ha baixat enguany un 3,4%, fins als 10.762 euros".

La majoria de les transaccions de vehicles usats es continua fent entre particulars, amb els riscos que això comporta. De tota manera, les vendes als concessionaris han crescut un 9% en el termini comparat, i ara ja signifiquen el 36% de totes les operacions amb vehicles de segona mà.

Aquest canal professional dóna més garanties al comprador i, sobretot, unes opcions de finançament que no pot oferir una venda individual, i que són, en alguns casos, fins i tot més atractives que el pagament a terminis d'un cotxe nou.

La realitat del creixement dels vehicles usats la trobem reflectida en l'edició número 30 del saló Ocasió, que ahir va obrir les portes al firal de Montjuïc, fins diumenge de la setmana vinent. Enguany aquesta mostra, diu el seu director, Josep Alcaraz, "ha crescut exponencialment". "Ocupem 14.000 metres quadrats, un 29% més que l'any passat, entre els palaus 1 i 8. Tenim un 35% més d'expositors i presentem més de 1.800 cotxes -un 25% més que el 2011- que busquen comprador", explica Alcaraz.

En l'exercici anterior aquest aparador gegant de cotxes va servir perquè les empreses que hi van assistir venguessin 874 cotxes, cosa que va generar un negoci de gairebé quinze milions d'euros, una xifra molt significativa si tenim en compte l'atonia generalitzada del mercat. Per això, en aquests moments, aquesta mostra és una de les més importants que han arrelat a Fira Barcelona.

De vegades, quan pensem en cotxes de segona mà, ens ve al cap una ferralla camí del desballestament. No és el cas de les unitats que podem veure a Montjuïc. Joan Blancafort, vicepresident de la Federació Catalana de Venedors de Vehicles a Motor (Fecavem), explica que a Ocasió només hi trobem cotxes seminous "d'1 a 5 anys d'antiguitat, amb una gamma de preus que comença als 2.000 € i una garantia mínima de 12 mesos, ampliable en la majoria dels casos i avalada per una empresa d'enginyeria tècnica independent, Dekra, especialitzada en el peritatge de vehicles".

L'oferta és molt àmplia, amb una gamma que comença amb utilitaris petits i que arriba, fins i tot, a algun Ferrari ben llampant. Moltes de les unitats exposades són el que anomenen km 0 , de gerència o procedents de flotes de lloguer, leasings o rentings. A Ocasió el comprador pot arribar-hi en transport públic i tornar a casa amb un cotxe al seu nom, amb l'assegurança contractada i un pla de finançament a mida. Una oportunitat única en temps de crisi.