LA GUANTERA

El decàleg per conduir sota la nevada

La neu ja s'ha instal·lat entre nosaltres un hivern més. Conduir per carreteres cobertes de neu és una feina feixuga. No hi estem acostumats i, per tant, cal tenir ben presents una sèrie de consells per fer-ho amb seguretat.

1. Valorar la necessitat del trajecte

Com més compromès és l'estat del temps i pitjors són les condicions de les carreteres, més cauts hem de ser a l'hora de valorar l'obligació d'agafar el cotxe. Només ho hem de fer si és imprescindible el desplaçament.

2. Informar-nos de l'estat del temps i de les vies

A través de la xarxa o dels canals de comunicació, obtindrem l'última hora dels canvis meteorològics i de la seva influència en la mobilitat.

3. Omplir el dipòsit abans de fer el desplaçament

No sabem si la neu pot col·lapsar el proveïment de carburants a les gasolineres o si, senzillament, estaran obertes. Si per culpa de la nevada ens quedem bloquejats en alguna carretera, ens caldrà tenir el motor en marxa per fer funcionar la calefacció. Però alerta: cal obrir un dit les finestres per evitar intoxicacions amb els gasos d'escapament.

4. Assegurar-nos de dur cadenes

Hem de dur cadenes sobretot si el nostre vehicle no disposa de tracció integral. Les cadenes sempre s'han de muntar a l'eix motriu. Si es tracta d'un 4x4, la instal·lació a les rodes del davant millorarà la direcció, la frenada i la tracció. Cal comprovar que el model que portem s'ajusti a la mida de les rodes del cotxe i, sobretot, que les sabrem posar si cal.

5. El 'kit' de supervivència

A més de l'armilla reflectant i els triangles de senyalització, obligatoris per fer-nos visibles quan posem les cadenes, és bo portar una sèrie d'elements per simplificar-nos la vida en cas d'emergència: una llanterna (amb piles carregades), una manta i barretes energètiques per si ens quedem hores aïllats enmig de la nevada. També és important portar el telèfon mòbil ben carregat.

6. Conduir amb suavitat

És important fer-ho sense cops d'accelerador ni moviments sobtats de volant; igualment, les frenades han de ser progressives, sense pitjar el pedal amb brusquedat.

7. Dulcificar els canvis de marxes

Ens hem d'oblidar de la primera velocitat. Sovint és molt millor no utilitzar la primera. Sempre és millor engegar en segona, amb la pressió justa sobre l'accelerador combinada amb un bon tacte progressiu de l'embragatge per no calar el motor.

8. Compte amb la maniobra d'arrancada

No és fàcil moure el cotxe damunt la neu. Cal desconnectar el control de tracció del cotxe, si en porta. Si està aturat damunt d'un pa de gel, un truc és posar branques sota les rodes motrius o, si convé, fins i tot les estores de dins el cotxe perquè els pneumàtics tinguin una superfície abrasiva per no lliscar.

9. Mantenir la distància de seguretat

Un cotxe que va a 40 per hora damunt la neu necessita més distància per aturar-se que un que va a 140 sobre una carretera seca. Com més distància deixem respecte als cotxes del davant, tindrem més espai per reaccionar en cas d'imprevist.

10. Accions obligatòries

Encendre els llums (excepte l'antiboira posterior), no rodar per les cunetes (en desconeixem la fondària pel gruix de neu) i deixar pas a les màquines llevaneus.