LA GUANTERA

Els cotxes de línia dels nostres besavis

Els cotxes de línia dels nostres besavis Zoom

HISPANO SUIZA (1925)

Va ser el model més antic de tots els que van participar en el ral·li. Propietat de l’empresa Sagalés, aquest autobús tan elegant feia la ruta Barcelona-Caldes sobre la qual va créixer i es va fonamentar el negoci d’aquesta companyia. Amb moltes peces de fusta, cal destacar la posició del volant i, sobretot, la botzina.

CHEVROLET UTILITY (1934)

La base d’aquest vehicle servia tant per a camions com per a autocars. Una mica el que passa avui amb les plataformes que comparteixen turismes i monovolums. Un cotxe robust i sòlid, que va ser reinterpretat pels tallers Víctor Valls, d’Igualada, que en van modificar la carrosseria original. Tenia capacitat per a 21 passatgers.

CHEVROLET (1928)

Inicialment era de l’empresa Castellà. Els Chevrolet eren d’ús comú per a la majoria de companyies dels anys vint. Aquest cotxe tenia una estructura de fusta de freixe, amb banquetes transversals, i un motor de 2.743 cc que donava l’esgarrifosa potència de 35 cavalls, i tenia capacitat per acollir setze passatgers.

ACLO REGENT (1948)

Sí, un autobús de dos pisos com el de Harry Potter. Aquest cotxe formava part d’una importació de cinquanta vehicles que van dur d’Anglaterra a Barcelona per utilitzar-los en la xarxa ciutadana. El 1962 van deixar de circular amb regularitat i alguns els van transformar. Encara ara es fan servir amb finalitats lúdiques.

ROCHET SCHNEIDER (1927)

Al principi era un camió, però el van transformar en un autocar del tipus torpede. Amb aquest cotxe hi viatjaven els pelegrins del santuari francès de La Salette, situat en un cim molt alt. Diu la llegenda que la verge d’aquell lloc protegia els fidels, com ho demostrava la circumstància que aquest cotxe no es va espatllar mai.

PEGASO 5061 (1964)

Pegaso va fabricar els models Comet després de tancar un acord amb Leyland. Del camió 1090 en va néixer l’autobús 5060 que, en aquest cas, va ser transformat a 5061 pels carrossers Ayats. Un vehicle ple de cromats per tot arreu, com marcava la moda del moment. Espectacular encara ara. A Castellbisbal en tenen grans records.

FORD AA (1929)

Construït a Detroit, el van modificar al taller Caba, de Sabadell. L’empresa La Vallesana el feia servir per cobrir la línia regular entre Sabadell, Castellar del Vallès i Caldes de Montbui. Atenció a la baca de fusta per dur equipatges al sostre. Tenia capacitat per a nou viatgers i un motor original Ford, de 40 cavalls de potència.

ROMEO FADISA (1964)

Amb capacitat per a nou places, era un precursor dels monovolums actuals. Fet per l’empresa Fadisa, aquest vehicle aprofitava l’experiència d’Alfa Romeo en la construcció de furgonetes. Anys després, aquest i altres models els fabricaria Motor Ibérica amb el nom d’Ebro, la marca líder en furgonetes a Espanya al seu moment.