LA GUANTERA

O es connecta o el cotxe ja no val res

Al Mobile World Congress s’han presentat diverses idees que uneixen internet i el sector de l’automoció. / ARA Zoom

Connectivitat. Aquesta és la paraula de moda també en la indústria de l’automòbil. Ens hem fet un tip de sentir-la aquesta setmana al Saló de Ginebra, però sobretot al Mobile World Congress de Barcelona. Aquest concepte en succeeix d’altres que, al llarg del temps, han marcat el pas de la indústria de l’automoció: fiabilitat, prestacions, autonomia, seguretat, sostenibilitat o eficiència energètica. En el futur, que ja ha començat, els cotxes seran connectables o no seran. L’internet de les coses és també l’internet dels cotxes.

Al firal de la Gran Via els gegants de l’automoció han aprofitat aquest aparador tecnològic per estrènyer vincles amb les empreses més capdavanteres del sector.

Les declaracions de Carlos Ghosn -president de l’aliança Nissan-Renault- ho deixen ben clar: “Que Apple tingui el seu cotxe elèctric a punt per al 2020 és una bona notícia per als que ja fa anys que fem vehicles. Facebook o Google no són competidors del mercat de l’automòbil sinó uns magnífics aliats”.

Al Consumer Electronics Show de Las Vegas va quedar definida l’obsessió dels constructors d’automòbils per la conducció autònoma. El tema continua latent, però amb matisos, com ha concretat Ghosn a Barcelona: “Nosaltres apostem per vehicles autònoms... però amb conductor, més enllà de simples cotxes autònoms”.

Al MWC hem vist propostes molt interessants, com un Audi RS5 Cabrio vinculat a un rellotge intel·ligent fet per LG, a través del qual podem obrir i tancar el cotxe, posar-lo en marxa, modificar els paràmetres de la climatització, controlar el dispositiu d’àudio, trucar per telèfon o fins i tot comunicar al cotxe les nostres constants vitals perquè en cas d’un desmai, per exemple, pugui reaccionar de manera autònoma i evitar accidents. És a dir: connectivitat pura. Aquest rellotge, encara en fase de desenvolupament, també podrà funcionar amb altres cotxes, com el BMW M4 Cabrio exposat al recinte Gran Via 2.

Precisament el fabricant alemany ha presentat a Barcelona el Vehicular Smart Cell, que en col·laboració amb l’empresa Nash Technologies busca millorar la recepció mòbil dins dels vehicles. L’increment de l’ús de dispositius mòbils dins dels cotxes pot no acabar de funcionar del tot bé en zones de poca cobertura a causa de l’efecte aïllant de la carrosseria. Per solucionar-ho han creat una miniestació cel·lular a través de l’antena del cotxe, que també redueix la radiació electromagnètica a l’habitacle.

El grup PSA-Citroën ha donat a conèixer al Mobile el consorci Car Easy Apps per protegir les dades dels vehicles i la privacitat dels seus usuaris a través d’una plataforma de software que ha de permetre als creadors d’aplicacions per a cotxes una connectivitat amb els vehicles totalment segura. Un esforç per evitar sabotatges, o intervencions de hackers per exemple, que puguin actuar en la nostra mobilitat amb el risc que això comportaria. Algunes marques han volgut amortitzar el material que havien preparat per al Consumer Electronics Show. És el cas de fabricants com Cadillac, present a Barcelona amb diverses propostes.

Entre els fabricants generalistes, com va passar al CES, Ford ha sigut el més actiu. Al MWC han continuat amb l’Smart Mobility, un conjunt d’idees destinades a canviar la manera que té la humanitat de desplaçar-se, a través de solucions innovadores en àmbits com el de la mobilitat, la connectivitat o els vehicles autònoms.

A Barcelona ens han proposat l’experiment Handle on Mobility, que presentava una bicicleta elèctrica, fàcilment transportable i recarregable energèticament dins del cotxe, dissenyada per desplaçaments urbans curts. Aquest vehicle té una segona interpretació pensada per a un ús més professional.

En els dos casos, aquestes e-bikes van connectades a una aplicació, MoDe:Link, pensada per a l’iPhone 6, que ens permet navegar (rebent ordres de canvi de direcció a través d’unes vibracions al manillar), planificar rutes intel·ligents, combinar recorreguts curts amb connexions a transports públics o programar la manera de pedalar en funció de les constants vitals del ciclista en temps real. A Ford es vanten d’aquesta última funció, ajustable a la freqüència cardíaca de l’usuari, cosa que permet arribar als llocs completament eixut de suor!