LA GUANTERA
Motor Proves 04/01/2014

Xiularem i el cotxe vindrà tot sol

i
Josep Lluís Merlos
4 min

Segons una enquesta del RACC, un 71% dels conductors admeten utilitzar algun tipus d'ajuda a la conducció. D'entre les ajudes, un 80% utilitzen la informació del trànsit que els dóna la ràdio, un 40% el mans lliures i un 33% es guien per les indicacions que obtenen a través de dispositius GPS portàtils.

El Saló de l'Automòbil de Tòquio, celebrat recentment, no acostuma a ser gaire interessant per als usuaris d'automòbils europeus, ja que les novetats que s'hi mostren són molt específiques del mercat asiàtic. Però, tot i això, les tendències tecnològiques que s'hi poden veure marquen al camí a seguir pels fabricants. A la fira japonesa moltes marques hi van mostrar tota mena de robots, dispositius i sistemes que pretenen que portar un cotxe sigui cada vegada més segur i relaxat. I, en aquesta línia, el treball comú apuntat per tothom anava a la recerca de tota mena d'ajudes mecanitzades a la conducció dels cotxes.

Lucky Luke, el famós cowboy dibuixat pel belga Morris, en tenia prou xiulant posant-se els dits a la boca perquè el seu cavall, Jolly Jumper, acudís al galop allà on fos ell. No passarà gaire temps que amb els nostres cotxes podrem fer el mateix. Aquest és l'anhel de tots els constructors mundials de cotxes: que en un futur no gaire llunyà puguin anar tots sols.

De moment, són molts els fabricants que no paren de presentar novetats, nous recursos que busquen fer la vida dels conductors una mica més fàcil.

Recentment, Citroën va convocar un concurs per a joves inventors, el Créative Technologie, destinat a premiar les idees més innovadores. Una de les guanyadores va ser l'aplicació Appdelantar, una mena de copilot virtual que ens indica la distància fins al pròxim senyal de prohibit avançar, la zona de metres encara útil per poder fer aquesta maniobra i la recomanació de fer-ho, o no, segons el nivell de seguretat i l'orografia de la via per on circulem.

Aquest dispositiu combina els recursos dels smartphones amb el GPS i amb una càmera de vídeo que va llegint la situació del trànsit que ens envolta.

Molt més sofisticat és encara l'AHDA (Automated Highway Driving Assists), que Toyota espera comercialitzar abans de cinc anys en tots els seus models, i que busca una conducció per autopista més eficaç. En aquest cas els ja coneguts controls de velocitat ( cruise control ) es milloren a base d'interactuar amb el radar dels altres cotxes que tenim a prop.

Ford va encara més enllà. El seu Obstacle Avoid esquiva automàticament els vehicles o vianants que puguem trobar-nos en el nostre camí. El sistema fa un escànner dels dos-cents metres de carretera que tenim al davant, cinquanta vegades per segon. Quan detecta algun obstacle, mòbil o no, fa que el cotxe giri o freni tot sol, si és que detecta que el conductor no ha advertit la seva presència.

Al Japó, Nissan ha matriculat un Leaf que inclou la xifra 2020 a la placa. És la data que preveuen que tindrem cotxes que vagin sols, que facin l'anomenada conducció autònoma. Aquest laboratori amb rodes ja és capaç de mantenir el carril, avançar tot sol vehicles aturats o més lents, aturar-se als semàfors quan es posen vermells, desaccelerar als embussos o agafar automàticament una sortida d'una autopista si l'hem programada i no la veiem.

L'aparcament deixarà de ser aviat un maldecap?

Ford està desenvolupant un sistema -Remote Parking- que permetrà que els conductors puguin aparcar el cotxe prement el botó d'un comandament, des de dins o des de fora del vehicle. Aquest gadget es basa en l'Active Park Assist, que ja incorporen alguns dels seus models de sèrie -i que ens permet aparcar el cotxe en llocs d'accés difícil sense tocar el volant- i la transmissió Power-shift de la marca, que gestiona automàticament el selector de marxes. Aquesta tecnologia està basada en l'emissió d'ultrasons i, si anem a menys de 30 quilòmetres per hora, no únicament ens troba els forats per deixar el cotxe, sinó que és capaç de col·locar-lo en llocs que només són un 20% més llargs que la longitud total del vehicle. Això, a més, ajudaria a l'optimització dels espais destinats a aparcaments.

Volkswagen també disposa d'un sistema que aparca tot sol el cotxe, basat en mètodes que ja fan servir alguns camions, però sense control sobre el canvi, actuant només al volant.

Honda pensa en altres alternatives al cotxe

Sembla un pingüí. Però en realitat és el que Honda anomena un "dispositiu de mobilitat personal". L'Uni-Cub Beta és una competència directa, més que del cotxe, de la moto. Aguantat sobre una sola roda, disposa de tecnologia de control de l'equilibri i d'un sistema de conducció omnidireccional. La manera de portar-lo seria bastant semblant a la dels segways, ja que acceleraria o frenaria, giraria o s'aturaria, en funció de la inclinació i els canvis de pes que fes el seu conductor.

Mogut per un motor elèctric, només pesa 25 quilos, agafa els sis quilòmetres per hora, i aprofita algunes de les tecnologies que han desenvolupat els últims anys en la creació del robot Asimo, d'aparença i moviments que recorden els humans.

El fabricant japonès considera que amb aquest estri podrien obrir una nova línia de negoci basada en un programa que cediria els Uni-Cub a diverses organitzacions i entitats. De moment porten més de divuit mesos provant-lo en diferents museus.

stats