LA GUANTERA

Volkswagen Passat: i potser fins i tot caducat

El Volkswagen Passat va néixer el 1973. Ara, després de més de 40 anys, aquest cotxe viu la vuitena reinterpretació per ser un dels models de la marca amb més recorregut de la història.

I ho fa, a més, amb el propòsit de convertir-se en un dels grans protagonistes de la lluita pel títol del Cotxe de l’Any del 2015. Si això acaba passant, més que a la certificació que el Passat va ser un gran cotxe -ja fa anys-, assistirem a l’encesa d’una alarma que podria indicar que el sistema d’elecció d’aquest guardó i els criteris que segueixen els membres del jurat que distingeixen amb els seu vot les marques que els reben, necessiten una revisió profunda.

Quan un vehicle celebra més de quatre dècades de vida no toca revisar-lo, sinó canviar-lo de dalt a baix. I això és el que calia fer amb el Passat, i no el cofoisme que els seus creadors han demostrat amb els tímids, porucs i gens innovadors canvis que han introduït en un cotxe al qual se li ha covat l’arròs. Si les segones parts no són mai bones, imagineu què pot aportar la vuitena...

És un mal senyal parlar d’evolució i no de revolució quan es tracta d’automoció. És caure en l’immobilisme i la falta d’imaginació; és voler estirar el xiclet (encara que ja no tingui gust de maduixa), i fer palès que al pou de les idees s’ha encès la llum de reserva... o que el dipòsit ja està ben escurat.

Estèticament, el nou Passat no aporta cap element que sigui sorprenent. De fet, s’assembla tant a l’anterior model, aposta pel conservadorisme estètic, que costa distingir-lo de la versió precedent i és relativament senzill confondre’l amb un Seat Toledo o un Skoda Octavia, molt més econòmics i que fan la mateixa funció però amb uns plantejaments estètics molt més moderns. Posats a triar entre tots tres, la de Volkswagen pot ser l’opció més adequada només si ja hem superat la barrera dels 50 anys d’edat i no busquem grans trasbalsos visuals.

Les principals novetats d’aquest cotxe estan en l’interior i en l’equipament que, pel que fa als sistemes d’ajuda a la conducció, té les propostes més interessants en accessoris que s’han de pagar a part. Una llàstima, ja que un cotxe d’aquestes pretensions (i preu) les hauria d’incorporar de sèrie. El nou Passat pretén plantar cara al Ford Mondeo en aquest aspecte, però la tecnologia del seu competidor és més avançada i assequible.

Les suspensions han estat revisades per tal de fer oblidar aquell comportament flàccid que tenien abans i que, parcialment, han reduït. Però també s’ha de tenir en compte que es tracta d’un cotxe molt pesant i, per tant, és difícil neutralitzar aquest efecte quan es busca una conducció plàcida i reposada. Per exemple, si comparem aquest cotxe amb l’agilitat d’un BMW Sèrie 3 a l’hora de negociar revolts encadenats, el Passat surt clarament derrotat.

La gamma de motors ha estat revisada. Ara disposa de cinc propulsors de gasolina, i cinc dièsel. Entre aquests últims, cal assenyalar el nou 2.0.TDI de 240 cavalls, del qual destaca l’acceleració espectacular, però també un consum tan elevat (sobretot en ciutat) que fa que l’opció dièsel no tingui sentit si tenim en compte tant l’escassa diferència que hi ha en el preu dels combustibles com el futur complicat que espera als dièsel, com hem vist amb les intencions que tenen a ciutats com París, que pròximament els volen prohibir.

No té cap sentit que Volkswagen es vanti de tenir cotxes ecològics i que aquest Passat no tingui, d’entrada, una versió híbrida que, a banda de modernitzar el producte, donaria una certa congruència a alguns plantejaments que semblen contradictoris.

‘Viva Montesa’, història de la passió per una marca

La setmana passada es va inaugurar al Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, a Terrassa, l’exposició Viva Montesa, que mostra els models més emblemàtics de la mítica marca d’Esplugues de Llobregat, fundada l’any 1945. Els models exposats pertanyen a la col·lecció d’un dels seus fundadors, Pere Permanyer. A la vegada, l’acte de presentació també va servir per donar a conèixer el llibre Montesa Art Gallery, que podem considerar com la història oficial d’aquesta marca tan important, no només per al motociclisme català sinó també per al de tot el món.

Actualment Montesa continua present al mercat a través de les motos de trial, les Cota, que es fabriquen a Santa Perpètua de Mogoda, dins del desplegament logístic que té Honda en aquesta localitat.