LA GUANTERA

'Volar-e: nel blu, dipinto di blu'

La llevantada feia estralls al Circuit. La pluja queia cada vegada amb més intensitat, però, tot i això, Massa, Webber i Hamilton dominaven els més de 750 cavalls de potència dels seus cotxes sota l'aigua. Per això, els pocs espectadors que hi havia a les graderies de Montmeló no paraven de quedar-se bocabadats davant la perícia dels pilots, aliens a l'acte que dijous es va fer en un indret discret de la instal·lació: la presentació promoguda pel RACC del Volar-e, un prototip de cotxe elèctric d'altes prestacions, de 1.000 cavalls, amb més potència fins i tot que la que donen els F-1 actuals.

El Volar-e és un projecte completat en tan sols quatre mesos, fet per Applus en col·laboració amb Idiada, l'empresa catalana de serveis de tecnologia especialitzada en el desenvolupament de productes per al sector de l'automòbil, i que ha cofinançat la Comissió Europea, representada a l'acte pel seu vicepresident, Antonio Tajani, fundador de Forza Italia, el partit de Silvio Berlusconi.

Que aquest cotxe sigui capaç de passar de 0 a 300 quilòmetres per hora en 14 segons és un dels arguments que trenquen els molts prejudicis que encara hi ha sobre els cotxes elèctrics, com ara la capacitat d'acceleració que tenen.

El Volar-e disposa de quatre motors elèctrics que generen 800 quilowatts de potència. La carrosseria, feta tota de fibra de carboni, va instal·lada sobre un xassís tubular de crom molibdè.

Aquest cotxe esportiu destaca també per una aerodinàmica tan eficient com la dels monoplaces que, mentre el vehicle era presentat en societat, feien la primera jornada dels últims entrenaments de la pretemporada abans que el campionat comenci el dia 17 a Melbourne. Com que és un automòbil inspirat en el món de la competició, incorpora alguns elements nascuts en aquest àmbit, com ara el fons pla, l'aleró del darrere o el difusor posterior, que tanta importància té en el rendiment dels F-1 actuals.

Els motors d'aquest cotxe s'alimenten a través de l'energia acumulada en sis-centes cel·les de liti-ferro-fosfat amb una capacitat d'energia equivalent a 1.000 iPads o 7.000 iPhones, perquè ens en fem una idea. Segons els seus responsables, el Volar-e disposa d'un sistema de recàrrega ràpida que permet tenir aquestes bateries a punt en només un quart d'hora, una xifra que també trenca un altre dels tòpics que hi ha sobre el cotxe elèctric.

Aquest GT, que ha superat nombroses proves de xoc frontals i laterals, té una autonomia de 180 km, en una conducció normal, mentre que amb un ús purament de competició està al voltant dels 45.

Equipat amb un sistema de transmissió a les quatre rodes, disposa d'un sistema de fre regeneratiu que recupera l'energia dissipada quan fem servir els discs carboni-ceràmics que incorpora, molt semblants als d'un F-1.

L'electrònica, que fa servir més de 50 metres de cables d'alt voltatge que pesen 100 quilos, és d'allò més sofisticada, especialment la que afecta el sistema de tracció, la gestió de l'autonomia i els tres modes de conducció possibles.

El Volar-e, com la lletra d'aquella balada amb què Domenico Modugno va reeixir al festival de Sanremo del 1958, produeix una sensació impressionant perquè, com deia la lletra d'una de les cançons italianes més famoses, disposa d'un "motor d'improvviso venivo dal vento rapito" .

Volare , oh, oh, oh.

FITXA TÈCNICA

  • EMISSIONS: 0 g Co/km
  • MOTOR: 4 d'elèctrics de 800 kw/1.000 CV
  • TRACCIÓ: Integral
  • CARROSSERIA: Fibra de carboni
  • PES: 1.750 kg
  • VEL. MÀXIMA: 300 km/h
  • ACCELERACIÓ : 0-200 en 8 seg.