LA GUANTERA

Turisme o furgoneta, dilema d'autònoms

El 2012 es van vendre 76.703 vehicles comercials lleugers a l'Estat, dels quals 12.296 a Catalunya. Això significa una caiguda del 26,4% de les vendes, que, aquí, només ens ha afectat en un 15,8%. Aquests cotxes es dediquen al comerç o al transport de mercaderies, i aprofiten plataformes de turismes.

CITROËN BERLINGO

És el bestseller del segment, el model de més acceptació entre els comercials lleugers. Aviat tindrà una motorització elèctrica. Aquesta és la segona generació, una revisió de la primera nascuda el 2008, i té una versió totcamí. Quan el van presentar l'eslògan era: " Para la faena y el paseíllo ". Tota una declaració de intencions.

FIAT DOBLÓ

Destaca especialment per la gran capacitat de càrrega que ofereix. La versió Cargo XL, amb carrosseria elevada, permet fins a 5.400 litres de capacitat. Disponible en tres motoritzacions dièsel -una mica sorolloses- i una de gasolina. Només el preu l'allunya dels llocs destacats en el rànquing de vendes. El disseny és singular.

OPEL COMBO

Aquest cotxe és, en realitat, un Fiat Dobló, amb accent alemany i incomprensiblement més car. Tant per tant, millor l'original. Tot just va aparèixer al mercat l'any passat i disposa d'una gran varietat de motoritzacions i nivells d'acabat. L'opció més interessant és la de passatgers, anomenada Tour.

RENAULT KANGOO

El Poulidor d'aquest segment dels vehicles derivats de turismes, sempre darrere del seu rival del Grup PSA. També nascut el 2008, ara ha estat revisat i ofereix més equipament i capacitat de càrrega. La seva base és la del Renault Clio, del qual també aprofita els motors més econòmics i menys bevedors de carburant.

FORD TOURNEO

Els inventors de la mítica furgoneta Trànsit en saben molt, d'això. Disponible amb moltes opcions de motorització diferents, dièsel i gasolina, destaca per la gran quantitat de tecnologia que incorpora, ampliable amb sistemes opcionals com el dispositiu de frenada automàtica en ciutat. Aprofita la plataforma del Focus.

SEAT IBIZA VAN

El model de més èxit de la marca catalana també ha tingut una versió comercial. L'última és de fa dos anys, i tot i que la marca no ha fet un gran esforç per popularitzar aquesta interpretació, s'ha anat venent. Disponible en dues motoritzacions -una dièsel i una de gasolina-, prescindeix dels vidres i dels seients posteriors.

PEUGEOT PARTNER

Ocupa el tercer esglaó del podi de vendes. Aquest vehicle disposa també d'una versió més llarga, que fa 4,62 m, i d'una opció per ser utilitzada en zones rurals, l'Outdoor, amb tracció 4x4. La Partner és del 1978 i, per tant, coetània de la seva cosina del grup PSA, la Berlingo, i com aquella, actualment també viu una segona revisió.

MERCEDES CITAN

El més nou d'aquest aparador. Nascut de la col·laboració entre Mercedes i Renault, aprofita la plataforma del Kangoo. Disponible en tres longituds i tres versions: comercial, de passatgers i mixta. Ara disposa de dues opcions en motorització dièsel, però més endavant n'hi haurà una de tercera i també una de gasolina.

SKODA PRAKTIK

Aprofita la plataforma de l'antic Octavia, i és la variant de càrrega del Roomster, un comercial lleuger dedicat al transport de passatgers. Disponible en motorització TDI d'1.4 l, que dóna 70 CV, té dues portes laterals lliscants, que es complementen amb la gran del darrere, molt útils per descarregar en llocs estrets.

DACIA DOKKER

Una de les opcions més econòmiques que es presenten al comprador. Aprofita la plataforma del Lodgy, un model d'èxit de la marca. No incorpora gaire tecnologia ni un gran equipament, però els motors d'origen Renault són prou garantia d'eficàcia. El preu és el principal argument d'aquesta eina mòbil. Pràctica, fiable i a l'abast.

NISSAN NV200

És un dels productes més importants de la factoria de la Zona Franca. Destaca per la capacitat de càrrega tan gran que té, tot i ser d'una mida compacta. Disposa d'una versió amb capacitat per dur fins a 7 passatgers. A Nova York està homologada com a taxi, i a Londres esperen fer-ho amb la futura versió elèctrica.

VOLKSWAGEN CADDY

Nascut el 2005, i revisat el 2010, deriva del Touran. Això és sinònim de capacitat de càrrega i comoditat de funcionament. Disposa d'una gamma molt gran amb motors dièsel o gasolina, canvis manuals o automàtics, i tracció davantera o integral. Aquest any sortirà a la venda la versió Cross, destinada a un ús més rural.