LA GUANTERA

Toyota Aygo: el factor X per a la ciutat

El nou Toyota Aygo està adreçat al públic més jove. / TOYOTA Zoom

Els motors dièsel pràcticament han abandonat el segment A del mercat automobilístic: el dels petits urbans, de dues o quatre places, i menys de tres metres i mig de llarg. Les noves tecnologies fan que la generació actual de propulsors de gasolina de només tres cilindres siguin capaços d’oferir unes prestacions molt més bones i, sobretot, uns nivells de consums i d’emissions molt inferiors als del gasoil. Per igualar aquests rendiments, els motors dièsel que serien capaços de fer-ho haurien de ser més grans que aquests de gasolina tan compactes i, sobretot, molt més pesants, i això els faria perdre tota la competitivitat en uns cotxes més aviat petits.

L’últim model d’aquesta part del mercat que acaba d’arribar als aparadors de les botigues de cotxes és la nova versió del Toyota Aygo, un vehicle que va néixer l’any 2005 i que el van revisar el 2008 i el 2012. Fins a l’any passat les vendes del segment A significaven un 3,5% del total del mercat espanyol, però el 2014 es van enfilar fins a un notable 5%.

L’estancament dels vehicles elèctrics i la pràctica desaparició dels absurds -i perillosos- microcotxes (els cotxes que es poden conduir amb carnet de moto, del qual majoritàriament hereten el motor), combinat amb les ajudes estatals a les compres de vehicles nous, han potenciat aquest creixement, que segueix una tendència a l’alça.

El nou Aygo arriba per competir amb el Citroën C1 i el Peugeot 108 (amb els quals té alguns elements en comú), però també amb l’Skoda Citigo i el Seat Mii. A més a més, ja està disponible en els nous espais tecnològics reservats per presentar les últimes novetats que els concessionaris Toyota han estrenat aquesta setmana.

Aquest cotxe destaca per tres elements fonamentals: dimensions compactes, consum molt baix i, sobretot, disseny molt personal. En el recorregut de la prova urbana vam poder constatar que aquest cotxe crida molt l’atenció, especialment dels clients potencials més joves.

Inspirat en l’estètica dels còmics manga, el petit Toyota destaca per la forma d’X present al frontal i en diversos elements del seu disseny, tan interior com exterior. És un cotxe bonic, agradable a la vista, amb una personalitat que es veu reforçada gràcies a la gamma de colors en què es presenta. De fet, vam provar una unitat de color taronja, que és totalment inadequada per intentar passar desapercebuts.

L’Aygo ara és 25 mil·límetres més llarg que l’anterior; això és tradueix en una millora de la comoditat de l’espai interior, comparable al d’un Fiat 500, que és un cotxe més gran. El maleter ha guanyat 30 litres de capacitat, fins als 168.

El motor és un gasolina d’un litre, renovat per oferir un parell motor millor, el que es nota sobretot a poques revolucions; una qualitat important per fer-ne sobretot un ús ciutadà. Això i l’alleugeriment de 60 quilos per a l’ús d’acer d’alta tensió, combinat amb un coeficient de penetració aerodinàmica molt baix (CX de 0,29), permet que tant el consum com les emissions s’hagin reduït un 15%.

En marxa, a més, els canvis fets a les barres estabilitzadores i als amortidors fan que el comportament sigui molt més rígid que en la versió anterior.

Finalment, el programa de finançament pay&drive permet donar una entrada del 25% i anar-lo pagant a terminis de 100 euros mensuals; un plantejament que busca, sobretot, una clientela molt jove.

El millor

  • Disseny exterior
  • Consum i emissions
  • Espai interior

El pitjor

  • Vibracions del motor
  • Aïllament acústic
  • Falta de guanteres interiors

FITXA TÈCNICA

  • PREU: des dels 10.300 fins als 11.600 euros
  • EMISSIONS: 95 g de CO
  • MOTOR: Gasolina 998 cc. 69 cv
  • TRANSMISSIÓ: davantera
  • CANVI: Manual (5v) i automàtic (X-shift)
  • MIDES: 3.455 x 1.615 x 1.460
  • PES: 1.240 kg
  • MALETER: 168 litres
  • DIPÒSIT: 35 litres