LA GUANTERA

Tecnologia: més que una sopa de lletres

ABS, ESP, EBD, TCS... Conduir un cotxe mai havia estat tan fàcil gràcies a la multitud de sistemes electrònics que ajuden a millorar la seguretat i que incorporen els models nous. De mica en mica en van arribant més, i potser hi haurà un dia que tot plegat permetrà que cap del ocupants d'un vehicle l'hagi de conduir. Aniran sols?

ASSISTENT ANTIXOCS

Dissenyat per ajudar els conductors a reduir les col·lisions a velocitat baixa contra els cotxes que van al davant. Funciona a menys de 30 km/h. El sistema activa tot sol els frens si els sensors detecten el risc d'un impacte imminent. Molt útil per evitar els clàssics accidents per distracció a les congestions urbanes.

APARCAMENT

Sistema d'aparcament semiautomàtic que fa servir sensors i la direcció elèctrica del cotxe per guiar-lo cap a un espai lliure, del qual ell mateix avalua les dimensions per saber si hi cap o no. El conductor només ha d'actuar sobre el canvi i els pedals. Audi treballa perquè es pugui fer la maniobra des de fora del cotxe.

CONTROL DE VELOCITAT

L'ACC és un regulador de la velocitat a través d'un radar. Calcula la distància i la velocitat relativa respecte als cotxes que hi hagi davant. Si la ruta està lliure manté la velocitat que el conductor hagi preestablert; si troba trànsit accelera o frena tot sol per tal de mantenir la distància de seguretat apropiada.

LECTOR ANGLES MORTS

Funcions basades en el radar, dissenyades per prevenir els conductors de la proximitat d'obstacles que no som capaços de veure a través dels retrovisors perquè estan situats als angles morts de visió. Quan anem a més de 10 km/h s'activen uns llums als miralls laterals per advertir-nos de la proximitat d'aquests riscs.

DETECTOR DE VIANANTS

El cotxe pot identificar la presència de vianants -o animals- pròxims a la trajectòria per on circula, fins i tot en condicions de poca visibilitat. Lectors infrarojos, detectors sense fils, o sensors de calor són alguns dels mètodes per advertir de la proximitat d'éssers vius que podríem atropellar si no els veiem bé.

LLUMS LLARGUES

Una videocàmera valora la lluminositat ambiental i calcula la distància a què circulen els cotxes que van davant o en sentit contrari. El dispositiu connecta i desconnecta les llums llargues automàticament segons la informació rebuda. De vegades, però, es confon amb el reflex dels llums propis als senyals de trànsit.

AVISADOR DE SENYALS

El dispositiu fa servir una videocàmera que identifica els senyals de trànsit: límits de velocitat, prohibició d'avançar, direccions obligatòries... La informació es projecta a la instrumentació, i es pot complementar amb els continguts del navegador. Els límits de velocitat o d'avançament es poden mostrar a la vegada.

CINTURONS INFLABLES

És un sistema avançat, promogut per Ford, que combina un cinturó de seguretat amb un airbag integrat a aquest sistema de retenció. En cas de xoc, només triga quaranta mil·lisegons a desplegar-se. Aquesta protecció redueix els riscos de lesions al cap, el coll i el pit. És especialment eficaç aplicat als seients del darrere.

VISIÓ NOCTURNA

El 40% dels accidents mortals passen de nit, encara que només el 20% del trànsit és nocturn. Bosch ha patentat un sistema que permet triplicar la longitud de visió que proporcionen els llums d'encreuament. Aquest sistema també permet reconèixer la forma de persones humanes, identificables entre 20 i 90 metres davant del cotxe.

SENSOR DE FATIGA

Capta el grau de somnolència del conductor estudiant-ne el comportament. L'avisa de la possibilitat que s'adormi conduint, analitzant la pressió o els moviments sobre el volant. Quan se superen uns límits sona un senyal acústic, es genera un tremolor al volant o als pedals, o s'il·lumina la icona d'una tassa de cafè.

AVÍS CANVI DE CARRIL

Aquest accessori pot llegir les ratlles de la carretera a través de sensors o d'una càmera. Si el conductor les trepitja sense activar els intermitents, vol dir que està canviant de carril de manera involuntària. Per avisar-lo es genera una vibració al volant, pedals o seient, i alguns models fins i tot retornen el cotxe al carril original.

PERSPECTIVA LATERAL

El canvi de carril pot ser complicat per l'angle mort de visió dels habitacles. La utilització de sensors d'ultrasons situats als laterals dels para-xocs ajuda a aquesta maniobra amb seguretat. El sistema avisa amb llums i sons al conductor de la proximitat d'un vehicle a menys de tres metres, si anem entre 10 km/h i 140 km/h.