LA GUANTERA

Tecnologia o conducció responsable?

Un gràfic il·lustratiu de la connectivitat dels cotxes i el rellotge intel·ligent de Nissan. Zoom

Quan jo tenia nou anys vaig fer un àlbum de cromos, El mundo del automóvil , que deia que el 2000 els cotxes volarien. En fa tretze, quan Niki Lauda dirigia l'equip Jaguar de F-1 i a propòsit de la utilització de les ajudes electròniques a la conducció en aquells monoplaces, l'austríac va dir que "fins i tot un mico" podria pilotar-los.

Avui, ni els cotxes volen encara, ni els micos condueixen. Però tot podria passar. Aquests dies hi ha hagut molt rebombori amb la comercialització del rellotge intel·ligent de Samsung, que s'ha avançat a la rival Apple. Les marques de cotxes també volen entrar en aquest camp, i la primera ha estat Nissan amb la creació del rellotge intel·ligent Nismo.

Aquest gadget permetrà als conductors analitzar l'eficiència energètica del cotxe amb les xifres de velocitat i consum; obtenir dades biomètriques per analitzar el ritme cardíac, el grau de fatiga, la temperatura corporal o els nivells de concentració d'un pilot en plena competició; rebre missatges de manteniment de la marca; gravar i compartir dades a través de les xarxes socials, o relacionar-se amb el cotxe a distància a través d'una app .

La connectivitat dels automòbils sembla ara mateix un dels grans reptes que es plantegen els fabricants. General Motors, per exemple, posarà en marxa una aplicació l'any vinent que permetrà amb l' smartphone obrir i tancar les portes del cotxe, encendre o apagar el motor, fer sonar el clàxon, i fins i tot estalviar-se els problemes que suposa deixar-se les claus a dins (el que als EUA passa 60.000 vegades al mes als usuaris de les marques del grup).

Audi ha equipat 13.000 cotxes de manera experimental amb un transmissor que acumula les factures dels aparcaments públics en un compte mensual, i això ens estalvia haver d'anar cada vegada al caixer per abonar les estades puntuals als pàrquings.

Al juny, la Comissió Europea va aprovar l'equipament obligatori de l'eCall a tots els cotxes nous a partir del 2015. Aquest sistema permet fer una trucada manual a un centre d'emergències des del cotxe prement un botó de SOS, o activar-la automàticament quan exploten els airbags o els pretensors pirotècnics dels cinturons de seguretat com a conseqüència d'un accident. Segons un estudi, la implantació de l'eCall podria salvar anualment 2.500 vides per accidents de trànsit, i reduir els lesionats greus entre un 10% i un 15%. Peugeot ja va implantar aquest sistema el 2003, i des del 2010 ja l'equipen més de 850.000 cotxes fabricats per la marca del lleó.

Sovint sentim reflexions sobre el temps que, en el dia a dia, dediquem a explorar les noves tecnologies de la informació, sobretot a les xarxes socials. Quan creuem aquesta activitat amb la conducció la cosa es complica.

Avui ja és molt fàcil enviar correus des del cotxe, descarregar música a través de l'ordinador de bord o consultar detalls de la ruta. Però això pot tenir un preu molt car. A Espanya, segons la DGT, el 40% dels accidents es generen a partir d'una distracció.

Segons el RACE, el 54% d'aquestes distraccions passen quan manipulem dispositius dins del cotxe. De fet, un 75% de les multes per distraccions que l'any passat hi va haver a l'Estat van ser per la utilització del telèfon mòbil. La tecnologia al servei del conductor, mal usada, pot esdevenir una eina letal.