LA GUANTERA

Seat, tres dècades de marxa eivissenca

LA NOVA SEAT

El 27 d’abril del 1984 sortia de la cadena de muntatge de la fàbrica Seat de la Zona Franca la primera unitat de l’Ibiza. Nou anys després, la segona generació d’aquest model estrenava la planta de Martorell, considerada avui de les millors d’Europa per la tecnologia utilitzada i la qualitat i productivitat aconseguides.

L’ALTERNATIVA DIÈSEL

La segona generació d’aquest cotxe es va caracteritzar pel fet de ser el primer model del segment B que incorporava al mercat una motorització dièsel, de 90 CV. Els Ibiza d’aquella tongada també incorporaven equipaments com el control electrònic d’estabilitat, o l’opció d’algunes versions dotades amb canvi automàtic de 4 marxes.

UN SALT ENDAVANT

La tercera generació d’aquest cotxe, ja concebuda per Da Silva, va incorporar elements com el navegador i els llums de xenó, més propis de cotxes de segments superiors. Cal destacar el Cupra del 2004, que, amb un motor TDI, era capaç de donar 160 CV, un fet que el convertia en el dièsel més potent del segment en aquell moment.

EL PRIMER IBIZA

Amb un disseny fet amb l’italià Giorgio Giugiaro, la carrosseria concebuda per Karman, i l’assistència per la fabricació dels motors de Porsche, el primer model de l’Ibiza valia 825.000 pessetes (4.950 €). Avui, el més car val 19.880 €. Aquella primera versió la van presentar en públic al Saló de l’Automòbil de París.

L’ESPORT A L’ADN SEAT

Els Ibiza sempre han estat sinònim de joventut, dinamisme i, sobretot, esportivitat. El model SXI, que proporcionava 100 cavalls -tot un devessall de potència per a l’època en què va sortir- va ser el precedent dels famosos Cupra (acrònim de Cup Racing) i FR, les versions més agosarades de tota la gamma d’aquests cotxes.

DE DOS EN DOS

Partint de la base d’un Ibiza 1.5, els germans Servià van tenir la idea de fer un Ibiza que portés dos motors, un al davant i l’altre al darrera, amb dos canvis de marxa, que, sumats, donaven 280 CV. Josep Maria Servià i Toni Rius van ser els encarregats de pilotar les dues unitats que es van fer per als ral·lis de terra.

CINC GENERACIONS

El 69% dels Ibiza fabricats han anat al mercat exterior, a països com per exemple Alemanya, Itàlia, França i la Gran Bretanya, on aquest cotxe sempre ha tingut una gran acollida. De les cinc generacions d’aquest Seat, la més venuda ha estat, de moment, la segona, amb 1.522.607 unitats comercialitzades.

TRICAMPIONS DEL MÓN

El 1996 la firma catalana, a través de la seva divisió Seat Sport, guanyava el Campionat del Món de ral·lis per a cotxes de 2 litres amb l’Ibiza Kit-Car de color festuc, que es va fer molt famós. Aquest títol el tornarien a repetir els dos anys següents. Per celebrar-ho, Seat va promoure el Cupra de 2 l i 150 CV.

EL SOL D’EIVISSA

Els Ibiza han estat molt cobejats pels preparadors d’adaptacions tunning, una tendència que ara va molt a la baixa. Aquell corrent va donar peu a algunes modificacions sorprenents. Els primers Ibiza descapotables eren molt casolans, però no va ser fins aquest model de la foto que Seat no va fer un cabriolé oficial.

ICONA DEL DISSENY

A més dels col·laboradors de Giugiaro a l’estudi Italdesign que van intervenir en la definició del primer 1.5 GLX, altres dissenyadors com Walter da Silva -que actualment és el director de concepte de tot el grup Volkswagen- i Luc Donckerwolke -creador de la generació actual- han aportat la seva creativitat a l’Ibiza.

SÈRIES ESPECIALS

El Saló de Ginebra del 2006 ens va permetre veure l’Ibiza Vaillante. Es tractava d’un exercici imaginatiu per retre homenatge a Michel Vaillant, el personatge de còmic creat pel dibuixant Jean Graton -a qui molts consideren l’hereu d’Hergé-, i que era un pilot hereu d’un imperi automobilístic només comparable a Ferrari.

LA REALITAT D’AVUI

A finals de juny Seat llançarà al mercat l’edició 30 aniversari, integrada dins de la cinquena generació dels Ibiza, l’actual. Són cotxes sustentats sobre la plataforma que també utilitzen el VW Polo, l’Skoda Fabia i l’Audi A1, i que es caracteritzen per una voluntat ecològica, un disseny molt dinàmic i molta tecnologia.