LA GUANTERA

Seat León X-Perience: sempre molt més lluny

Un dels models més cobejats -que no més venuts- de la gamma d’Audi és l’All Road. Com diu el seu nom, es tracta d’un cotxe “per anar per tot arreu”, amb una certa capacitat per circular més enllà de les vies asfaltades. Partint en aquest cas de l’adaptació de la versió familiar d’un A6, la fórmula ha tingut algunes aplicacions a altres cotxes del grup, com l’Skoda Scout, o l’erràtic Passat Alltrack, un cotxe absolutament fora de preu i que no s’entén gaire tenint en compte les propostes fetes per Volkswagen en el camp dels SUV: Tiguan, Touran i companyia (també caríssims, i poc competitius, per cert).

Seat no podia quedar enrere, i menys després de la desil·lusió de saber que la factoria de Martorell no fabricarà el nou cotxe polivalent del grup, que finalment ha sigut adjudicat a Skoda en una política de compensacions de difícil comprensió. Davant de la situació, fa poc van començar a comercialitzar el 4Drive, i ara posen en marxa la venda de l’X-Perience, dos vehicles que signifiquen una nova interpretació del seu exitós León. El punt de sortida és el seu cotxe més popular, juntament amb l’Ibiza: el León. Fins ara coneixíem les versions de cinc portes, les de tres -conegudes com a SC- i les familiars, que s’anomenen ST. Aprofitant precisament aquesta última versió han creat dos models més, amb tracció integral, en què l’X-Perience es diferencia del 4Drive per la seva vocació més “aventurera”, que s’atreveix a explorar territoris fora carretera.

Ja el vam veure al Saló de París, però ara és tota una realitat comercial, present als aparadors dels concessionaris de la marca des de fa pocs dies. La gran diferència amb els León familiars convencionals és, d’entrada, l’alçada superior de la carrosseria (2,7 cm) respecte a terra, que el fa més apte per circular per terrenys irregulars; les llandes de diàmetre superior, i la incorporació de diversos elements estètics (logos, barres al sostre, taloneres, para-xocs diferents, tapisseries alternatives, etc.) que, sumats a un equipament molt complet, li donen una personalitat pròpia.

Però la principal especificitat la trobem a l’interior, amb el sistema de tracció total Haldex, conegut perquè és comú en altres cotxes de l’aliança Audi-Volkswagen (no s’ha de confondre amb el sistema Quattro), que l’utilitzen com a mètode de transmissió integral.

Aquest Haldex de cinquena generació -un embragatge multidisc amb accionament hidràulic i control electrònic-, més compacte i lleuger que els utilitzats anteriorment, integra el control de tracció XDS, que, combinat amb assistències com l’EDS o el programa electrònic d’estabilitat ESC, transmet la majoria del parell motor a les rodes del davant i adapta la tracció del cotxe a totes les superfícies i situacions de control. Un mètode que, a part d’oferir aquesta tracció 4x4, millora el comportament dinàmic del cotxe i la seva seguretat activa.

D’entrada, l’X-Perience es presenta amb quatre opcions de motorització, una 1.8 TSI de gasolina (de 180 CV) i tres dièsel TDi: 1.6 (110 CV) i dues de 2.0 (de 150 i 184 CV), de les quals la més potent va associada a un canvi DSG de sis relacions.

Aquest León no serà un cotxe gaire popular a nivell de vendes, ja que el preu limita una mica, tot i que l’equipament el justifica. Però si volem un cotxe diferent, i útil, és una opció magnífica, sobretot si ens movem en ambients rurals o acostumem a desplaçar-nos per carreteres d’adherència precària.

Que una marca com Seat tingui un cotxe com aquest a la gamma és una demostració més de la seva maduresa com a fabricant generalista. Un encert total, a falta d’un SUV de casa.

FITXA TÈCNICA

PREU: Des de 27.730 €

EMISSIONS: Des de 122 g/CO

MOTOR: Gasolina (1.8) i dièsel (1.6 i 2.0)

CANVI: Manual o automàtic DSG

TRANSMISSIÓ: 4x4

MIDES: 4,54 x 1,82 x 1,51

PES: De 1.472 a 1.579 kg

MALETER: 587 l (1.470 l)

DIPÒSIT: 55 l