LA GUANTERA

Seat León ST: gran planificació familiar

El Seat León ST destaca per la gran capacitat del maleter. / SEAT Zoom

Afinals dels 80, Seat va treure al mercat el 131 Familiar; era un model conegut, i de vegades poc simpàtic, perquè era el cotxe que feia servir la Policia Nacional. Una dècada més tard van comercialitzar el Córdoba Vario, que no va tenir gaire èxit de vendes.

Però des d'aleshores la marca catalana no havia presentat cap altre familiar dins del segment C, a excepció de models de categoria superior, com va ser el cas de l'excel·lent Exeo, un dels millors cotxes de la firma, tot i tenir una vida molt curta als concessionaris per una incomprensible estratègia del grup VW-Audi.

Ara Seat acaba de llançar el León ST, el de la carrosseria familiar, que s'afegirà a les altres dues ja conegudes de cinc i tres portes. Fins a finals d'octubre havien venut 82.000 unitats del nou León al mercat interior -un 20,1% més respecte al mateix termini de l'any anterior-, i la previsió és que, el 2014, aquesta tercera interpretació signifiqui el 20% del total de les vendes d'un cotxe vital per al futur de la marca.

El León, juntament amb l'Ibiza, és un dels dos pilars bàsics de l'expansió de la casa de Martorell, que al mercat espanyol ha crescut un 9%, un punt per sota de l'increment que ha viscut a Europa, on les vendes s'han disparat en països com Alemanya (25,4%) i la Gran Bretanya (13,8%). De fet, l'Ibiza és el segon cotxe més venut a l'Estat, i el León el novè.

Els vehicles familiars representen un 8% del total de les vendes d'automòbils a Europa, on en llocs com Itàlia fan furor. En canvi, aquí aquests cotxes no han acabat de quallar mai, i tan sols són el 4% del mercat local. Però a Seat això no l'amoïna perquè la major part de la seva producció va destinada a l'exportació.

El León ST destaca per la gran capacitat del maleter: 587 litres que poden arribar als 1.470 amb tots els seients abatuts, una de les capacitats més importants del seu segment, per sobre de la de competidors com el Renault Mégane Sport Tourer (486) i el Toyota Auris Touring Sports (530), però una mica per sota de la que ofereixen el VW Golf Variant (607) o l'Honda Civic Tourer (624). L'accés per dipositar-ne la càrrega a dins és còmode, gràcies a una alçada raonable (65 cm) i a una amplada més que suficient (1,09 m), i la manipulació per abatre els seients és molt senzilla gràcies al sistema Easy Folding.

El nou Seat té la mateixa aerodinàmica que la versió SP. Això, el fet que sigui el familiar més lleuger del segment, i que disposi de start & stop , ha permès reduir les emissions de CO un 15%. Si agafem la versió Ecomotive 1.6 Tdi de 110 CV, per exemple, les emissions només són de 87 grams per quilòmetre. Aquesta és una obsessió per a Seat, que ha aconseguit que 8 de cada 10 cotxes de la seva gamma emetin menys de 120 g/CO per km.

El León ST està disponible en onze motoritzacions, cinc de gasolina (de 86 a 180 CV) i cinc dièsel (de 90 a 184 CV). De totes, la més nova és la 2.0 Tdi de 184 CV, equipada amb canvi DSG. L'any vinent hi haurà més opcions de motors, amb la tecnologia que permet desconnectar cilindres per estalviar gasolina, i que ja hem vist a Audi (Cylinder on Demand). La gamma s'ampliarà també amb l'arribada de la tracció integral 4-Drive, només per a dièsel. Disponible en quatre nivells d'acabats, aquest cotxe l'ofereixen en dues opcions de suspensió, de les quals destaca la DCC, que controla l'alçada del xassís electrònicament.

El millor

  • Disseny equilibrat.
  • Capacitat de càrrega.
  • Eficiència energètica.
  • El pitjor
  • Disseny interior.
  • Acabats plàstics.
  • Falten guanteres portaobjectes.

FITXA TÈCNICA

  • PREU: Des de 15.920 a 28.790 €
  • EMISSIONS: Des de 87 g CO/km
  • MOTOR: Gasolina i dièsel
  • CANVI: Manuel (6 vel.) o DSG (6/7 vel.)
  • TRACCIÓ: Davant i 4-Drive
  • MIDES: 453 x 181 x 145 cm
  • PES: 1.233 kg
  • MALETER: 587 litres (1.470)
  • DIPÒSIT: 50 litres