LA GUANTERA

Seat Ateca: la gran aposta per l’esperança

El Seat Ateca té una qualitat més que òptima i un preu molt interessant. / SEAT Zoom

“Feia quatre o cinc anys que els concessionaris demanàvem a Seat tenir un model com aquest en la nostra gamma de cotxes”, m’explicava recentment un dels responsables d’una de les botigues amb més volum de negoci que la marca té a Barcelona. I, veient els primers resultats, devia tenir raó amb la seva demanda. A finals de mes arribaran la majoria de les versions de l’Ateca, un SUV que porta el nom d’un poble de l’Aragó a tocar de Calatayud.

Dies després de la presentació estàtica, que es va fer al febrer, ja es podien veure les primeres unitats de mostra en alguns aparadors. D’aleshores ençà, abans que els compradors poguessin veure en directe el model, Seat ja n’ha venut més de cinc-cents. La xifra confirma les expectatives que la marca té dipositades en aquest vehicle, que aspira a formar part del podi dels models amb més èxit de vendes al segment que més creix a tot Europa, el dels cotxes polivalents.

Amb l’Ateca, Seat pretén “descarregar” la responsabilitat comercial de la marca, que actualment pivota només sobre dos models: l’Ibiza i el León. I, de passada, millorar l’acceptació de la firma, sobretot entre els consumidors de l’Estat. Segons Mikel Palomera, director general de la marca, Seat encara “falla” per quatre motius: “El principal és que els compradors tenen una percepció de la qualitat de Seat que, en realitat, està molt per sota de la realitat. L’origen made in Spain és una càrrega. En tercer lloc, només un 54% dels clients saben que Seat pertany al grup Audi-Volkswagen. I, finalment, si del que es tracta és de valorar la tecnologia del cotxe, els hipotètics consumidors d’aquí encara s’estimen més recórrer a marques estrangeres que a les nacionals”, explica aquest executiu.

El llançament de l’Ateca -que trenca tots aquestes tòpics- està pensat per plantar cara al rei del segment, el Nissan Qashqai. Però també per competir contra el seu cosí ric, el Volkswagen Tiguan, que és més d’un 10% més car que el nou Seat. I, per això, la política de preus de la marca catalana es presenta molt agressiva, ja que serà possible tenir un Ateca 1.0 TSI (amb motor de 115 CV) per 23.690 €, que encara podrem rebaixar si ens acollim al pla PIVE i fem un pagament finançat a través de la divisió del grup encarregada d’això.

L’Ateca és, probablement, el cotxe més important que ha fabricat Seat en l’última dècada, i del seu èxit en dependrà en gran part el futur de la companyia, ja que avui un de cada tres cotxes que es venen a particulars és un SUV. En els pròxims divuit mesos, la marca llançarà quatre models nous, entre els quals un altre crossover, més petit que aquest, que en aquell cas utilitzarà la plataforma de la pròxima generació de l’Ibiza.

Segons alguns analistes, Seat arriba tard amb aquest model, ja que són bastantes les marques que ja s’han consolidat en les vendes dels SUV. I també n’hi ha que creuen que potser hauria sigut més estratègic fer-ho primer amb el SUV petit, que pertanyerà al segment B, amb una millor velocitat d’evolució que el C, del qual forma part l’Ateca. Sigui com sigui, l’Ateca ja és aquí i podem afirmar amb contundència que és un cotxe excel·lent, amb un nivell de qualitat més que òptim, i un preu molt interessant. Una opció magnífica.

El León és un model d’èxit, en part gràcies al disseny, que ha servit d’inspiració per a la creació de les línies de l’Ateca, que fa una proposta estètica sense estridències, tant a l’exterior com a l’interior, on trobem el segon maleter més gran de la categoria (i probablement el més accessible i còmode).

L’Ateca és el primer Seat de la història que no necessita clau per engegar-se. N’hi ha prou pitjant un botó per activar el motor, que pot ser dièsel o de gasolina. Aquest SUV el trobarem amb canvi manual o automàtic i podrem optar per una transmissió integral o simplement a l’eix davanter, que, per lògica, serà la de més acceptació, en funció de la utilitat que vulguem donar a aquest compacte.