LA GUANTERA
Barcelona

Saló Ocasió: un mar de gangues

Els nou primers mesos de l’any, les vendes de cotxes seminous es van incrementar un 33,4%, i avui ja suposen el 17% del total del mercat

Els organitzadors del saló confien a millorar les vendes de l’any passat. / FIRA DE BARCELONA Zoom

Arriba una grandíssima oportunitat: comprar un cotxe a un preu més que interessant. La brinda una nova edició del Saló Ocasió, la trenta-sisena, que va començar ahir al recinte firal de Montjuïc, i que continuarà mostrant les seves propostes als palaus 1 i 2 fins al dia 11 d’aquest mes. Allà hi podrem trobar més de 2.500 cotxes usats, però en un estat perfecte, a un preu força competitiu. I és que, quan arriba aquesta època de l’any, les marques i els seus concessionaris posen a la venda un seguit de models, de la tipologia més diversa, procedents de les seves flotes de vehicles de gerència, de quilòmetre zero o de demostració, que han de liquidar abans que s’acabi l’any per complir els objectius comercials que s’han proposat per al curs empresarial que està a punt d’acabar.

Les vendes de cotxes nous continuen a bon ritme enguany, però la desaparició dels plans governamentals per subvencionar la compra de cotxes nous, vinculada al desballestament dels que tenen més antiguitat, ha fet alentir una mica el ritme i la velocitat de creuer que portaven els primers mesos de l’any, a l’espera de conèixer les intencions futures del govern central en aquest sentit.

I això és un problema per dos motius: primer perquè afecta les previsions dels fabricants, que comptaven amb aquest al·licient per mantenir el bon nivell d’activitat que tenien, i perquè suposa una frenada sobtada al propòsit de rejovenir el parc mòbil actual.

Segons dades de l’Institut d’Estudis d’Automoció (IEA), reflectides en un estudi encarregat per Ganvam (l’Associació Nacional de Venedors de Vehicles a Motor, Recanvis i Reparació), les vendes de cotxes d’ocasió van créixer un 12,2% en els tres primers trimestres del 2016. Això ha significat unes vendes d’1.382.472 unitats, que fan que per cada 1,6 cotxes usats que es venen se’n matriculi un de nou. Per trobar una ràtio semblant ens hauríem de remuntar al 2015. Els nou primers mesos de l’any, les vendes de cotxes seminous es van incrementar un 33,4%, i avui ja suposen el 17% del total del mercat; és a dir, dos punts percentuals per sobre de les xifres de l’any passat. Activitats com aquest Saló Ocasió contribueixen a fer que les expectatives siguin molt optimistes en aquest aspecte.

Segons la consultora GIPA, especialitzada en estudis del mercat automobilístic, els conductors de l’Estat allarguen la vida dels vehicles cada vegada més. L’any passat, l’edat mitjana dels cotxes que donaven de baixa a Espanya va ser de 16,9 anys; la data confirma la tendència en l’antiguitat dels cotxes que circulen per aquest territori, que el 2008 era de 14,1 anys. El quilometratge realitzat per aquests cotxes també s’ha disparat. Mentre que al 2008 els comptaquilòmetres dels vehicles que eren retirats de la circulació presentaven una mitjana de 156.800 km, l’any passat la dada va pujar fins als 191.400.

Són dades molt preocupants, sobretot davant de la situació que es planteja ara que s’albira la voluntat d’alguns ajuntaments -com el de Barcelona- de restringir la circulació per determinades àrees dels vehicles més antics i, per tant, més contaminants.

L’oportunitat de canviar el cotxe a un preu raonable com la que presenta el Saló Ocasió representa una contribució important a la millora del problema plantejat. I és que si bé es tracta de cotxes usats, les unitats que podem trobar aquests dies als estands dels més de trenta expositors que hi ha a Montjuïc, són pràcticament nous, amb una mitjana de tres anys d’antiguitat i, sobretot, avalats per la garantia dels mateixos venedors, però també per l’homologació de qualitat mediambiental que dóna Applus+, una de les companyies líders mundials en inspecció, assajos i certificació.

Val la pena, doncs, acostar-s’hi si teniu previst fer un canvi de cotxe, o buscar una oportunitat que s’ajusti al pressupost. El Saló Ocasió, que ofereix moltes activitats complementàries als visitants -sobretot amb un enfocament molt familiar, a la plaça de l’Univers- obre portes des de les 13 hores fins a les 20 els dies feiners, i a partir de les 11 del matí els festius.

En els últims sis anys, el segment del mercat ocupat pels SUV ha doblat el seu pes a Espanya, i aquest any hauran venut més de 306.000 cotxes d’aquestes característiques. Doncs bé, al Saló Ocasió hi trobarem molts cotxes d’aquesta mena, amb pocs quilòmetres, i a bon preu. L’any passat s’hi van vendre 2.168 vehicles, un 86% de les unitats exposades. Aquest any confien millorar la xifra gràcies a unes propostes encara més llamineres.