LA GUANTERA
Barcelona

Saló Caravaning: com el Meeting Point, però sobre rodes

Després de sis anys de recessió, l’any passat es van vendre a l’Estat 2.352 autocaravanes

Els pavellons 4 i 5 del recinte firal, seu del Saló Caravaning. / ARA Zoom

“És un altre món, i va amb tota una filosofia de vida. Als meus 77 anys em segueix semblant un mitjà fantàstic per conèixer un país. No hi ha res comparable a poder gaudir d’un bon pícnic al costat d’un riu o d’un llac, o enmig d’un bosc. La nevera hi ajuda molt! A la meva dona i a mi, que estimem la natura, ens produeix una gran felicitat poder viatjar amb aquesta llibertat i parar on ens doni la gana”. Qui s’expressa així és l’escriptor irlandès Ian Gibson, que ara fa cinquanta anys va descobrir Espanya en un primer viatge que va fer vivint a dins d’una furgoneta camper. Ara, per commemorar-ho i fer un llibre nou, n’està fent un altre amb un vehicle com aquell, però equipat amb tota mena d’innovacions.

És un més dels milers d’enamorats d’aquest mitjà de transport, que ha esdevingut tot un estil de vida, una veritable filosofia, i que des de dissabte passat envaeix els pavellons 4 i 5 del recinte firal Gran Via de Barcelona, amb motiu del 32è Saló Caravaning. Amb 24.000 metres quadrats -un 15% més que en l’edició anterior- la mostra acull un centenar d’expositors que ensenyen les últimes novetats del mercat, entre les quals destaquen més de sis-cents vehicles destinats a aquesta fórmula.

Miquel Àngel Rosselló, periodista i entusiasta del caravàning, diferencia tres tipus de vehicles per a aquesta finalitat: “la caravana -el remolc o rulot de tota la vida-; l’autocaravana, que té una autonomia de desplaçament pròpia gràcies a la motorització que incorpora; i les camper, que són furgonetes inicialment destinades a un ús industrial o comercial transformades per oferir condicions d’habitabilitat”.

Ramon Nuez és el president d’aquest saló, i explica que “la gamma de preus per una camper comença a partir dels 45.000 euros, per un vehicle nou molt ben equipat, i no té sostre, en funció de la sofisticació que vulguem que tingui el vehicle”. Empresari vinculat al sector des de fa més de quaranta anys, Nuez destaca que enguany entre els visitants hi ha “més famílies joves amb nens que mai”. Aquesta tipologia de visitants està relacionada amb la revifalla de les vendes d’aquests vehicles, després d’uns anys de davallada contínua. De fet, aquest any la xifra de matriculacions “és un 33% superior a l’acumulada en tot l’any passat”, comenta. L’estímul que suposa aquesta bonança econòmica ha motivat els responsables d’aquesta fira a orientar-la cap a un públic més heterogeni. “Per això hem volgut complementar el Caravaning amb activitats com el Gastrovaning -parades de street food tematitzades en caravanes vintage-; l’espai Caravaning Kids, amb àrees de lleure orientades als visitants més joves; el Travelvaning, perquè els assistents puguin intercanviar experiències d’aquest estil de vida; o el Campervaning, obert a un públic més jove, aventurer i esportista”, matisa Josep Antoni Llopart, director de la fira.

Les caravanes del futur

Rosselló comenta que, “encara que hi ha moltes caravanes que ja presenten solucions domòtiques avançades, com els habitatges més moderns, encara es nota massa que molts d’aquests vehicles deriven de transports comercials”. “Això fa que, de vegades, moltes presentin un aspecte massa matusser en el lloc de conducció. Cal que les camper del futur tinguin xassissos desenvolupats expressament, segons les necessitats de mobilitat que aquests automòbils reclamen”.

També “s’hauria de definir millor l’escalat dels permisos de conduir, que aquí pot suposar un obstacle per als futurs usuaris que arrosseguin una caravana amb un vehicle totterreny, perquè pot significar un pes per sobre del permès pel carnet de conduir turismes convencional”, reclama Nuez, que també reivindica “una legislació comuna a l’hora de definir els llocs on està permès pernoctar amb un d’aquests vehicles, que ara depèn massa de les normatives particulars de cada municipi”.

Entre les propostes del Caravaning també és interessant la de fer enoturisme amb aquesta classe de vehicles per poder-nos acostar encara més directament als centres de producció i tractament vinícola. Una opció que ens ensenya a conèixer el territori amb molta més profunditat. Un exemple més de la transversatilitat que busca una fira que va més enllà de ser una plataforma de comunicació per als professionals del sector, que aquests dies han fet diverses trobades i ponències en el marc d’aquesta mostra, que, de moment, té caràcter biennal però que si va a aquesta velocitat de creuer podria convertir-se en anual.

Vacances amb autocaravana: “Quan Sant Pere toca el timbal, els caragols ixen a ballar”

Després de sis anys de recessió, segons dades d’Aseicar - l’Associació Espanyola de la Indústria i Comerç del Caravàning -, l’any passat es van vendre a l’Estat 2.352 autocaravanes (un 70% més que el 2014) i 1.609 caravanes (un increment del 20% respecte de l’any anterior), una xifra que demostra la recuperació d’aquest mercat. I, lògicament, és en aquesta època de l’any quan aquests vehicles es fan més visibles, perquè els seus usuaris - propietaris o llogaters - les fan servir per anar de vacances i per gaudir d’un estil de vida que es caracteritza per la llibertat de moviment que proporciona.

Però per conduir un d’aquests vehicles cal tenir present que no sempre ens valdrà el carnet de conduir B, el que ens permet portar cotxes amb un remolc inferior als 750 quilos de pes. En funció del remolc o l’autocaravana que portem caldrà disposar del carnet adequat segons el pes i les mides que tingui i tenir en compte que no sempre està cobert per l’assegurança del cotxe al qual vagi vinculat. Abans de posar-nos en marxa haurem de comprovar que el nostre cotxe estigui capacitat, tècnicament i legalment, per arrossegar una caravana (allò que els nostres avis en deien una rulot).

El control de la pressió i l’estat dels pneumàtics (fonamental en aquests vehicles), el coneixement de les limitacions de velocitat segons les característiques del vehicle (que no sempre coincideixen amb les de la via), i la necessitat de mantenir les distàncies de seguretat necessàries per frenar (compte amb el pes) i per avançar, són imprescindibles per utilitzar aquestes cases amb rodes.

Una casa per anar amunt i avall per tot el món

Diuen alguns entusiastes del caravàning que aquesta mena de mobilitat “els ha canviat la vida”. És evident que la llibertat de moviment que tenen els usuaris és molt gran. Els defensors acostumen a coincidir amb els de la vida slow, tant de moda els últims temps.

Aquest és el cas, per exemple, dels Cargol, pseudònim que utilitzen els integrants d’una família de Sant Martí de Tous encapçalada per Carla Ribaudi i Pau Durán, que han presentat un viatge que pensen fer per diversos llocs, aprofitant que han decidit agafar-se un any sabàtic. Una ponència molt interessant per saber què cal tenir en compte per viatjar dotze mesos amb una autocaravana.

En general, la majoria de conferències que s’han fet al saló han destacat pel seu caràcter familiar, tenint en compte, sobretot, els més petits de la casa i les seves necessitats específiques a l’hora de viatjar.