LA GUANTERA

Renault Captur: tres cotxes en un de sol

El Captur és un cotxe original, amb imatge de totcamí però amb solucions pròpies d'un monovolum petit. / RENAULT Zoom

Per produir aquest model, del qual esperen fer cent mil unitats anuals, Renault ha invertit 128 milions d'euros. El Captur el fabriquen en exclusiva a la factoria que la marca té a Valladolid. Per assumir-ne la planificació han creat sis-cents llocs de treball nous, alguns dels quals reservats a famílies en situació precària o amb risc d'exclusió social. Només per això sol, per la transcendència de la iniciativa en el moment actual, aquest ja és un cotxe que mereix tota la simpatia.

De tots els segments del mercat de l'automòbil, el dels compactes urbans és, probablement, el que ha donat peu al naixement de més subsegments. Aquest seria el cas, per exemple, dels minimonovolums, però també el dels SUV compactes, a què pertany el cotxe d'avui. El primer a marcar aquest camí va ser el Nissan Juke, que és el cosinet del qual deriva el Captur, fruit de l'aliança tecnològica i comercial del fabricant francès amb el japonès.

Ara, quatre anys després del primer Juke, ens arriba la interpretació que del mateix concepte han fet a Renault.

D'entrada, aquest cotxe es presenta en dues motoritzacions de gasolina -de 90 i 120 cavalls- i una dièsel de 90 CV. És possible que més endavant n'arribin d'altres, però de moment no hem de pensar en un super-Captur de 200 CV, a l'estil de la versió Nismo del Juke, tot i que a Renault no els seria difícil fer-ho perquè disposen d'un motor prou potent per equipar aquesta hipotètica versió més esportiva. Tots els propulsors actuals es poden acollir als descomptes del pla PIVE i, a més, incorporen un sistema Eco per reduir les emissions i millorar-ne el consum.

El Captur és un cotxe original, amb imatge de totcamí, però amb solucions pròpies d'un monovolum petit, ja que agafa el millor de cada segment: sobretot, modularitat i habitabilitat. En el seu moment, els monovolums de la marca del rombe van marcar una tendència en matèria de disseny, el primer Espace n'és la mostra més evident, i ara pretenen fer el mateix amb el Captur, que té un aspecte molt eclèctic en què es barregen diversos estils que poden agradar, o no.

Renault ja té el Koleos, un SUV amb un nivell d'habitabilitat superior perquè és més gran. El Captur té una carrosseria de monovolum, però amb una configuració crossover , amb motoritzacions també ecològiques, però en aquest cas més econòmiques.

Aquest cotxe utilitza la plataforma del Clio. L'increment de la distància entre eixos fa que l'habitabilitat, sobretot a les places del darrere, sigui més que acceptable, i molt millor que la que ens ofereix el turisme del qual parteix. Un factor important i que acostuma a ser una assignatura pendent en aquesta classe de vehicles.

El Captur és més alt que el Clio. Sense ser un totterreny, això li permet un ús més enllà de l'asfalt notable. En aquest sentit, potser fóra bo haver pensat en una versió 4 x 4 o, com a mínim, amb l'equipament del sistema Extended Grip, que ara trobem a l'Scenic X-Mod i que modifica el funcionament del control de tracció per millorar-ne l'adherència sobre superfícies lliscants.

Disponible en tres nivells d'acabats, dues alternatives de disseny per a l'interior, nou colors de carrosseria possibles i tres més per al sostre, tot plegat fa que les opcions de personalització del vehicle siguin gairebé infinites amb la combinació d'aquestes alternatives.

El millor

  • Habitabilitat
  • Modularitat
  • Opcions de personalització

El pitjor

  • Falta d'una versió 4 x 4
  • Motors poc potents
  • Accés elevat al maleter

FITXA TÈCNICA

  • PREU: Des de 15.200 euros
  • EMISSIONS: Des de 96 g CO
  • MOTOR: 4 cilindres, dièsel (90 CV), gas (90 i 120 CV)
  • CANVI: Manual 5 velocitats, automàtic 6 velocitats (només 120 CV)
  • TRANSMISSIÓ: Davant
  • MIDES: 412 x 177 x 156 cm
  • PES: De 1.176 a 1.255 kg
  • MALETER: 455 litres
  • DIPÒSIT: 45 litres