LA GUANTERA

Ral·li RACC, 25 anys de referència

La Volta a Catalunya va ser, el 1916, l’embrió d’aquesta competició. Des de llavors ha passat per diferents estadis

Els aficionats acostumen a seguir de manera massiva el Ral·li RACC Catalunya - Costa Daurada. / MIQUEL LISO Zoom

Aquest és un cap de setmana especial per als integrants de la comissió esportiva del RACC. L’equip que encapçala Aman Barfull -director esportiu de l’entitat- està acostumat a organitzar curses del nivell més alt, sobretot els Grans Premis de motos i F-1 que ja porten un quart de segle de trajectòria al Circuit de Barcelona-Catalunya.

Aquestes competicions són les que s’emporten els grans titulars, les més famoses, però els orígens de la majoria d’integrants d’aquest equip de treball -que es caracteritza per l’entusiasme, el rigor i la creativitat- no els trobem al glamur dels pàdocs del gran circ, sinó a les carreteres del país, als ral·lis, que viuen aquests dies la cita més emblemàtica per als aficionats locals.

El Catalunya - Costa Daurada està d’aniversaris. Si l’any passat celebrava l’edició número 50, aquesta vegada toca commemorar els 25 anys que porta com a prova puntuable per al campionat mundial de l’especialitat.

La Volta a Catalunya va ser, el 1916, l’embrió d’aquesta competició. Des de llavors ha passat per diferents estadis, com la primera vegada que va puntuar per al Campionat d’Europa -el 1980-, la fusió del Ral·li Catalunya amb el Costa Brava -el 1988- i l’estrena com a cursa vàlida per al Campionat del Món el 1991.

Durant 14 anys, el Ral·li RACC va tenir com a base la localitat de Lloret de Mar. Però la dificultat d’organitzar la cursa per les carreteres massa transitades del nord de Barcelona i Girona va desplaçar-la el 2005 cap a les terres tarragonines. La nova denominació Ral·li Catalunya - Costa Daurada, que aquest any ja viu l’onzena edició, va focalitzar l’epicentre al parc temàtic de Port Aventura, a Salou.

Els èxits de Carlos Sainz a començaments dels 90 van aplegar moltíssims aficionats a peu de cuneta. Tants, que en l’edició de l’any 1992 es diu que més d’un milió de persones van seguir la cursa in situ, cosa que va provocar un col·lapse a les carreteres important.

La gran quantitat de gent mobilitzada, anant amunt i avall durant tot el cap de setmana, va obligar el RACC a fer un esforç d’organització titànic, sobretot pensant en la seguretat dels espectadors i dels participants.

Aquella prova de foc va espavilar l’enginy dels responsables de la cursa, que van assolir un nivell de perfecció mai vist al campionat, ni tan sols en proves mítiques com el Ral·li de Montecarlo i el Tour de Còrsega.

A partir d’aquell moment, la prova catalana es va convertir en la referència per a tothom, pel seu magnífic nivell, però també per la capacitat d’innovació. Avui, moltes de les solucions que troben els organitzadors de tot el món en les seves curses són idees nascudes de la creativitat de l’equip de Barfull.

Josep Autet, un dels copilots catalans amb més bon palmarès i trajectòria i que col·labora amb el RACC des de fa temps, explica: “Quan l’Aman va presentar a la FIA el 2010 la proposta de fer un recorregut mixt, que barrejava etapes amb trams de terra i d’asfalt, semblava impossible. Tothom s’hi va oposar. Avui és l’enveja de tots els organitzadors, ja que ningú ha sigut capaç de fer enlloc el que és considerat com un model de perfecció”.

Gràcies a iniciatives com aquesta, el Mundial de ral·lis compta amb una colònia de catalans que hi treballen de manera professional, a partir dels coneixements adquirits en la cursa local.

El més veterà és l’igualadí Pep Requena, que treballa per a l’empresa de cronometratge SiT Sports des del 2013, com a responsable de les classificacions a tot el Mundial. En Gabi Moiset, amb una gran experiència com a copilot al Dakar i que havia fet de pilot fa uns anys, és l’encarregat de comprovar el funcionament de les antenes de transmissió de dades als trams cronometrats.

En Jordi Riba, de Gironella, és enginyer a l’equip Volkswagen, que ha guanyat els tres últims anys el campionat. El Dr. Pedro Esteban, de Mataró, metge del Circuit de Barcelona-Catalunya, ha estat nomenat director mèdic d’algunes proves per la FIA.

La Lluïsa Torras coordina les acreditacions dels mitjans de comunicació en algunes curses, en Pepitu Adell porta el càtering de l’equip Hyundai (com havia fet el seu pare a l’equip Seat), l’Oriol Julià gestiona la logística d’alguns participants i en Jordi López, director de l’agència Media Racing de Manresa, és l’encarregat dels continguts periodístics de la web oficial del campionat, que ha arribat a una mitjana d’un milió de visites diàries.

Ells són només una mostra del grup ampli de persones que, a l’ombra del Ral·li RACC, han trobat una sortida professional a la seva passió per la modalitat més autèntica de tots els esports del motor.