LA GUANTERA

Peugeot 208: la tornada de l'esperit Gti

Les sigles Gti sempre han estat sinònim d'esportivitat. Sobretot, associades a la primera generació dels Volkswagen Gti, que l'any 1976 va popularitzar les tres lletres com a definició de cotxes àgils, divertits, i especialment dinàmics. El camí traçat pel fabricant alemany va marcar la pauta a altres constructors, entre els quals Peugeot.

La marca francesa va voler seguir aquesta tendència, i així a partir del 1983 va posar en marxa la nissaga dels 200, que tindria en la versió Gti del 205 el seu vessant més esportiu. Aquell cotxe va ser tot un mite, sobretot perquè recollia l'herència de la competició. Primer als ral·lis del campionat mundial, i després al París-Dakar, on també obtindria molts èxits amb la versió més totterreny del llegendari 205 T16.

Aquesta família engegada amb el 205 als anys vuitanta després ha tingut continuïtat amb els models 206 i 207. I ara, gairebé un any després del llançament del 208, arriba la seva versió més esportiva, aquesta Gti, que porta l'ADN més racing de la marca.

Des que el 208 és al mercat, Peugeot n'ha fabricat 300.000 unitats que han assolit un bon nivell de vendes, fins a arribar a liderar el segment B.

Per poder avaluar correctament aquest cotxe l'hem anat a provar al seu hàbitat natural, a l'escenari on va viure alguns dels seus èxits més espectaculars: els trams del Ral·li de Montecarlo, que Ari Vatanen va guanyar amb el 205 T16 el 1985. De fet, a Peugeot van tenir l'atreviment de tancar un tros d'un d'ells, ben a prop de Niça. Una gosadia probablement tan divertida com probablement innecessària. I és que si bé el 208 Gti és un esportiu, no es tracta d'un vehicle tan radical com ho eren els primers Gti. A més, la conducció que vam fer en aquelles condicions no és aconsellable en situacions de trànsit normal.

Aquest vehicle disposa d'un xassís fantàstic, i és capaç d'oferir unes prestacions molt bones. Fa el 0 a 100 en 6,8 segons, i pot agafar una velocitat màxima de 230 kms/h.

Tot això és possible gràcies a un motor 1.6 que dóna 200 CV de potència, i que combina la tecnologia d'unturbo twin-scroll amb la injecció directa. Dotat de 6 velocitats, aquest cotxe destaca per tenir un magnífic parell motor que permet una conducció esportiva però a la vegada relaxada, sense haver d'estar pendents d'una utilització estressant de la palanca del canvi.

El seu referent més immediat el trobem al catàleg de Peugeot. Comparat amb el 207 RC, aquest és més compacte, lleuger (pesa 90 quilos menys) i potent, a la vegada que destaca per oferir més espai interior, un bon nivell de seguretat acreditat per les cinc estrelles EuroNCAP que té, unes emissions de 139 g de CO i un consum força contingut de 5,9 litres als cent quilòmetres.

El comportament del cotxe és àgil, ja que disposa d'una suspensió ferma, però a la vegada prou suau per no ser incòmoda. Els dos eixos són ara més amples, cosa que permet un rigidesa superior del conjunt i, especialment, un comportament més neutre. Això en part és possible també per l'assistència elèctrica de la direcció i per la utilització de llandes de disset polzades. I, si encara volem una conducció més agosarada, si desconnectem l'ESP tindrem sensacions més vigoroses.

Però que ningú esperi un cotxe de curses, tot i que té una relació de 5,8 quilos per cada cavall de potència. El 208 Gti és un cotxe amable, més dòcil que salvatge, en coherència amb un disseny més propi d'un segment superior, potser massa senyor i tot, i una mica incoherent amb l'agressivitat interior que demostra en una presència excessivament llampant i tot.

FITXA TÈCNICA

  • PREU: 22.900 euros.
  • EMISSIONS: 139 g/CO.
  • MOTOR: 1.598 centímetres cúbics, 4 cil. gasolina.
  • CANVI: manual, 6 velocitats.
  • TRANSMISSIÓ: davantera.
  • MIDES: 392 x 173 x 146 centímetres.
  • PES: 1.160 quilos.
  • DIPÒSIT: 50 litres.
  • MALETER: 285 l de càrrega.