LA GUANTERA

Peugeot 308: més que una gamma, tot un concepte

Peugeot 308: més que una gamma, 
 Tot un concepte / PEUGEOT Zoom

Quan un fabricant d’automòbils treu al mercat un model nou, sempre acostuma a guarnir el llançament amb un farcellet d’adjectius, eslògans i propòsits. Com més important sigui el cotxe per a la marca, més llarga serà la llista i més forta la contundència expressiva. És normal: s’hi juguen les garrofes. Algunes vegades, no totes, els arguments que fan servir són veritat. És el cas del Peugeot 308, el cotxe que ens ocupa avui, i que més que tractar-se d’un sol vehicle és una gamma sencera, un concepte.

Segons el constructor francès, la transcendència del 308 és fonamental per a ells, ja que marca un punt de ruptura amb tot el que havien fet fins ara -que no era poca cosa, precisament- i dibuixa el camí pel qual ha de passar la marca del lleó en el futur. Aquesta berlina compacta la van presentar per primera vegada al saló de l’automòbil de Frankfurt, el 2013.

L’aposta de Peugeot era molt forta, ja que aquest cotxe pertany al segment C, el més important de la majoria de mercats europeus, entre ells l’espanyol. Perquè ens fem una idea clara del nivell de competitivitat que hi ha en aquesta part tan suculenta del pastís de les vendes, hem de tenir present que quan un comprador opta per un Peugeot 308 s’enfronta al dilema d’haver de triar entre cotxes d’èxit comercial com el Volkswagen Golf, el Seat León, el Citroën C4, el Renault Mègane i el Toyota Auris. O, cosa que és el mateix, els supervendes del moment, els reis dels aparadors dels concessionaris.

Si l’aposta surt bé, si el producte nou és capaç de plantar cara a aquests hits del mercat, l’èxit és rotund; però si no, el fracàs és estrepitós, perquè quan un fabricant generalista decideix treure un producte d’aquestes característiques, darrere dels plantejaments de màrqueting que ens arriben a nosaltres hi ha molt d’esforç, molta feina i tecnologia, i -sobretot- molts diners. La inversió que cada marca fa en el llançament d’un producte que per a ells és estratègic implica moltíssims diners, i està clar que el 308 esdevé actualment el model icònic, emblemàtic de la marca, sobre el qual pivota una gran part de la seva activitat comercial.

Gairebé dos anys i mig després d’aquell llançament a la fira alemanya, els resultats ens diuen que a Peugeot l’han encertada amb aquesta gamma de cotxes amb personalitats ben diferents. Des d’aquella presentació a Frankfurt fins avui, Peugeot ha venut més de mig milió d’unitats de les diverses declinacions del 308. El mercat espanyol ha absorbit fins ara 38.000 d’aquests cotxes.

L’evolució de la gamma ha sigut constant des del llançament de la carrosseria de cinc portes. Un any després, el 2014, el 308 era honorat amb el primer dels vint-i-set premis que ha rebut: el del Cotxe de l’Any a Europa. Personalment no dono cap valor a aquests premis, ni tan sols a aquest, que és el de més prestigi a tot el continent; i és que els criteris i les motivacions que hi ha darrere d’aquests guardons acostumen a situar-se en uns territoris en què les fronteres que separen la informació i la publicitat són una mica difuses. Però sigui com sigui les vitrines de la sala de trofeus de Peugeot estan plenes d’aquestes distincions, i això ningú no els hi pot qüestionar perquè, al marge de consideracions més precises, el 308 no és únicament un cotxe important per a la marca sinó que, per sobre de tot, és un gran cotxe.

El maig del 2014 va aparèixer la carrosseria familiar, la SW, que en alguns mercats és molt important. En el d’aquí, no tant: a l’Estat gairebé un 74% de les vendes corresponen al model de cinc portes.

A finals del mateix any van entrar en escena els motors que complien la normativa Euro VI i la caixa de canvis automàtica com a alternativa a la manual. Avui la gamma es compon de quatre motoritzacions dièsel i sis de gasolina. A hores d’ara, la majoria de vendes -un 60%- encara se les emporten els motors de gasoil, i entre totes les opcions mecàniques que ofereix Peugeot per moure aquests 308, la de més èxit -un 43%-és la propulsada pel motor HDI de 120 cavalls.

L’any passat van millorar el 308 amb la introducció de nous acabats. De fet, actualment hi ha sis nivells d’acabats que s’estructuren en tres famílies. La d’entrada, la més popular, preveu les versions Active, Style i Allure; la més esportiva inclou la GT i la GT Line. I, com a punt i a part, també hi trobem la que correspon únicament a l’exclusiu model 308 GTI by Peugeot Sport, el més radical de tots, que ja vam provar a l’ARA en el seu moment.