LA GUANTERA

Peugeot 3008 Europa a la conquesta del món, a bon preu

El nou 3008 és un automòbil global que pretén ser un èxit mundial; un dels cotxes més importants per a Peugeot

El nou Peugeot 3008 és un automòbil global que pretén ser un èxit mundial. / PEUGEOT Zoom

L’aposta de Peugeot pels crossover no és només una estratègia per agafar posicionament en el segment que més creix, com ho demostra el fet que a Europa un 25% del mercat està copat pels productes que pertanyen a aquest tipus de vehicles. En els últims 12 mesos, el fabricant francès ha presentat cinc SUV que pertanyen a diversos subsegments d’aquesta parcel·la de vendes tan llaminera. Complementant l’ambició de la marca de fer créixer la gamma, acaben d’incorporar una revisió molt exhaustiva del 3008, un cotxe que va néixer el 2009 i que ja van revisar fa dos anys, però que ara han canviat aprofitant la popular plataforma EMP2, que serveix com a base per a diversos cotxes del grup PSA.

El nou 3008 és un automòbil global que pretén ser un èxit mundial; un dels cotxes més importants per a Peugeot, com referma el fet que utilitzin aquesta denominació per batejar el bugui amb què volen guanyar el ral·li Dakar (tot i que els vehicles pràcticament no tenen res en comú, llevat del nom).

Aquest cotxe el fan a la factoria francesa de Sochaux i en una altra que tenen a la Xina, especialitzada en SUV i que té una capacitat de producció de 300.000 vehicles anuals. El 2017 esperen situar 14.000 unitats al mercat espanyol, un 67% de les quals portaran motorització dièsel, i un 33% tindran el canvi de marxes automàtic. Aquest volum permetria que el 3008 fos el tercer classificat en el rànquing estatal de vendes dels SUV. Les xifres són una mica diferents de les que ens dibuixen els potencials compradors dels SUV, que encara trien en un 80% l’alternativa dièsel (tot i que la de gasolina es recupera), i en un 47%, el canvi automàtic.

Aquest cotxe pertany al segment C, el més important del mercat espanyol, ja que representa un 45% de les vendes dels cinc últims anys. I dins d’aquest segment, els SUV hi tenen un pes específic molt important, perquè un de cada tres cotxes d’aquest segment és un crossover. Tenint en compte que a Espanya només un 1% de les vendes dels SUV les protagonitzen els cotxes amb tracció integral (per sota del 5% de la mitjana europea), només hi haurà versions amb tracció a l’eix del davant, tot i que algunes podran disposar del sistema Advanced Grip Control, que permet una motricitat superior en superfícies de poca adherència.

Per al 2019 s’especula amb la disponibilitat d’una motorització híbrida, equipada amb 4x4. De moment, les opcions mecàniques passen per dues de gasolina (de 130 i 165 CV) i quatre de dièsel (amb potències que van dels 100 als 180 cavalls, sent la de 150 la més popular), totes Euro 6.1. Aquest Peugeot el situen a cavall entre un producte signat per un fabricant generalista i un de premium.

L’estètica traspua solidesa el mirem des de l’angle que el mirem. Disponible en cinc nivells d’acabats, l’Active serà el de sortida. Un cop dins, l’i-Cockpit (el concepte de la posició de conducció de Peugeot) se’ns presenta amb una nova interpretació en què destaca un volant molt compacte (i petitet), una pantalla central de vuit polzades que recorda una tablet, i la disposició dels botons de comandament a sota, com si fossin les tecles d’un piano. El 3008 és un cotxe polivalent equipat amb tecnologia high tech, i això es nota no únicament en la innumerable llista d’ajudes electròniques a la conducció que porta, sinó fins i tot en el sistema d’àudio, molt espectacular, i especialment desenvolupat per la marca Focal, que ha creat un producte impressionant per a l’ocasió.

El 3008 impacta a la vista. Però les principals virtuts només les descobrirem si fem quilòmetres amb el cotxe més equilibrat que Peugeot ha fabricat els últims temps. Si teniu l’ocasió, proveu-lo. Val la pena. Aquest SUV ens ensenya que a Europa també sabem fer bons cotxes sense haver de pagar els preus que demanen algunes marques més consolidades.

Un cotxe amb un patinet incorporat

Els fabricants es vanten últimament de ser proveïdors de sistemes de mobilitat que van més enllà dels vehicles que comercialitzen. Començant per les diferents opcions per adquirir, llogar o compartir la propietat d’un cotxe i acabant per les maneres de fer-lo servir... o les alternatives per quan això no és possible.

En aquesta línia, el 3008 incorpora l’e-Kick, un patinet elèctric que la marca ven com un accessori per 1.150 euros addicionals. Es pot carregar per mitjà de la presa de corrent que hi ha al maleter mentre circulem (una mena de dockstation ), o fins i tot quan el tenim aparcat.

Aquest patinet ens assegura la mobilitat fins a la destinació final que ens haguem plantejat en qualsevol desplaçament, sobretot suposant que no hi puguem arribar amb el cotxe. Mai el concepte de porta a porta havia pogut ser més real.

Segons el fabricant, l’e-Kick pot fer 12 quilòmetres, a 25 per hora, gràcies a les bateries de liti de llarga durada que incorpora. Pesa 8,5 quilos i es pot plegar i muntar amb facilitat.

El patinet està bé, tot i que és molt car, però no crec que cap comprador es decideixi a adquirir aquest cotxe pel que pugui aportar aquest patinet.

Triar el cotxe per l’olor que fa

En el procés de creació d’un cotxe cal tenir en compte la implicació dels sentits de les persones que hi aniran. A Peugeot han desenvolupat unes ulleres de realitat virtual que permeten veure com poden ser les opcions de personalització d’un determinat vehicle sense que sigui físicament a la botiga. Una eina que facilitarà molt la feina dels concessionaris.

També instal·len un sistema de massatges als seients del cotxe semblant al dels avions. Però, de tots els sentits, el que encara no es pot reproduir de manera virtual és el de l’olfacte. El 3008 incorpora en la versió GT un sistema que permet seleccionar l’olor que volem que faci l’habitacle. L’opció Amplify de l’i-Cockpit ens ofereix tres fragàncies diferents per poder perfumar l’interior del cotxe a voluntat i segons el nostre estat anímic.

Això és possible gràcies a uns petits dipòsits de l’essència d’aquestes aromes, que s’escampa pel sistema climatitzador, i que estan situats en una de les guanteres del vehicle. Una vegada consumits, els podem substituir als concessionaris de la marca seguint un procés mínim i molt senzill.