LA GUANTERA

Opel Mokka, l'alternativa als clàssics

Diuen que els últims dotze anys General Motors ha perdut més de mil milions d'euros en cadascun dels exercicis econòmics. Per evitar que aquests números vermells continuïn creixent, el gegant americà no para de fer canvis al comitè de direcció d'Opel, la marca que governa des de fa més de vuit dècades. També han planificat el llançament de vint-i-tres models nous fins al 2016, tot i que la crisi al mercat europeu complica, i força, les previsions de GM.

A Alemanya estan tan desesperats amb la caiguda de la marca que han engegat una oferta en què si passat un mes, o un cop fets com a màxim 30.000 quilòmetres, al comprador no li agrada el cotxe, li tornen tots els diners. Però aquesta garantia només està disponible allà.

Fa poques setmanes es presentaven els nous Astra, Adam i Cascada, que al mercat espanyol es vendran com a Cabrio per evitar malentesos. I en aquesta mateixa línia acaben d'incorporar ara el Mokka, que significa la primera incursió d'un fabricant alemany al segment dels crossover compactes.

Al mercat espanyol aquesta part de les vendes té un clar dominador: el Nissan Qashqai; però no s'han d'oblidar tampoc els Mitsubishi ASX (i les seves variants, el Citroën C4 Aircross i el Peugeot 4008) ni l'Skoda Yeti. Tots seran els principals rivals d'aquest SUV, que també mira el Nissan Juke de cua d'ull, ja que hi presenta moltes coincidències. De fet, per dimensions i rendiment, el Mokka estaria enmig dels dos Nissans més populars entre aquesta barreja de turismes i totterrenys: el Juke i el Qashqai.

Amb aquest cotxe el fabricant alemany busca ficar-se en segments on no tenien presència, i d'aquesta manera intenten captar un perfil de clients dinàmics, molt actius, amb tendència fins ara a triar altres marques a l'hora de comprar un cotxe.

El Mokka parteix d'una plataforma completament nova. D'entrada es presenta en tres opcions de motorització: dues de gasolina (1.4 i 1.6) i una de dièsel (1.7), que ja coneixíem perquè també estan presents en les versions més potents dels Corsa i Meriva de la marca. Segons el fabricant, la majoria de les vendes a Espanya correspondran a l'interessant motor dièsel, a pesar que les prestacions de l'1.4 turbo de 140 CV semblen les més equilibrades de tota la gamma. Aquestes alternatives mecàniques es combinen amb canvis manuals o automàtics, i amb la tracció al davant, que previsiblement serà la més sol·licitada aquí per l'estalvi de compra que suposa, o 4X4. En el cas de l'1.4 només està disponible en tracció integral i canvi manual, mentre que l'1.6 ocuparà només una part poc significativa del mercat, ja que incorpora un equipament massa justet per poder oferir un preu d'accés molt llaminer (l'aire condicionat i la ràdio es paguen a part...).

A diferència d'alguns dels seus competidors, el Mokka ofereix un nivell d'habitabilitat molt bo, tot i que el nivell d'equipament -sobretot si tenim com a referència el preu de sortida- és una mica inferior. Amb un comportament bàsicament orientat a la carretera, aquest Opel accepta també algunes propostes off road , sempre que no siguin massa agosarades.

El Mokka incorpora un pràctic sistema d'il·luminació adaptativa i alguns accessoris útils, com ara el reconeixement automàtic de senyals, l'avisador de canvi involuntari de carril i l'alerta de risc de col·lisió frontal; tots controlats per l'Opel Eye, que és una càmera frontal amb una tecnologia pròpia desenvolupada per la marca. Com altres models de la marca, també disposa del pràctic sistema FlexFix, patentat per Opel, i que permet portar bicicletes amb molta comoditat.

FITXA TÈCNICA

PREU: 18.120 € (1.6 gasolina)

EMISSIONS: De 120 a 149 g Co/km

MOTOR: 1.6 gasolina, 1.4 turbo gasolina, 1.7 dièsel

CANVI: manual 5/6 vel., automàtic 6 vel. (dièsel)

TRACCIÓ: Davant (1.6), o 4x4

MIDES: 4,278 x 2,038 x 1,646 m

PES: 1.646 kg

MALETER: 356 litres

DIPÒSIT: 53 litres