LA GUANTERA

Opel Astra: tot un concepte per salvar una marca

Opel Astra: tot un concepte per salvar una marca OnStar, a la recerca de la connectivitat total / OPEL Zoom

Si analitzéssim amb deteniment la situació de cadascuna de les marques que conformen la General Motors, probablement arribaríem a la conclusió que la més arrelada a Europa, la vella Opel, és un problema per a la senyora Mary Barra, CEO de la companyia i la primera dona que dirigeix una empresa d’aquesta dimensió en l’àmbit de l’automoció.

Opel ha anat perdent pistonada en el mercat mundial. El disseny erràtic d’algun dels seus models més emblemàtics, però sobretot el desencert en el llançament dels nous, ha fet que la marca hagi perdut no tan sols rellevància sinó també molts diners. Per això ara confien a recuperar part del terreny perdut amb el llançament d’una nova generació d’un cotxe que és estratègic per al grup, però sobretot per a la marca: l’Astra.

Opel ha fet un bon treball de disseny per mostrar un vehicle compacte, àgil, dinàmic, robust... encara que des de la continuïtat estètica. El nou Astra no és trencador, sinó més aviat continuista, ja que el principal objectiu ha estat la recerca de la funcionalitat per sobre de l’estètica. Molt alemany tot plegat, direu. Sí, però això era abans, perquè avui el mercat està ple de cotxes alemanys fantàstics, però també bonics, molt bonics. L’excusa per no fer un disseny més agosarat, doncs, no cola, i més aviat sembla una actitud poruga. Ara bé, cal ser justos: el resultat, sense ser innovador, és més que positiu.

La nova generació de l’Astra -l’onzena-és cinc centímetres més curta que l’anterior. Però, internament, aquest cotxe és més gran que el seu antecessor. Per a les places del darrere, per exemple, s’han guanyat uns generosos 3,5 centímetres, de vital importància pensant en la comoditat. A dins, les línies són estilitzades i l’aspecte general apunta a la simplicitat, com podem comprovar en l’anàlisi detallada de la consola central, despullada de botons innecessaris, i que ara es governa a través de la pantalla que presideix l’habitacle.

Aquest Opel Astra equipa motors de nova generació que busquen ser eficients, generosos i silenciosos. Una qualitat, aquesta última, que destaca, sobretot, en el dièsel malgrat que el soroll de rodament que fan els pneumàtics ho emmascari una miqueta.

La gamma de propulsors té tres motors turbo de gasolina i un dièsel. En el primer cas, cal destacar el d’entrada, amb un litre de capacitat; però sobretot els de 125 i 150 cavalls, que seran els de més acceptació. El de gasoil aporta 110 cavalls i destaca -sobretot- per un consum de només 3,4 litres per cada 100 quilòmetres, i unes emissions de només 90 g de CO2.

Aquest cotxe és capaç d’accelerar de 0 a 100 en mig segon menys que el que trigava la generació anterior. Això, en part, és gràcies a la reducció de pes, de 200 quilos!, que ha aconseguit el fabricant, un fet que repercuteix directament en qüestions molt més transcendents, com la rebaixa d’un litre en el consum i la retallada d’emissions contaminants.

L’Astra arriba farcit de tecnologies interessants, amb el propòsit d’oferir solucions pròpies de cotxes de segments superiors, a preus assumibles.

Farcit de tecnologies

Cal destacar el sistema d’il·luminació matricial IntelliLux, que, aprofitant vuit segments led a cada far del davant, ens permet circular sempre amb els llums llargs sense enlluernar els vehicles que circulin per davant, o que vinguin de cara. L’hem provat, i és realment eficaç. La gràcia rau en el fet que el sistema adapta constantment la profunditat i el feix de llum a cada circumstància de trànsit que troba, a través de la lectura que fa una càmera que retalla l’àrea il·luminada quan coincideix amb un altre cotxe, sense perdre eficàcia a l’entorn de tot el que l’envolta. Molt pràctic, sobretot en viatges llargs, ja que redueix l’estrès d’anar jugant amb els llums en funció del trànsit que trobem i, a la vegada, redueix considerablement la fatiga visual.

Aquest cotxe disposa de seients ergonòmics en tota la gamma, capaços de fer massatges als ocupants, i que també disposen del ja conegut sistema de calefacció, al qual ara se n’afegeix un de refrigeració, no menys interessant segons les condicions que ens anem trobant a cada època.

I com era esperable, l’Astra va equipat amb diversos sistemes d’ajuda a la conducció: càmera de visió posterior, ajuda a la frenada d’emergència, corrector de trajectòria, lector d’angle mort, reconeixement de senyals, avisador de canvi involuntari de carril, alerta de col·lisió frontal, assistent d’aparcament, controlador de velocitat de creuer…

OnStar, a la recerca de la connectivitat total

L’Astra ve equipat amb el sistema de mobilitat connectada i de serveis d’assistència personal OnStar, que comunica contínuament Opel amb els seus clients. Des que a l’agost va començar en altres models de la marca fins ara ja hi ha 5.000 usuaris registrats a Espanya. Als EUA fa 19 anys que funciona.

L’OnStar es pot identificar per un petit mòdul amb tres botons, al costat del retrovisor central. El botó blau diagnostica l’estat del vehicle a l’instant (condició dels pneumàtics, pressions, nivells d’oli...) i ens permet descarregar l’adreça d’alguna destinació concreta (carrer, restaurant, hotel, cinema...) sense haver de recórrer al navegador.

El vermell envia un senyal SOS -a l’estil de l’eCall, que encara no és obligatori a Europa-, i el tercer permet ocultar la localització del vehicle però sense renunciar a enviar una comunicació d’emergència si detecta que el cotxe ha tingut un accident.