LA GUANTERA

Ocasió: a Montjuïc plouen cotxes d’oferta

L’edició d’enguany segurament superarà les 30.000 persones que van assistir al saló l’any passat. / FIRA DE BARCELONA Zoom

Demà passat tancarà les portes la 34a edició del Saló Ocasió, que durant deu dies ha ocupat dos pavellons del recinte firal de Montjuïc. Fins aleshores no coneixerem el volum de negoci d’aquesta fira dedicada al vehicle garantit, però, a pesar de la pluja caiguda els dies clau de la mostra, tot sembla apuntar que serà encara millor que l’obtingut l’any passat.

El 2013, 30.000 persones van assistir al saló, i van comprar 1.793 cotxes seminous, el 85% dels que hi havia exposats; això va significar un conjunt de transaccions equivalents a 35 milions d’euros. Les xifres són prou significatives per entendre la importància del mercat d’ocasió, cada vegada més transcendent, sobretot en el mercat català, on es despatxa un de cada cinc cotxes de segona mà que són transferits en el conjunt de l’Estat.

Segons afirmen des de Faconauto -la patronal dels concessionaris d’automòbils-, durant els vuit primers mesos de l’any els seus agremiats no han pogut cobrir tota la demanda de 35.000 vehicles usats que havien sol·licitat els teòrics compradors. De fet, segons Jaume Roura -president de l’entitat-, “l’estoc de vehicles usats ha quedat curt per atendre més de 22.000 demandes de cotxes de fins a dos anys d’antiguitat, que són els que van més buscats”.

Les estadístiques ens diuen que el 10,4% de les vendes de cotxes usats correspon a vehicles d’aquesta franja d’antiguitat, a pesar que des de la web www.coches.net apunten que el 50,7% de les demandes de vehicles d’ocasió es concentra en productes d’un preu inferior als 7.000 €.

Un informe de l’agència MSI (Sistemes d’Intel·ligència del Mercat) anuncia que des del gener s’han venut a Catalunya 255.950 turismes i totterrenys d’ocasió, un increment d’un 9,6% respecte a l’any passat.

El 28,8% d’aquestes operacions es fan a través dels concessionaris de les marques, o mitjançant empreses especialitzades en aquest àmbit de la compravenda; una xifra encara desproporcionadament baixa, sobretot si tenim en compte els riscos que comporta l’adquisició d’un producte entre particulars i, sobretot, l’esfereïdora literatura que sovint llegim sobre la manipulació dels comptaquilòmetres i altres fraus plens d’enginy.

Tot i l’empara de la llei de garanties als compradors, està clar que la cobertura que assegura una transacció amb un agent professional és molt més solvent que amb un particular; en el cas de les operacions fetes a Ocasió, donen un mínim d’un any de garantia, ampliable en la majoria dels casos.

Els més de 2.000 cotxes que aquests dies hem vist a Montjuïc han hagut de passar prèviament una revisió que acredita les condicions dels cotxes exposats i preparats per a la venda; l’empresa Dekra, coneguda a tot Europa, ha estat l’encarregada de validar aquestes certificacions, cosa que representa un doble motiu de tranquil·litat i de confiança per als compradors.

Al Saló Ocasió podem veure com la presència de les divisions dedicades a comercialitzar cotxes de gerència, vehicles de quilòmetre zero o flotes procedents de rèntings i de lísingsde les principals marques encara és més important que l’any passat. Un fenomen que corrobora, com diu Jaume Roura, que “ara les preferències dels compradors estan canviant” i que “el mercat d’ocasió ja és la primera opció per al 60% dels potencials compradors d’un vehicle”.

A Lleida arrelen millor les vendes dels usats

Segons les dades facilitades pel Gremi i la Federació de Venedors de Vehicles a Motor, a Catalunya per cada cotxe nou se’n venen 2,3 d’usats. A Lleida la proporció es dispara, i per cada vehicle a estrenar en despatxen 4,5 d’ocasió, una xifra que fins i tot està per sobre de la d’alguns països en què l’adquisició de vehicles usats està consolidada.

Tot i que és a la demarcació de Barcelona on hi ha més vendes (174.122 unitats en deu mesos), l’increment més important des del gener fins al novembre l’hem vist a Lleida, amb un creixement d’un 11% (amb 18.940 transaccions en total).

L’anàlisi de vendes per models destaca que el bestseller dels usats a Catalunya és el Seat Ibiza, seguit del Volkswagen Golf i del Renault Mégane; un podi que, encara que no és gaire diferent, no coincideix exactament amb el de vendes de vehicles nous acumulades els primers onze mesos de l’any, que lidera precisament el Renault Mégane (26.373 unitats).