LA GUANTERA

Nous Audi: els Ultra són els moderats

La gamma Ultra inclou productes sostenibles i eficients aplicant tecnologies avançades a cotxes amb motors tèrmics. / AUDI Zoom

BMW és el primer fabricant mundial de cotxes del sector premium, i Audi és el segon, amb només 70.000 matriculacions per sota durant l’últim curs comercial. La Xina, amb 578.932 unitats venudes el 2014, és el principal mercat per a la marca dels anells; a Espanya l’any passat van vendre 37.000 automòbils, que han fet que sigui el setè lloc on es venen més models. El 2014, Audi va vendre més d’1,7 milions de cotxes a tot el món; va ser un magnífic exercici, i això que ja venien d’un lleuger increment de vendes de l’any anterior.

La casa alemanya es vanta d’haver reduït 20 grams de CO en les emissions de tots els seus cotxes, una xifra que pot semblar minsa si no fos per l’elevat esforç que això significa. Aquest és el seu repte principal, i per això han enfocat tots els esforços en la creació de nous vehicles, movent-se en un espectre que inclou cotxes híbrids, híbrids que es poden endollar, elèctrics purs i automòbils moguts per una pila de combustible.

La materialització d’aquests propòsits la trobem en la creació de la gamma Ultra, que inclou productes més sostenibles i eficients, aplicant tecnologies avançades a cotxes amb motors tèrmics, de combustió, per optimitzar-ne el rendiment. Aquest concepte també l’apliquen als centres de producció, i als concessionaris on despatxen els cotxes fabricats amb aquestes premisses.

A Audi, que van ser pioners en la utilització de l’alumini de manera massiva als seus cotxes, han continuat insistint en la recerca de nous materials per alleugerir els productes fabricats, i buscant noves solucions tecnològiques per rebaixar-ne el pes. Cada gram compta. De fet, la marca apunta que per cada 100 quilos d’estalvi es pot reduir el consum fins a 0,3 litres. Això ho podem comprovar en el nou Q7, per exemple, que és 300 quilos més lleuger que l’anterior!

Però no és només això. La millora de l’aerodinàmica, l’ús de l’ start&stop, els recuperadors d’energia (de frenada i acceleració), etc. ajuden a fer realitat aquests propòsits.

La gamma Ultra parteix de vuit models diferents, que s’arriben a presentar en 41 versions ja disponibles als concessionaris de la marca (que, de mica en mica, es van reformant per adequar-se a aquesta filosofia de sostenibilitat desitjada). Entre tots trobarem cotxes amb tota mena de carrosseries; motors de tres, quatre i sis cilindres; caixes de canvis manuals o automàtiques; consums que van dels 3,2 als 6,2 litres, i nivells d’emissions contaminants de CO que comencen als 85 grams i que s’enfilen només fins als 144 per quilòmetre.

Si repassem la història dels avenços tecnològics de la marca a la recerca d’aquesta eficiència, veurem que primer van començar aplicant un turbo compressor als motors TFSI, i després van anar incorporant tecnologies pròpies com el Valvelift System o la Cylinder on Demand, que desconnecta els cilindres del motor que no són necessaris si el règim de gir del propulsor no els demana.

Amb els TDI van aplicar primer el sistema common rail, i després van introduir els sistemes d’injecció d’alta pressió.

Audi es proposa ara que el següent pas sigui la combinació dels motors sobrealimentats -turbo- amb els grups motrius elèctrics. Les combinacions híbrides acoten el creixement dels elèctrics en solitari cada vegada més.

Més models nous, menys consum, el mateix preu

Tot i que de moment representen el 4,6% del mercat, i un 29,5% del segment premium, a Audi no en tenen prou, i per això han anunciat la inversió de ni més ni menys que 24.000 milions d’euros (!) en els pròxims quatre anys per a la creació de models nous. Una xifra absolutament hiperbòlica, que mareja, però que ens dóna una idea molt clara de quin és el nivell de compromís d’aquest fabricant en la recerca de la sostenibilitat energètica, i el seu grau de contribució a millorar el medi ambient.

En el cas de la gamma Ultra, ara ja tenim els A1, A3, A5, A5, A6, AT i TT, però ja acaba d’arribar el nou Q3 amb un motor TDI 2.0 que dóna 150 CV. Aviat, al maig, ho farà també l’A8 Quattro Tiptronic, amb un propulsor 3.0 TDI que anuncia unes emissions de només 149 g.

Cotxes molt interessants, encara que la joia promet ser el nou Q7 E-tron Quattro, que, amb 374 CV, diuen que serà el Q7 més ràpid i eficient, amb un consum de només 1,7 litres en 100 quilòmetres. Increïble.

A3 E-tron: el primer Audi que es pot endollar

És un cotxe important. Els jugadors del Barça i del Madrid han sigut claus en la seva promoció al mercat estatal. I no arriba sol. El 2013 vam conèixer l’A3 Sportback G-tron, que funciona amb gasolina o amb gas natural comprimit, i aviat coneixerem la versió H-tron, amb pila de combustible (hidrogen). Però hem tingut l’oportunitat de provar a fons l’E-tron, i ens ha encantat.

Equipat amb motor TFSI de 150 CV i un elèctric de 75 kW, la potència conjunta és de 204 CV, amb un increïble parell motor de 350 Nm.

Vinculat a un canvi automàtic de sis marxes, aquest cotxe només gasta 1,6 litres i genera unes emissions de tan sols 37 g de CO.

Amb el motor elèctric podem fer 50 km, mentre que el tèrmic ens dóna una autonomia de 890 km addicionals, a la vegada que carrega el seu company de viatge. Tot plegat: que amb aquest cotxe no hem de patir per l’estrès que sovint generen els elèctrics purs per les distàncies limitades que poden cobrir. Així sí.