12/05/2012

Nou Seat Ibiza: el repte de continuar sent líders

3 min

Seat és l'única marca del grup Volkswagen que continua tenint pèrdues. Fins i tot l'elitista Bentley ja guanya diners. L'any passat la firma catalana va reduir el seu dèficit un 27% comparat amb l'exercici anterior. Però 225 milions d'euros de color vermell encara són molts diners. La clau per capgirar la situació, ho va dir James Muir -l'anglès que presideix Seat-, passa per vendre més a l'exterior i per consolidar els productes a base de qualitat i competitivitat. Entre aquests productes s'ha de destacar l'utilitari urbà Mii, el futur Toledo, el León de 5 portes i, sobretot, l'Ibiza, el cotxe més venut a la història de la firma, amb 4.650.000 unitats despatxades des que es va presentar al saló de París del 1984. Seat té com a objectiu perpetuar més temps el lideratge que aquest cotxe ha tingut en el seu segment del mercat des de fa més d'una dècada.

El disseny de la nova generació de l'Ibiza, que no varia gaire de dimensions, està inspirat en els recents concept cars de la marca que hem tingut ocasió de veure als últims salons internacionals de l'automòbil. La combinació de les millores aerodinàmiques que ha assolit la carrosseria nova amb la utilització de pneumàtics ecològics de fregament baix ajuden a optimitzar el rendiment dels motors des del punt de vista d'una conducció més sostenible. Els canvis més importants apareixen al davant del cotxe, amb un capó dividit en dues meitats, una graella frontal més gran, para-xocs nous tant al davant com al darrere, modificacions en el disseny dels llums -que ara adopten una forma triangular en V-, fars de boira revisats, i llandes remodelades.

A dins trobem instruments nous, amb formes diferents i, sobretot, materials de nova generació utilitzats per fer cotxes d'alta qualitat i més tecnològics. Potser la seriositat que trobem a l'interior peca d'un rigor excessiu que contrasta amb el dinamisme que transmet per fora.

El nou Ibiza estarà disponible en 3 carrosseries diferents: la de 5 portes, la SC -que en té 3- i la ST, la familiar, i 3 nivells d'acabats: Reference, Style i FR. La gamma de motors és amplíssima, ja que té fins a 10 opcions diferents: 6 gasolina i 4 dièsel. Les opcions de transmissió també són àmplies, amb 3 canvis diferents -manual de 5 o 6 velocitats, i automàtic DSG de 7, amb doble embragatge- que, lògicament no estan disponibles en totes les motoritzacions. De tots els propulsors destaca l'anomenat E-ecomotive, un dièsel 1.2 de tres cilindres que, segons el fabricant, només gasta 3,4 litres i emet tant sols 89 g de Co2 per km. A l'altra banda d'aquest motor de 75 cavalls (hi ha un gasolina que en té 60), trobem el 1.4 TSI de 150, que porta el canvi manual automatitzat DSG, manipulable a través d'una palanca convencional, sense lleves darrere del volant. La possibilitat de poder triar entre totes les carrosseries, motors, nivell d'acabats i canvis de marxes fa que l'Ibiza presenti 43 versions diferents!

En general aquest Seat incorpora més equipament a totes les versions del que podríem trobar en la generació anterior, i fins i tot a un preu molt més baix, que pot estar entre 500 i 2.000 € per sota de les últimes edicions, segons l'opció triada.

La presentació del cotxe als mitjans de comunicació de tot el món començava amb la projecció d'un vídeo fantàstic amb imatges d'una Barcelona ultramoderna i paisatges impressionants de Catalunya. A continuació hi apareixia un rètol amb un missatge que deia "Som espanyols i alemanys". Potser caldria recordar-los on és Martorell i quin govern ha posat la seva economia al servei de la consolidació d'aquesta marca a través de determinades concessions en moments de vaques grasses. És bo que s'amoïnin per vendre cotxes a la Xina, però també convindria no perdre de vista que és el comprador local el que encara confia més en aquests productes fets a casa. Està bé que a Seat s'apassionin per la perfecció i s'emocionin per la tecnologia. Però no els costaria gaire ser una mica més receptius al territori que els acull, a la llengua i la cultura del país que els necessita. Si això no funciona, si aquesta sensibilitat no hi és, potser ja tenim l'explicació de per què l'Ibiza no es diu Eivissa.

FITXA TÈCNICA

PREU: d'11.950 a 19.880 €

EMISSIONS: de 89 a 139 g de Co2/Km

MOTORS: 6 gasolina (de 60 a 150 CV) i 4 dièsel (de 75 a 143 CV)

CANVI: manual de 5 o 6 vel., o automàtic DSG de 7

TRANSMISSIÓ: al davant

PES: de 1.049 a 1.165 kg

MIDES: 406 x 169 x 142 cm

MALETER: de 284 a 1.164 l

DIPÒSIT: 45 l

stats