LA GUANTERA

Ni Colau atura la tornada de les motos a Montjuïc

Les motos, protagonistes a Montjuïc. / ARA Zoom

Tot i que l’Ajuntament és un dels principals accionistes de Fira de Barcelona, la seva participació al saló Motoh!, que ahir va obrir les portes a Montjuïc, es limita a cedir la Guàrdia Urbana per als habituals treballs de vigilància, com va informar Jordi Freixas, codirector de la iniciativa. Deu ser un exercici més de coherència amb l’eslògan “Menys motors i més pedals” que tant agrada a la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, i que ja hem vist abans amb la desvinculació del consistori dels Harley Davidson Day’s, que tant d’èxit havien tingut.

Independentment d’aquesta negació a la realitat dels 300.000 desplaçaments en moto que, segons el Servei Català del Trànsit, hi ha cada dia a Barcelona (ciutat amb 263.000 motos), la mostra significa la recuperació d’un saló dedicat íntegrament a la moto, vuit anys després de l’última vegada i com a continuació de Moto BCN, que havíem vist recentment a l’Hospitalet.

Segons Freixas, unes 18.000 persones passaran aquest cap de setmana pels trenta mil metres quadrats dels pavellons 1 i 3, on trobaran 85 expositors i més de 300 marques del sector de les dues rodes. “La revifada de les vendes dels dos últims cursos ha motivat la tornada del saló, tot i que encara estem lluny dels temps en què es venien 250.000 motos anuals a l’Estat”, afirma Jordi Bracons. L’altre codirector de Motoh! opina: “El saló anirà creixent a mesura que el mercat es recuperi, i ens hi anirem adaptant. De moment els visitants hi trobaran les principals marques representades i nou models nous”.

Motoh!, certamen que avui i demà obre de deu a vuit, és un saló dinàmic amb una secció de proves de 10.000 metres quadrats, amb diversos circuits i dividida en diverses àrees, com ara l’Academy del SCT, amb dues pistes; un sector per provar motos elèctriques, com la catalana Volta; l’opció de fer recorreguts externs amb models nous guiats per monitors que proposa la revista Solo Moto ; una plataforma per a exhibicions de pilots professionals, o una part en què els simuladors de conducció d’Honda i els que permeten reviure les sensacions dels pilots de l’equip Yamaha Movistar als GP centren el protagonisme.

Continua la revifada de vendes de motos

César Rojo, director general de KTM, ha accedit fa pocs mesos a la presidència rotatòria d’Anesdor: “Abans es parlava de fabricants, d’importadors, de distribuïdors… Això són conceptes del segle XX. Ara quan ens referim a tots aquests agents cal parlar d’unitats de negoci. I perquè aquest negoci rutlli nosaltres no demanem un pla PIVE -no tindria sentit-; exigim un tractament fiscal de les motos noves molt més equitatiu, i que no ens penalitzi tant en relació a les usades, com passa”, afirma.

Tot i que la Setmana Santa ha caigut molt aviat i això pot haver condicionat les vendes al març, les xifres del primer trimestre són bones: és el millor inici d’any per al sector des del 2011 en un mercat que va arribar a ser el segon d’Europa, però que actualment s’ha de conformar amb la quarta posició en vendes.

En aquests tres primers mesos -amb bon temps i poca pluja- s’han venut a Espanya 28.499 motos i 3.147 ciclomotors, a banda de 1.199 vehicles lleugers especials més. Això suposa un augment del 16,2% respecte del primer trimestre del 2015 i confirma l’evolució que ha experimentat el sector en els dos últims anys. A Catalunya la millora encara ha sigut més significativa, un 19% gràcies a les 8.322 motos i als sorprenents 772 ciclomotors (un 29% més), la majoria corresponents a flotes empresarials elèctriques. Tenint en compte que la comunitat representa el 29% de les vendes de l’Estat, el pes d’aquestes xifres té molt impacte.

Les previsions per al 2016 són “moderadament optimistes”, diuen Rojo i Riaño, que esperen un creixement del mercat espanyol d’un 9,8% per arribar a les 162.000 unitats, i d’un 14% per a Catalunya, on confien vendre 44.300 motos. La majoria continuaran sent escúters de 125 cc, la categoria més popular.

Motos velles: perilloses i contaminants

Independentment de les propostes que de manera particular puguin fer els concessionaris presents a Motoh! als visitants, el saló no està enfocat a la venda de motos usades sinó a la de productes nous. Per això hi podrem contemplar les principals novetats del mercat. De tota manera, la realitat del parc actual de motos i ciclomotors a l’Estat és preocupant, i això amoïna els responsables del sector.

La venda de cotxes nous a Espanya va créixer per sobre del 20% l’any passat, mentre que la de vehicles usats només ho va fer un 6,4%. El 2012, per exemple, en plena crisi, per cada cotxe nou se’n venien dos d’usats; amb la revifada econòmica, la ràtio ara és d’1,7, i aviat caurà fins a l’1,5 per l’envelliment del parc, que redueix el mercat d’ocasió. En motos passa a l’inrevés, en part perquè l’antiguitat del parc de vehicles de dues rodes a Espanya és de 14,7 anys. Això és moltíssim i preocupa tant des del punt de vista econòmic com mediambiental.

“Urgeix una renovació. No té sentit que els fabricants inverteixin en tecnologies sostenibles, a fer motors que s’adaptin a la normativa Euro IV, en sistemes d’alimentació per injecció, a aplicar l’start-stop als models ciutadans… si després tenim un parc tan contaminant com l’actual”, diu José María Riaño, secretari general d’Anesdor, l’entitat que agrupa més de 29 empreses del sector, que comercialitzen 47 marques diferents.

Actualment, segons aquest organisme, per cada moto nova que venen, en surten tres d’ocasió; però el 2006, durant els anys de bonança econòmica, quan es batien contínuament els rècords de vendes mes a mes, la relació era de 0,73 motos usades per cada moto nova. Ara tornem a posar en circulació massa motos velles, contaminants… i perilloses. Perquè més enllà d’aquest motiu de preocupació hi ha el de la seguretat, com demostra una dada demolidora: les motos implicades en accidents de trànsit tenen una mitjana d’edat de 12,5 anys.

Renovar el parc de motocicletes i ciclomotors de l’Estat no és, doncs, només una necessitat econòmica per als agents implicats en el sector; també és, fonamentalment, un requeriment ecològic i de seguretat.