14/04/2012

Up, Mii i Citigo: la Santíssima Trinitat del grup Volkswagen

3 min
Up, Mii i Citigo: la Santíssima 
 Trinitat del grup Volkswagen

Johann Sebastian Bach va compondre el 1742 una de les seves obres més conegudes, les Variacions Goldberg : unaària que serveix de suport per a trenta variacions posteriors lligades per una mateixa base harmònica. Com en aquella composició, avui ens trobem amb tres cotxes diferents i un sol automòbil de debò.

El grup Volkswagen s'ha decidit a atacar amb força el segment dels cotxes urbans, i ho ha fet amb un vehicle de només tres metres i mig de llarg, capaç de transportar amb comoditat quatre passatgers i equipat amb un motor de gasolina de tres cilindres. Aquesta realitat que ja envaeix els concessionaris de tot Europa la fabriquen a la factoria de Bratislava, a Eslovàquia, a menys de quatre-cents quilòmetres de Leipzig, on Bach va compondre les comentades variacions. I d'allà, amb els mínims senyals d'identitat que caracteritzen cadascun dels tres productes, surten el Volkswagen Up, el Seat Mii i l'Skoda Citigo. Tres interpretacions diferents d'una mateixa partitura, però amb el mateix coixí harmònic.

Només es diferencien per petits canvis en el disseny exterior, ja que per dins -a banda dels colors de les tapisseries- només els distingirem per l'escut que porten al mig del volant.

I per què n'ha fet tres? La capacitat de penetració de cada marca és diferent segons el mercat de què es tracti. Això també condiciona el preu, que no és el mateix a cada lloc, on, a més, tenen diferents nivells d'acabat propis. Al mercat espanyol, en teoria, el Seat és el més econòmic. A Alemanya passa el mateix amb els Volkswagen, i qui despunta als països de l'Est és el cotxe identificat com a Skoda.

El Mii/Up/Citigo destaca per l'espai interior, tot i ser petit per fora, i per un maleter generós (251 litres, ampliables a 951). L'amplada d'aquesta plataforma permet que els passatgers puguin viatjar amb una folgança sorprenent a les places del darrere. Un ocupant que faci 1,80 hi cap amb comoditat -cosa rara- sense tocar amb els genolls al seient del davant ni amb el cap al sostre. Per fi algú ho ha aconseguit en aquest segment.

La seguretat ve avalada per la distinció de cinc estrelles a les famoses proves EuroNCAP, però també pel fet d'incorporar (com a opció) un sistema de frenada d'emergència que s'activa automàticament quan anem a menys de 30 km/h, que és molt pràctic sobretot en conducció ciutadana perquè minimitza el risc de topades als embussos.

El motor que mou aquests tres cotxes és, inicialment, un tres cilindres d'un litre de capacitat disponible en dos nivells de potència: 60 i 75 CV, més que suficients per a l'ús al que va destinat aquest model capaç de gastar poc (per sota dels 4,5 l / 100 km) i contaminar menys.

Aquest triumvirat urbà destaca per ser molt pràctic. Sobretot a la ciutat, però també ens permet fer petits desplaçaments interurbans amb comoditat i, el més important: amb seguretat.

Com que té una bona amplada de vies i pesa poc, el comportament del cotxe és àgil i fàcil de maniobrar, amb molta solidesa als revolts i bona estabilitat en qualsevol situació. El 600 ha ressuscitat en versió moderna, segura, tecnològica i més confortable. Tres cotxes diferents però iguals, una mateixa filosofia.

FITXA TÈCNICA

  • PREU: Seat, de 8.690 a 10.690. Volkswagen, de 9.720 a 12.410. Skoda, no disponible encara.
  • EMISSIONS:
  • 105-108 g/CO/km
  • MOTOR: 999 cc, 3 cil, gasolina, injecció directa, de 60 o 70 CV
  • CANVI: Manual, 5 velocitats, o automàtic al VW
  • MIDES: 354x164x149 cm
  • PES: 929 kg
  • MALETER: 251 litres,
  • (ampliable a 951 litres)
  • DIPÒSIT: 35 litres
stats