LA GUANTERA

L'esperit de Montesa fa créixer Honda

A les parets de la fàbrica que Montesa-Honda té a Santa Perpètua de Mogoda s'hi poden llegir diversos missatges de motivació. N'hi ha un que parla dels Tres Orgulls que Soichiro Honda, el fundador de la companyia, va voler encomanar als treballadors del seu imperi: el de fabricar amb entusiasme productes de qualitat, el de vendre'ls amb energia i el de viure la satisfacció plena dels que els compren i els frueixen. Filosofia japonesa, cent per cent.

Aquesta setmana els més de 300 treballadors que el grup d'empreses Honda aglutina a Catalunya han viscut un quart orgull: la inauguració d'un espectacular centre logístic -el setè que la marca de l'ala daurada té a Europa- que servirà per emmagatzemar i distribuir recanvis per a tots els seus productes a Espanya, Portugal, el sud de França, i en un futur immediat també al nord d'Àfrica. De fet, a l'acte de presentació, Minoru Kato, director d'Honda Motor Europe, va parlar del començament de la producció i venda a Nigèria i Kènia.

Un quart orgull, sí, però sobretot un argument de confiança per al manteniment dels seus llocs de treball en un sector tan inestable com aquest.

L'Honda Logistics Center (HLC) ha significat una inversió de 12 milions d'euros en una nau de 24.800 metres quadrats, construïda en temps rècord, a on hi ha 48.000 referències de recanvis i accessoris de la marca. Trenta-nou treballadors s'encarreguen de la gestió d'aquest estoc, que ara mateix ocupa un 60% de l'espai global disponible, la meitat del qual està destinat a les motos.

Honda es va establir a Catalunya el 1979, i set anys després va comprar la marca catalana Montesa. Aquella operació va salvar la firma fundada per les famílies Permanyer i Bultó d'una desaparició segura com la que van viure Sanglas, Bultaco, Ossa (ara recuperada), Mototrans, Merlin i, més recentment, la llegendària Derbi.

La casa japonesa sempre ha confiat en Catalunya, i referma la seva aposta pel país amb la creació de l'HCL, que, per Yukitoshi Fujisaka, president de Montesa-Honda, significa la "fusió de la logística i la producció, un mètode que enfortirà la marca i la farà més competitiva per al futur".

El març del 2010 es va deixar de fabricar l'última Honda que es muntava en aquesta nau: la versió de la Deauville destinada al mercat americà. Ara ja no s'arma cap Honda a Catalunya perquè la crisi del mercat i la deslocalització van desplaçar la producció a altres indrets, com Itàlia, a on la marca té una factoria molt important. A la fàbrica catalana es produeixen alguns components per al centre italià, i un únic model sencer per a tot el món: la Montesa Cota 4RT260, amb la qual Toni Bou ha guanyat els seus mundials de trial. "Els títols són importants -apunta Pere Ferrer, un dels mecànics històrics del departament de competició de la marca, ara amb un important càrrec gestor-, però el més satisfactori és que molts dels components d'aquesta moto estan fets per proveïdors locals, com el xassís, íntegrament construït aquí".

Honda va garantir la continuïtat de Montesa i ara, gairebé trenta anys després, és precisament la marca catalana la que amb la fabricació d'un model estrella salva l'orgull històric d'aquest matrimoni que, si no produís cap moto sencera aquí, a casa seva, viuria la sensació del que vol tenir fills però no pot.

El conseller es fica els japonesos a la butxaca

La inauguració de l'HLC és un argument que dóna força per rebatre les declaracions del ministre Soria, que el dia abans veia "normal que marxin les multinacionals de Catalunya si el procés sobiranista va cap endavant". Però dijous el conseller d'Empresa i Ocupació no únicament estava satisfet per aquesta "aposta estructural que demostra que internacionalització i innovació van de bracet, i un centre com el d'Honda és una mostra d'innovació".

Puig va reconèixer que, per ell, l'acte era especialment emotiu i va sorprendre a tothom quan va encapçalar el parlament dient que, "de jove, era client de Montesa perquè anava amb una Cota 247, i ara ho sóc d'Honda perquè em desplaço amb una SilverWing 600". En sentir aquestes paraules, el grapat d'executius japonesos que van assistir a l'acte van esclatar en aplaudiments i reverències per la declaració del conseller. Puig també va explicar a l'ARA que abans de tenir la moto de trial es movia amb una Mobylette.

Cota 4RT260: la joia de l'aliança Montesa-Honda

Entre cent i cent cinquanta treballadors -en funció de la demanda del departament comercial i de l'època de l'any (la producció s'intensifica entre setembre i desembre)- treballen a la cadena de muntatge de Santa Perpètua de Mogoda per construir setze unitats diàries de la moto que els ha donat la mateixa quantitat de títols mundials de marques.

En total, 1.100 Monteses Cota fetes a Catalunya arriben anualment al mercat internacional del trial, cada vegada més petit, tant per la recessió econòmica com per les restriccions que hi ha per a la pràctica d'aquest esport per raons de protecció mediambiental. Una situació que contrasta amb un dels lemes de la marca: "Un cel blau per als nostres fills", que va recordar Koji Yamaguchi, president de la marca a Europa. El motor, de quatre temps, està fabricat al Japó, però es munta aquí amb la resta de components, alguns mecanitzats a la mateixa fàbrica, i d'altres produïts per subministradors externs, la majoria dels quals de proximitat.