LA GUANTERA

León SC: denominació d'origen, feta aquí

Quan fa gairebé trenta anys intentava aprendre a fer retransmissions amb l'equip de Futbol en català de Ràdio Barcelona (al costat d'Eduard Boet i Antoni Bassas), el mestre Puyal sempre ens deia que els oients ens havien de triar no només perquè ho fèiem en català sinó, sobretot, perquè ho fèiem bé.

Amb la tercera generació del León, a Seat es vanten d'haver creat un producte nascut íntegrament a Martorell; concretament, sortit del Centre Tècnic, on treballen més de mil enginyers, tècnics i dissenyadors que desenvolupen models per a tot el grup Volkswagen, i que fan d'aquest lloc consagrat a l'R+D per a cotxes en una referència per a tot el sector de l'automoció. Però, sobretot, a Seat s'estarrufen per la qualitat que traspua el nou cotxe.

Ara arriba una segona carrosseria, la de tres portes, coneguda com SC. I a finals d'any en presentaran una altra: la familiar, denominada ST. El León SC ja el vam veure al Saló de Ginebra; ara és una realitat a punt d'arribar als concessionaris des de 14.490 €.

Amb l'alemany Jürgen Stack-mann com a nou president en substitució del britànic James Muir -en el càrrec gairebé quatre anys-, aquest és un any molt important per a Seat. No únicament per la quantitat de models nous que incorpora al mercat, sinó perquè el 2013 ha de marcar el camí de la desaparició dels números vermells al seu compte de resultats. De fet, el primer trimestre de l'any aquesta és l'única marca generalista que ha crescut; poquet (un 2,3%), però ho ha fet. El motiu: la incorporació dels nous models, com el Toledo i aquest León.

En un any de molts aniversaris per a la marca que fa 60 anys va produir el seu primer model -el 1400-, aquest León SC és el primer compacte de tres portes que fabrica Seat, tot i que abans ja havien fet altres cupès, però amb cinc portes, com el 124 Sport, el Bocanegra i el 128. Actualment, els tres portes representen el 53% del segment C, d'aquí l'aposta de la marca per aquesta carrosseria que, com la ja coneguda, està muntada sobre la plataforma MQB de Volkswagen, la mateixa que serveix com a base per altres models del grup.

L'SC no és un León al qual hagin tret les portes del darrere. És un cotxe nou, amb un disseny que modifica el volum total del cotxe. Externament té alguns canvis a tot arreu que fan que les proporcions siguin diferents al model conegut fins ara. L'SC té menys distància entre eixos -el que el fa més àgil quan encadenem revolts ràpids-, presenta una línia lateral més baixa, i disposa d'un vidre posterior més angulat que el cinc portes.

A dins, el cotxe manté l'essència original, amb tots els comandaments, que són molt intuïtius, orientats al conductor i mantenint la línia de la carretera, que ara és més visible perquè ha incrementat la superfície dels vidres en un 12%.

Algunes versions, com la FR, disposen del Seat Drive Profile, que permet triar diferents opcions de conducció que afecten la potència, la direcció, el canvi, el soroll del motor i fins i tot la llum ambiental.

De moment, el nou Seat disposa de cinc motors de gasolina (de 86 a 180 cv), i quatre dièsel (de 90 a 184) i tres nivells d'acabats.

El León SC és el més lleuger del seu segment, amb una reducció de vint quilos respecte a la carrosseria coneguda. Comparat amb l'anterior generació, pesa 110 quilos menys.

La feina del Centre Tècnic de Martorell també la trobem en l'increment del volum del maleter (39 litres més), la millora d'un 10% en l'aerodinàmica i la reducció d'un 15% de les emissions de CO. Alguns exemples de bona feina, i feta a casa. Seat, parit a Catalunya, oi?