LA GUANTERA

Kia Niro: híbrid i sostenible, a bon preu

El Kia Niro, per preu i disseny, s’enfoca al públic més jove. / KIA Zoom

La venda de vehicles alternatius (elèctrics i híbrids, fonamentalment) ha representat els últims mesos un 4% de les vendes de cotxes a l’Estat. La xifra encara pot semblar poca cosa, però el creixement d’aquestes matriculacions, tot i que moderat, demostra que les noves tecnologies es van incorporant de mica en mica al parc automobilístic per aportar una mobilitat més sostenible i segura. A l’agost ja s’havien venut tants cotxes híbrids en el mercat nacional com en tot el 2015: gairebé 20.000, cosa que representa un creixement d’aquest segment del 70,79%.

Un dels últims productes que s’han incorporat a l’oferta existent és el Kia Niro, un SUV híbrid creat sobre una plataforma nova, de mides semblants a les d’un turisme compacte com ara un Volkswagen Golf, un Seat León o un Renault Laguna. Aquest model utilitza tecnologia híbrida, que combina un motor elèctric de 44 cavalls, i un de tèrmic -de gasolina- de 105. La suma dels dos significa una potència equivalent als 141CV. La proposta del fabricant coreà neix amb la voluntat d’oferir un cotxe a un preu més contingut que els que presenten altres marques amb un nom més consolidat, i que tenen tarifes del sector premium. El competidor més directe del Niro és l’Ioniq de la germana Hyundai, amb qui comparteix bastidor, mecànica i canvi, encara que està en un esglaó lleugerament superior pel que fa als acabats. Però, sobretot, pel preu i concepte ho són els Toyota Auris i Prius+, que s’estan quedant desfasats a tota velocitat davant de les alternatives més noves.

Quan pugem en aquest Kia ens trobem amb una posició de conducció lleugerament elevada, amb una visibilitat pròpia d’un totterreny més que d’un turisme. La qualitat dels components i la seva distribució és molt acceptable tenint en compte el preu d’aquest cotxe. L’habitabilitat de les places posteriors és molt bona, i el maleter -sense ser molt gran- té una capacitat suficient perquè la ubicació de les bateries (d’ió liti) del motor elèctric -situades sota els seients del darrere- no comprometi l’espai per al transport.

En marxa, el Niro destaca per un comportament vigorós, amb una bona acceleració per la potència que té, més que suficient. Aquesta és una virtut molt destacable, sobretot en l’univers dels cotxes híbrids, que de vegades es caracteritzen per una resposta una mica ensopida. El cotxe comença amb la responsabilitat del motor elèctric, i tot sol tria el moment en què ha d’actuar la unitat de combustió interna en funció del ritme de conducció que fem.

Com en la majoria d’aquests vehicles, el Niro disposa d’una pantalla en què podem veure la gestió de l’energia, representada per un gràfic d’un arbre, al qual van creixent les fulles en funció del nivell de sostenibilitat que siguem capaços de mantenir amb la nostra conducció. A més, al tauler de control hi ha un indicador que ens informa d’aquest aspecte, i que ens adverteix d’una actitud agressiva si abusem del grup tèrmic. Interessant... i dissuasiu a la vegada.

Aquest Kia té un canvi de marxes automàtic de sis relacions, amb doble embragatge, que preveu una alternativa d’accionament manual en el programa Sport. La suavitat amb què enllaça les marxes, sense estrebades ni brusquedats, també és una característica que s’ha de destacar d’aquest cotxe. El comportament dinàmic és correcte, en part gràcies al bon treball que s’ha fet en les suspensions posteriors. Un punt que cal millorar és, probablement, el de l’eficàcia dels frens, amb una capacitat d’aturada una mica massa gomosa.

Aquest cotxe incorpora diverses tecnologies de seguretat que són molt d’agrair, com l’avisador de canvi involuntari de carril, l’ajuda a la frenada d’emergència o la detecció d’angle de visió neutre als retrovisors; gadgets més aviat propis de cotxes d’un preu més elevat. En matèria de connectivitat, el Niro treballa tant amb l’Apple CarPlay com amb el sistema Android Auto, i disposa de carregador sense fils per al telèfon. El Niro, per preu i disseny, s’enfoca a clients joves amb voluntat de ser sostenibles, i té una garantia de set anys.

Fitxa tècnica

  • PREU: des de 19.985 €
  • EMISSIONS: 88 g CO 2 /km
  • MOTOR: 1.6 gasolina, 4 cil. + elèctric
  • TRANSMISSIÓ: davantera
  • CANVI: automàtic 6 velocitats
  • MIDES: 435 x 180 x 153 cm
  • PES: 1.425 kg
  • MALETER: 427 litres
  • DIPÒSIT: 45 litres