LA GUANTERA

Invents que no són del TBO... però ho semblen

Algunes propostes de les marques que podem veure al Saló de París

Invents que no són del TBO... però ho semblen Zoom

La creativitat dels fabricants de cotxes no té més límits que els condicionats per la tecnologia i les necessitats de producció a un cost que, industrialment, sigui raonable. Això queda demostrat amb algunes propostes que, de vegades, presenten les marques, més enllà del llançament de models nous, com els que podem veure al Saló de París.

1. Un guant robòtic multiplica la força

General Motors i l’empresa Bioservo han creat amb la NASA un guant que redueix la fatiga dels músculs de la mà a l’hora de treballar amb una eina durant molta estona o d’executar moviments repetitius. Utilitzant una xarxa de sensors, el Roboglove mou uns actuadors que multipliquen la força dels nervis, músculs i tendons de la mà. Això fa que sigui necessari menys esforç físic del que caldria sense aquest invent, que l’agència espacial va presentar el 2011.

2. Una font d’aigua dins del cotxe

La condensació dels aires condicionats d’un cotxe pot produir dos litres d’aigua cada hora... que normalment van a parar a l’asfalt. Doug Martin, un enginyer de motors de Ford que ha patentat més de 70 invents relacionats amb els cotxes, va veure una tanca publicitària a Lima que anunciava la transformació de la humitat ambiental en aigua potable. Li va servir d’inspiració per proposar un sistema per posar l’aigua dels climatitzadors al servei dels ocupants del cotxe: estalvia aigua, evita aturades en ruta innecessàries i redueix l’ús d’ampolles de plàstic de reciclatge difícil.

3. Una armilla que fa servir el cos humà com a caixa de ressonància

A Peugeot els agrada presumir de la qualitat del so dels dispositius multimèdia dels seus cotxes. En coherència, han creat amb l’empresa Subpac -especialitzada en sistemes d’àudio professionals- el Fractal, un amplificador de baixos portàtil que permet escoltar música amb la sensació de ser en una sala de concerts. Això s’aconsegueix gràcies a les vibracions que genera i que transmet al cos de la persona mitjançant una armilla plena de membranes. El Fractal ja està a la venda per 359 €, disposa de Bluetooth i porta una bateria d’ió liti recarregable, amb més de sis hores de capacitat.

4. Piles de combustible: del cotxe als drons submarins

Encara no està prou explotada en els cotxes, però la tecnologia que transforma l’energia procedent de l’hidrogen en electricitat -i que podem veure en alguns models- comença a tenir aplicacions que superen el món de l’automòbil.

General Motors i l’Oficina d’Investigació Naval dels Estats Units han creat una pila de combustible per alimentar un submarí no tripulat que pot disposar d’una autonomia de gairebé dos mesos.

El volum d’aquestes piles, bastant reduït, i sobretot la seva lleugeresa, obren noves perspectives de disseny per a aquests drons creats per la marina.

5. A la feina, damunt la roda de recanvi

No sempre podem arribar fins a la porta del lloc de treball en cotxe. Moltes vegades aparquem, voluntàriament o no, lluny. Kilian Vas, un enginyer de sistemes de Ford, ha creat el Carr-E, un dispositiu elèctric de mobilitat que utilitza la roda de recanvi del cotxe i que serveix com a mitjà de transport personal i per carregar objectes pesants. Es controla per mitjà d’un transmissor que governa l’usuari.

6. Triarem el cotxe per l’olor que faci

S’han acabat els horribles ambientadors amb forma de pi penjant del retrovisor. Peugeot incorpora en el nou 3008 un dispositiu que, a demanda, emet tres fragàncies diferents per aromatitzar l’habitacle: Aerodrive, Cosmic Cuir i Harmony Wood, creades per l’empresa Scentys i el perfumista Antoine Lie, que ha treballat per a Givenchy i Valentino, entre d’altres. Desconeixem si per al mercat local hi haurà l’opció d’aromes de Montserrat. Potser no.

Audi ajuda a estalviar amb la suspensió

Els treballs dels fabricants a la recerca d’un consum de combustible controlat acostumen a passar per la millora del motor i el sistema de recuperació d’energia, com sovint veiem als híbrids. A Audi creuen que encara hi ha camp per córrer en altres zones, com el conjunt del sistema d’amortidors.

Ara treballen en un prototip, l’eROT, en què uns amortidors rotatius electromagnètics substitueixen els telescòpics hidràulics convencionals dels cotxes. Els nous amortidors acumulen l’energia que es genera cada vegada que xuclen alguna irregularitat del terreny. Com sabem, tota energia genera calor. Doncs bé, el sistema acumula aquesta calor, que no és més que energia cinètica, i la transforma en electricitat, que després s’aprofita per a determinants mecanismes del cotxe.

Els estudis fets determinen que el sistema pot estalviar fins a 3 g de CO 2 per quilòmetre recorregut, tenint en compte que en una autopista ben asfaltada els amortidors poden recuperar 3 watts d’energia, i que en una carretera en mal estat poden arribar als 130 watts. No és un gran estalvi, però tot hi ajuda.

Una cadireta infantil amb airbag

La casa Bebé Confort, pertanyent a l’empresa Dorel Juvenile, està especialitzada en la creació de sistemes de retenció infantils per als automòbils. Ells són els creadors, entre d’altres, del famós Maxi Cosi, i ara acaben de presentar a la fira Kind+Jugend, a Colònia, la primera cadireta infantil per a cotxe que porta un airbag incorporat per reduir els efectes dels accidents en el coll i el cap dels tripulants més vulnerables, els nens.

La cadireta, quan detecta un xoc, triga 15 mil·lisegons a disparar dues bosses d’airbag, situades a l’alçada de les espatlles del nen que hi va assegut. Tot el procés no triga més de 50 mil·lisegons. Això és possible perquè el dispositiu inclou un cartutx de CO 2 i un sistema airbag a la part posterior del seient, anomenat Air Technology i desenvolupat per l’empresa Helite, especialitzada en la tecnologia dels airbags.

Després de moltes proves, s’ha comprovat que amb aquest invent es poden reduir un 50% les forces que actuen sobre les vèrtebres cervicals de l’afectat, i un 20% la desacceleració que acompanya els xocs frontals.