LA GUANTERA

Ibiza Cupra: a Seat també saben fer cotxes divertits

Ibiza Cupra: a Seat també saben fer cotxes divertits / MIQUEL LISO Zoom

L’impacte del Dieselgate, l’escàndol protagonitzat per Volkswagen amb els seus cotxes trucats per adulterar els valors de les emissions contaminants, no ha tingut pràcticament cap repercussió en les vendes de Seat a l’Estat en els últims mesos.

Tot i que si bé és cert que el trànsit de persones pels concessionaris ha minvat notablement des de l’esclat d’aquesta crisi, això no s’ha notat en les operacions comercials d’una marca que representa l’1% del PIB espanyol, i que dóna feina a 14.000 treballadors directament, i 50.000 més de manera indirecta. De fet, les vendes de Seat, la segona marca en un rànquing que lidera VW -la tercera és Opel-, han crescut un 16%. Del gener a l’octubre Seat ha incrementat les vendes a tot el món un 4,5%, si comparem les xifres amb el mateix termini de l’any passat. I, analitzat en perspectiva, el creixement acumulat dels tres últims anys és d’un 25%.

Tot això encara té més mèrit si tenim en compte que la cobertura de vendes de la marca es basa actualment només en dos models: el León, el segon cotxe més venut al país, i l’Ibiza, el tercer, ja que el volum de vendes dels altres dos cotxes de la gamma -el Toledo i l’Alhambra- aquí és força testimonial si el comparem amb l’acceptació notable que tenen en altres països.

El principal problema que té la gamma Seat ara mateix és que és massa curta; això quedarà parcialment solucionat amb l’arribada de models nous l’any vinent, sobretot amb l’esperat SUV. Si tenim present que d’aquí tres anys un de cada tres cotxes que es vendran a Espanya serà un SUV -el segment del mercat que més creix- podrem entendre fàcilment el valor estratègic d’aquest cotxe.

Entre els Ibiza, el Cupra representa la declinació més esportiva d’un cotxe que, ja en la versió original, és molt divertit i dirigit a un públic jove. Un model interessant, tot i que engloba una part molt petita del mercat. L’Ibiza Cupra va néixer a partir del primer dels tres títols de Campions del Món de ral·lis per a cotxes de dos litres que l’equip Seat Sport va assolir el 1996. Des d’aleshores és la cinquena generació d’un cotxe totalment fet a Catalunya, que ara hereta la filosofia dels nous León, i que equipa el motor més potent (192 cavalls, dotze més dels que oferia fins ara) de la història dels Ibiza: un 1.8 TSi, que han alleugerit ni més ni menys que 133 quilos respecte a la versió anterior, la segona d’aquest propulsor.

L’anàlisi de la mecànica d’aquest producte ens diu que el canvi automàtic DSG que equipava la generació anterior ara l’han substituït per un selector manual de sis velocitats. Pot semblar un pas enrere per aquest canvi més clàssic, però ofereix unes xifres de parell motor superiors, i ens proporciona una capacitat de recuperació millor, com ho il·lustra clarament una dada: és capaç de passar de 0 a 100 en només 6,7 segons, i arriba a una velocitat punta de 235 km/h. Això és possible també gràcies al motor, que està alimentat per un turbocompressor regulat electrònicament i que disposa d’un sistema d’injecció dual, que permet optimitzar un consum que segueix la normativa Euro6.

Una vegada en marxa, l’Ibiza Cupra destaca per la seva agilitat, tot i que pesa un quilo més que abans, i per la seva comoditat tot i una inqüestionable personalitat esportiva. Equipat amb frens d’alt rendiment i llandes de disset polzades, aquest Cupra permet regular la duresa de la suspensió i el nivell d’assistència de la direcció a través del sistema electrònic Cupra Drive Profile.

En general podríem dir que aquest cotxe ve carregat d’una tecnologia al servei de la seguretat, però també del seu caràcter lúdic.

A dins, l’habitacle incorpora la millora de la qualitat general ja vista en tota la gamma Ibiza, que aquí també inclou sistemes com el Full Link, que permet millorar la connectivitat.

Disponible només en una carrosseria de tres portes, un altre dels grans arguments comercials que l’avalen és que Seat ara ofereix quatre anys de garantia i de manteniment.