LA GUANTERA

24 Hores de Le Mans, un dia a tota pastilla

L’Audi (01), el Toyota (02), el Porsche (03) i el Nissan (04) seran els protagonistes de les 24 Hores de Le Mans. / AUDI / TOYOTA / PORSCHE / NISSAN Zoom

A les tres de la tarda, com marca la tradició, començarà una nova edició de les 24 Hores de Le Mans, la 83a, una competició que es va iniciar l’any 1923 promoguda per l’Automobile Club de l’Ouest (ACO) al circuit semipermanent de La Sarthe. Aquesta cursa forma part de l’anomenat Grand Slam de l’automobilisme: el GP de Mònaco de F-1, el ral·li de Montecarlo, el Festival of Speed de Goodwood i les 500 Milles d’Indianapolis. Són competicions amb una personalitat tan inqüestionable que qualsevol aficionat al motor hauria de viure una vegada a la vida com a mínim. Aquesta és la cursa de resistència més famosa del món i, després d’uns anys en què l’interès va anar a la baixa, d’un temps ençà ha recuperat molt de protagonisme, sobretot des de la tornada dels fabricants generalistes. Porsche és, amb 17 victòries, la marca que ha guanyat més vegades aquesta cursa que es fa sobre un traçat de 13.629 metres, on destaca la famosa recta de Les Hunaudières, on els cotxes de la categoria reina (LMP1) superen els 350 km/h. Ara l’equip dominador és Audi, que busca la 14a victòria, la 6a consecutiva. Tot un rècord si tenim en compte que no s’hi van posar fins al 1999.

Els senyors dels anells

Audi presenta aquest any tres cotxes en la seva formació oficial. L’R-18 e-tron Quattro ofereix 830 cavalls de potència, gràcies al motor híbrid que porta, basat en la tecnologia e-tron de la marca; 558 CV vénen del motor dièsel V6, i els altres 272 de l’elèctric. Una de les principals cartes d’aquest cotxe és que n’han reduït el consum dràsticament, tot i que el ritme d’aquesta prova és altíssim des del primer moment. Dels pilots que els portaran, quatre són campions mundials i cinc ja saben què és guanyar a Le Mans. En total sumen onze victòries a les 24 Hores. Marcel Fässler, André Lotterer i Benoit Tréluyer, que correran junts, ja han guanyat les dues primeres curses del campionat mundial de resistència (WEC), disputades a Silverstone i a Spa, i s’han adjudicat tres edicions preliminars d’aquesta prova.

Toyota, el títol per davant

L’any passat Toyota va guanyar el WEC, però la victòria a Le Mans se’ls va escapar per poquet, tot i que van liderar la cursa. Compte amb el que puguin fer a partir d’aquesta tarda. En teoria el fabricant japonès no hi participa de manera oficial, sinó a través de l’equip Gazoo Racing, però en realitat és una manera de maquillar la participació dels dos TS040 Hybrid que, majoritàriament, han confiat a pilots amb experiència a la F-1. Aquest cotxe combina 513 cavalls que vénen del motor 3.7 V8 atmosfèric, amb els 437 del motor elèctric.

Porsche, perseguits pel passat

L’any passat van tornar a la competició en la categoria reina després de 15 anys de no ser-hi oficialment. L’estrena va ser complicada, però a finals d’any van ser capaços de guanyar l’última cursa del campionat. El seu cotxe, el 919 Hybrid, representat per tres unitats, dóna 500 CV procedents d’un motor V4 turbo de gasolina, als quals se’n sumen 400 més de la part elèctrica.

A l’equip hi ha pilots de la dimensió de Mark Webber o l’alemany Nico Hülkenberg, que corre aquesta temporada a la Fórmula 1 amb Force India. Fernando Alonso va estar a punt de fitxar per ells, però McLaren no ho van permetre, ja que no volia que el seu fitxatge estrella corregués cap risc, espantats per l’esgarrifós accident que Webber va tenir al Brasil al novembre.

Nissan, acabats d’arribar

Fa 25 anys Nissan va fer la pole position a Le Mans, però ara feia molt de temps que no participava oficialment en aquesta cursa, tot i que el 30% de la graella equipa motors de la marca en diversos xassissos -sobretot a la categoria LMP2, que han guanyat en tres dels últims quatre anys.

El GT-R Nismo és un cotxe revolucionari. I molt arriscat. El més lògic seria que cap de les tres unitats arribés a la meta. Ple de solucions innovadores, com ara els dos motors elèctrics que alimenten l’eix del davant amb 750 cavalls, al darrere porta un motor tèrmic de gasolina V6 biturbo, que en dóna 500 més. Tot plegat: 1250 CV! La nòmina de pilots, però, tot i l’experimentat Olivier Pla, no és gaire brillant .