LA GUANTERA

Honda Civic Type R: l’ARA porta el cotxe dels campions

Honda Civic Type R: l’ARA porta el cotxe dels campions / FRANCESC MONTERO Zoom

Toni Bou ha guanyat 18 campionats del món de trial (9 a l’aire lliure i l’altra meitat indoor ). Marc Márquez és 4 vegades campió del món de velocitat (una a 125cc i a Moto2, i dues a MotoGP), i Dani Pedrosa també té 3 títols mundials (un a 125 cc i dos a 250 cc). No és fàcil que a l’habitacle d’un cotxe hi coincideixin 25 campionats mundials de motociclisme. L’ARA ha tingut la sort de viure-ho en la prova que hem fet aquesta setmana de l’Honda Civic Type R al Parcmotor de Castellolí, al costat dels tres motoristes catalans i també del portuguès Tiago Monteiro, l’expilot de F-1 que actualment corre amb aquest vehicle el mundial de turismes, el WTCC.

A l’espera de la comercialització imminent de l’espectacular NSX -el Ferrari japonès, com en diuen alguns-, aquest cotxe és ara mateix l’esportiu més radical que fabrica aquest constructor. El Civic és un vell conegut: fa 44 anys que Honda va començar a comercialitzar-lo, i hi ha hagut nou versions diferents d’un automòbil del qual han venut més de vint milions d’unitats a tot el món.

Ara arriba aquesta versió que porta la denominació específica Type R. L’any 1992, precisament amb un NSX, Honda va incorporar aquesta nomenclatura a les versions més extremes dels seus cotxes. El nou Type R -construït a la fàbrica que la marca té a la localitat anglesa de Swindon, i que incorpora algunes peces específiques que provenen del Japó- està derivat del model que corre actualment el campionat mundial de turismes, un certamen en què Honda va debutar el 2013 amb el Civic, i en el qual va obtenir el títol de constructors a la primera temptativa.

Aquest cotxe va propulsat per un motor de gasolina, turbo alimentat amb dos litres de capacitat, i equipat amb tecnologia VTEC i el sistema Dual-VTC, que actuen directament sobre la gestió de les vàlvules dels quatre cilindres.

El Type R proporciona 310 cavalls de potència a 6.500 RPM, i genera un parell motor espectacular de 400 nm per segon a 2.500 voltes. Aquestes xifres són les cartes de presentació del Type R més potent de la història... i també del més divertit. Estèticament, aquest Civic és hiperbòlic. D’entrada crida l’atenció la generosa aerodinàmica, procedent de l’experiència del WTCC. Tant l’agressiu aleró posterior com la gran quantitat de petits apèndixs i estries que embolcallen la carrosseria li donen una personalitat molt marcada, una mica propera a la imatge túning que, agradarà o no, no deixa indiferent.

Conduir el Type R és excitant, i més com ho hem fet: en un circuit tancat, amb seguretat, a més de la pròpia del cotxe. Les sensacions no vénen només per la potència -que també-, sinó sobretot per la confiança que genera el xassís, equipat amb un conjunt de suspensió adaptativa que manté l’alçada del cotxe a una distància constant en relació a terra. El sistema VSA -una espècie d’autoblocant que compensa les diferents velocitats de gir de les rodes electrònicament, a través del control de les suspensions- també hi ajuda.

Aquest Civic té un botó anomenat +R. Quan el pitgem, l’electrònica fa la feina, ja que modifica el caràcter del motor, el tacte de la direcció, el comportament del VSA i la duresa de la suspensió. És a dir: un canvi de personalitat.

A Castellolí els monitors de l’escola FAST, que encapçala l’expilot David Bosch, disposen d’una pista de pràctiques molt recargolada, marcada sobre una plataforma amb una superfície lliscant. Passar-hi una bona estona amb els controladors de l’Honda desconnectats ens ajuda a entendre la magnífica ajuda a la conducció que ens aporta l’electrònica, i també ens fa adonar que no en sabem gaire, de conduir un cotxe en condicions complicades. Especialment quan ens comparem amb la gràcia dels passatgers que vam portar. Rodar com a copilot d’ells és tota una delícia. No són campions del món per casualitat.

El Type R no és barat, però les sensacions que genera són comparables a les que ens donen cotxes que valen més del doble, com els Porsche, Audi o BMW més potents.