LA GUANTERA

Honda Africa Twin: una moto sense límits

L’Honda Africa Twin és polivalent, pensada tant per a l’asfalt com per a fora de la carretera. / HONDA Zoom

L’Africa Twin va ser una moto mítica que la marca japonesa va construir des del 1988 fins al 2003, primer amb una cilindrada de 650 cc i, més tard, de 750. Al seu moment, a Honda la van idear per fer grans viatges, com diu el seu nom. Estava pensada sobretot per a les pistes del ral·li més dur del món, el Dakar, quan aquesta cursa es feia per aquell continent. El 1986, el francès Cyril Neveu va guanyar la competició amb una moto que seria la base del model que dos anys més tard la firma de l’ala daurada va començar a comercialitzar.

Era una moto especial, que requeria una certa experiència per conduir-la amb eficàcia, sobretot a causa de l’alçada i, especialment, del pes, bàsicament condicionat per la gran capacitat del dipòsit, prou apte per fer desplaçaments llargs per indrets on no era fàcil trobar el proveïment del carburant necessari. I encara ho és.

Les circumstàncies del mercat i el canvi de gustos dels compradors van empènyer Honda a deixar-la de fabricar. Ara, amb un mercat més madur i uns gustos dels consumidors que han anat canviant, ha arribat el moment d’una nova generació d’aquesta moto, que manté la filosofia inicial del model original però que inclou el refinament de les tecnologies més actuals.

Amb les superesportives ocupant actualment un paper residual en el mercat i el creixement de les vendes de les anomenades maxitrail per fer grans distàncies, aquest producte té un lloc important a les botigues. La nova Africa Twin és, probablement, l’Honda més sorprenent dels últims temps, en part gràcies a l’electrònica que incorpora.

El seu nivell de sofisticació és tan elevat que, d’entrada, ens pot espantar anar amb la moto a llocs on puguem tenir dubtes sobre com solucionar una hipotètica avaria. Però no cal patir, ja que els responsables del seu disseny han invertit milers d’hores en proves en tota mena de terrenys i condicions, i la fiabilitat d’aquest vehicle està fora de dubte.

Quan pugem a la CRF 1000 L -que és la denominació “industrial” del vehicle que hem provat aquesta setmana- el primer que notem és que no disposa de selector de marxes al peu ni de palanca d’embragatge. En el seu lloc hi trobem una maneta per accionar el fre de mà, molt pràctic sobretot si l’aparquem en un lloc amb desnivell.

Aquesta Africa Twin té en la versió de canvi automàtic, la DCT (transmissió de doble embragatge), la seva declinació més refinada. A Honda ja fa un cert temps que treballen amb motos equipades amb canvi automàtic, un camí que van començar amb l’escúter Integra i en què després han anat evolucionant amb altres models de carretera fins a arribar a aquesta alternativa polivalent, pensada tant per a l’asfalt com per a fora de la carretera.

Una moto per fer grans viatges

Propulsada per un motor de dos cilindres, de 1.000 cc, aquesta és una moto per fer grans viatges (sobretot si l’equipem amb les maletes que subministra Honda), sobre totes les superfícies que la nostra habilitat al manillar i capacitat d’aventura siguin capaces d’assumir. En lloc del canvi d’una moto convencional trobarem una pinya al costat esquerre del manillar amb dos polsadors, per pujar o baixar marxes si optem per algun dels programes de conducció manual, i que es fan innecessaris si triem el sistema totalment automatitzat.

Nosaltres, en la prova que vam fer per carreteres amb molts revolts, vam optar per una combinació dels dos sistemes, deixant que fos ella sola la que fes les reduccions i seleccionant manualment l’increment de relacions a la sortida dels viratges per disposar d’una acceleració més bona. Un sistema còmode, divertit i eficaç, que atorga a aquest vehicle una personalitat molt especial i interessant a la vegada. Una gran moto, en definitiva.

El millor

Comportament dinàmic.

Rendiment motor.

Tecnologia utilitzada.

El pitjor

Consum elevat en mode automàtic.

Forquilla massa tova en carretera.

Comportament pneumàtics en terra.

F itxa tècnica

PREU: A partir de 12.700 € (manual)

MOTOR: 998 cc, dos cilindres, 4 t

POTÈNCIA: 95 CV

CANVI: Auto DCT 6 v / manual 6 v

PES: De 228 a 242 kg (DCT)

SUS. DAV.: Forq. telescòpica Showa

SUS. DAR.: Amor. amb càrrega de gas

ALÇ. SEIENT: De 850 a 870 mm

DIPÒSIT: 18,8 l