LA GUANTERA

MWC: la peça del cotxe tan important com el motor

MWC: la peça del cotxe tan important com el motor / MANOLO GARCÍA Zoom

Que una marca com Ford hagi decidit no ser a la pròxima edició del Saló Internacional de l’Automòbil de París i presentar un model nou al Mobile World Congress ho diu tot de la importància, cada vegada més evident, que la trobada de Barcelona té dins del món de la mobilitat i l’automoció. La mostra francesa, de caràcter biennal i que ha de celebrar la seva pròxima edició a la tardor, és la més important de l’any juntament amb la de Ginebra i la de Frankfurt -que també es fan cada dos anys-, ja que avança les novetats del mercat europeu.

El MWC crida l’interès del món del motor d’una forma més i més intensa, com confirma aquest llançament i també la presència de figures mediàtiques. Dimarts hi serà l’actual campió mundial de F-1, Lewis Hamilton, per participar en un acte promogut per Qualcomm dedicat a reflexionar sobre la conducció autònoma i la vinculació cada vegada més estreta entre els smartphones i els cotxes. A l’acte també hi assistiran els principals responsables de l’equip Mercedes, que ha dominat els Grans Premis de les dues últimes temporades. L’endemà, dimecres, Jorge Lorenzo, campió del món de MotoGP per tercera vegada, també hi anirà per ser present a la presentació del nou model estrella del fabricant de mòbils xinès Zopo, l’Speed 8.

El segment dels SUV és el que més creix de tot el mercat, i d’aquí que Ford hagi triat la present edició del MWC per presentar el remodelat Kuga, el seu representant més popular dins d’aquest sector comercial. Mark Fields, president i director executiu de la marca, serà el cap visible d’aquest llançament i també donarà a conèixer els detalls de la nova tecnologia in car que ha creat la marca de l’oval, així com les últimes novetats del Ford Smart Mobility, que vam conèixer l’any passat en aquest mateix congrés. Enguany serà la cinquena vegada que aquest constructor d’automòbils participa a l’esdeveniment de telefonia mòbil més gran del món.

Al recinte firal de Gran Via hi veurem el Ford Pass, l’assistent personal de mobilitat de la marca. A través de l’ smartphone podrem reservar una plaça d’aparcament o planificar una ruta determinada. Tret d’això, no tenim gaires més notícies pel que fa al món de l’automòbil que les principals novetats que ens pot aportar el Mobile, però sí que disposem d’un referent relativament pròxim: la fira de l’electrònica de consum, el CES, que es va celebrar el mes passat a Las Vegas, d’on altres vegades han sorgit avenços tecnològics que després hem pogut veure a Barcelona.

Totes les novetats apunten als camps de la digitalització -sobretot pel que fa a la cartografia dels navegadors- i la conducció pilotada, o autònoma, que és la que, en teoria, permet als vehicles desplaçar-se tots sols, sense la intervenció de cap ésser humà.

Digitalització i conducció pilotada

En aquest camp, l’última novetat de què tenim constància és el camió de repartiment sense conductor que està desenvolupant Google i que representa un pas més en les seves investigacions per poder lliurar mercaderies mitjançant drons. Amb aquest invent, el destinatari de la càrrega haurà de sortir al carrer per recollir el paquet enviat, ja que el que encara no ha esbrinat Google és la manera de fer pujar el camió fins al replà de casa.

En una línia semblant treballa Opel, que juntament amb l’empresa Lyft vol crear una flota de taxis sense conductor. En general, i això ho podrem veure a partir de dilluns, els productors de cotxes han estret vincles amb els desenvolupadors d’aplicacions i els fabricants de tecnologia per involucrar encara més el cotxe en el món de l’internet dels objectes.

Tot això ja és visible en exemples com els esforços d’Audi per millorar la qualitat del so de les trucades de telèfon que fem mitjançant el cotxe; la configuració de la majoria de comandaments de gestió dels vehicles a través de grans pantalles tàctils situades al centre dels quadres de comandament; la millora de les opcions d’infoentreteniment que presenten gairebé tots els constructors, o elements que ens permeten encendre la calefacció de casa o obrir la porta del garatge des del cotxe, i, per últim, la vinculació total amb el conductor a través de la interpretació de les constants vitals -freqüència cardíaca, pressió arterial o temperatura-, fins al punt que el cotxe pot ajustar el seu comportament en funció de l’estat de qui el condueix per fer-li la conducció més plaent o, arribat el cas, aturar-se tot sol i fer una trucada automàtica d’emergència.