LA GUANTERA

Citroën C4, un Cactus sense punxes

Actualment es fabriquen 350 unitats diàries del Cactus a la fàbrica de Villaverde, i la producció augmentarà aviat. / CITROËN Zoom

Els tres últims anys les vendes de Citroën no han sigut tan bones com haurien volgut els seus responsables. La crisi els ha enxampat en un moment que la seva gamma de productes és, probablement, la millor i més equilibrada de la seva història, però potser perquè han presentat uns cotxes amb un disseny massa agosarat en alguns casos, els resultats no han estat a l’altura de les expectatives i, tret del C4 Picasso, no hi ha hagut un producte que destaqués dels altres pel que fa a nivells de comercialització.

Ara la marca francesa busca un model d’impacte, i per això fa poc que acaben de llançar el Cactus, un cotxe enfocat directament a competir amb el Nissan Juke, el Renault Captur o el Peugeot 2008, vehicles amb un grau d’acceptació elevat. Citroën decideix apostar fort per aquest model, del qual espera vendre molts cotxes i convertir-lo en molt popular.

El Cactus és innovador i, sobretot, original, sense haver de recórrer a estridències estètiques. D’entrada, el primer que sobta són les mides, ja que amb 4,16 m de llargada i 1,80 d’amplada presenta unes cotes que el situarien en les dimensions dels totcamins compactes, més que en les d’un turisme convencional. Tot i que té una habitabilitat com la dels C4 ja coneguts, per preu competeix amb el més modest C3 -del qual aprofita la plataforma, tot i que modificada-, la qual cosa ja és tot un argument que fa pensar que el fabricant pot assolir còmodament els objectius marcats.

Si haguéssim de buscar un símil històric, podríem dir que el Cactus és la reinvenció del 2 CV, salvant les distàncies tecnològiques i del pas del temps.

L’estètica és molt singular gràcies a la forma especial dels llums davanters, a una carrosseria de formes arrodonides i suaus, a una alçada considerable i -sobretot- als anomenats airbumps, unes defenses afegides als laterals del cotxe que, com si fossin unes fundes de les portes, protegeixen la planxa dels laterals de petits impactes; això és extremadament útil si acostumem a aparcar en llocs estrets, com ho són la majoria de les places d’edificis comunitaris.

Els airbumps són una mena de coixins d’aire fets amb material plàstic (i, per tant, de substitució econòmica) que estan disponibles en quatre colors diferents que podem combinar amb les deu tonalitats disponibles per a la carrosseria, cosa que ofereix moltes opcions de personalització.

El Cactus és, a més d’original, pràctic. L’habitabilitat -especialment a les places del darrere-és excepcional i la capacitat de càrrega del maleter és molt considerable.

Potser la part més fluixeta és el nivell d’equipament de l’interior, que, de tan sobri, frega l’austeritat. Aquí no hi ha luxe per enlloc, sinó un punt d’austeritat gairebé monacal. Pràcticament tots els comandaments s’agrupen en una gran consola central que requereix una certa familiarització per fer-la anar ràpidament. Gairebé tot, fins i tot la climatització i la ràdio, està unificat en aquest punt.

En l’aspecte mecànic, el nou Citroën ofereix una opció amb motor de gasolina de 82 CV, que va vinculada a una caixa de canvis manual o a una de pilotada, totes dues de cinc relacions. La majoria de les vendes, però, s’espera que es reparteixin entre les dues propostes dièsel 1.6, de 92 (amb canvi pilotat de sis marxes) i 100 CV (manual, de cinc), que destaquen per uns nivells de consum molt baixos.

El millor

  1. L’habitabilitat.
  2. La personalitat del disseny.
  3. Els consums.

El pitjor

  • Les finestres del darrere.
  • El tacte del canvi de marxes.
  • La insonorització del motor.

FITXA TÈCNICA

  • PREU: A partir de 15.700 €
  • EMISSIONS: Des de 82 grams de CO/km
  • MOTOR: Gasolina (3 cilindres) i dièsel (4 cilindres)
  • CANVI: Manual 5 v, pilotat 5/6 v
  • TRANSMISSIÓ: Davant
  • MIDES: 4.157 x 1.792 x 1.480 mm
  • PES: 965-1.070 kg
  • MALETER: 358 l
  • DIPÒSIT: 50 l