LA GUANTERA

Citroën C4 Cactus: un cotxe diferent per a cada comprador

Pràcticament no hi ha dos C4 Cactus iguals al món. / CITROËN Zoom

Linda Jackson, la directora general de Citroën i una de les principals executives de la indústria mundial de l’automòbil, va entregar fa poc i en persona al seu propietari les claus de la unitat número 20.000 del Citroën C4 Cactus que s’ha venut a l’Estat des que es va començar a comercialitzar aquest cotxe, fa menys de dos anys. És un model molt important per al futur de la marca a Espanya. El C4 Cactus -que va ser introduït com “el 2 CV del segle XXI”- es produeix en exclusiva per a tot el món a la fàbrica que Citroën té a Madrid. Aquest centre, amb més de 60 anys d’història, havia sigut la popular factoria del grup Barreiros, i ara hi treballen 1.400 persones.

El 86% dels C4 Cactus que surten d’aquesta cadena de muntatge s’exporten a fora de l’Estat. Això significa que la fabricació d’aquest vehicle tan singular representa el 31,2% de l’explotació del grup PSA a Espanya; per això la visita de Linda Jackson és tan transcendent, ja que visualitza el compromís d’aquest consorci amb la producció que surt de les fàbriques que l’aliança té a l’Estat. I, sobretot, deixa entreveure que en un futur no gaire llunyà aquests centres de realització podrien rebre l’encàrrec de construir més models per a qualsevol de les tres firmes: Citroën, Peugeot o DS (a més de les divisions reservades a la fabricació de vehicles industrials de les dues primeres).

Fins ara s’han produït més de 150.000 Cactus en aquesta fàbrica, i el mercat local representa -després del francès- el segon consumidor d’un cotxe que va camí de convertir-se en un dels més emblemàtics dels 96 anys d’història de Citroën. I mira que hi ha hagut cotxes que han deixat empremta en aquesta marca!

L’èxit del C4 entre els usuaris espanyols va en consonància amb la tendència de la resta de models del catàleg de la marca dels dos xebrons, ja que el 57% dels Citroën venuts a Espanya s’han construït a les dues fàbriques que la marca té a la Península: aquesta de Villaverde i la de Vigo-també amb gairebé seixanta anys de història-, i que representa un dels pilars de l’economia de Galícia i genera el 30% de les exportacions d’aquesta autonomia. Segons Pablo Puey, director general de la marca per a Espanya i Portugal, “ningú no confon mai un 2CV, un Méhari o un C4 Cactus a la carretera amb cap altre cotxe”. I és que la personalitat d’aquest vehicle està fora de discussió.

Els responsables de la marca el presenten com un cotxe “optimista, lliure, audaç, equipat amb tecnologia útil i, sobretot, diferent”, com l’ha definit Concha Caja, la responsable de comunicació de la marca. I té raó, ja que aquest cotxe és especial, singular, diferent. Pràcticament no hi ha dos C4 Cactus iguals al món… i això és possible perquè aquest vehicle made in Spain disposa de més de 2.500 referències de personalització diferents, que, combinades, ens permeten fins a 38.000 opcions de presentar-se absolutament diferenciades, úniques.

Aquestes combinacions surten a base d’anar permutant les alternatives cromàtiques de la carrosseria -11 colors diferents-, les propostes de presentació dels acabats interiors -Armonia Interior Gris, Havana o Purple- o els quatre colors dels Airbump (negre, gris, sorra o xocolata) que podem escollir. Aquestes plaques de poliuretà termoplàstic són precisament un dels senyals d’identitat més característics d’aquest vehicle. Els Airbump actuen com una segona capa de pell que protegeix la carrosseria de les agressions de l’ús diari. Aquestes defenses les fabrica una empresa de Tarragona, seguint les indicacions de la marca, que en té la patent.

I per si amb tot això no n’hi hagués prou, podem triar el C4 Cactus amb tres opcions de motors de gasolina, dues de dièsel, dues caixes de canvi, sis nivells d’acabats i la llibertat d’escollir si el volem amb sostre tancat o panoràmic.

Amb totes aquestes possibilitats ja seria mala sort que el nostre Citroën fos idèntic al d’aquell veí seguidor de l’equip rival que tanta ràbia ens fa quan el trobem de camí cap a casa, no?

En cas contrari sempre podrem seleccionar la ruta més adequada, per no coincidir, a través de la pantalla tàctil de set polzades que incorporen tots els C4 Cactus des del nivell més bàsic d’acabats, i que trobarem per menys de 13.000 €. Un preu realment competitiu si analitzem la funcionalitat i polivalència d’aquest cotxe amb una personalitat marcada, fora de tota discussió. Això sí: o agrada molt o no agrada gens. Que també pot passar.